Apropos smoothies og ingredienser...
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-05-05 22:50

....kan man ikke bruge noget andet end yoghurt i dem?
Jeg synes der er yoghurt i dem allesammen, og det er jeg sgutte vild med.
Kan man ikke bare bruge sødmælk i stedet, eller skal det være noget med
sådan en sur smag?
F.eks. i den her:
http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2538/

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : T. Liljeberg

Dato : 14-05-05 04:18

On Fri, 13 May 2005 23:50:08 +0200, "Aragorn Elessar"
<aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:

>...kan man ikke bruge noget andet end yoghurt i dem?

Jeg bruger stort set aldrig yoghurt, så svaret må være Jo.
Typiske ingredienser i mine smoothies - ingen opskrifter, alt efter
øjemål og hvad der tilfældigvis er i frugtkurven og fryseren.

En håndfuld frosne bær, afhængig af hvad der er i fryseren - jordbær,
hindbær, blåbær, brombær...
Frisk banan
Appelsin eller grapefrugt juice
Et skvæt lime-saft
Vanilie is
Mælk
Et skud uslynget honning
"silk" tofu kan også bruges til at gøre drikken cremet, hvis man kan
lide smagen og gerne vil gøre det lidt sundere.

OK - ikke alt det ovennævnte på een gang, men som sagt, typiske
ingredienser. Bare se at komme i gang med at ekperimentere....

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 14-05-05 05:42

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

> [...]
>
> OK - ikke alt det ovennævnte på een gang, men som sagt, typiske
> ingredienser. Bare se at komme i gang med at ekperimentere....

Hep tjuhej, så er det bare at komme i omdrejninger - ca. hvor meget skal der
i af frugt og sukker i forhold til resten?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-05-05 10:03

T Liljeberg skrev:

> "silk" tofu kan også bruges til at gøre drikken cremet, hvis
> man kan lide smagen og gerne vil gøre det lidt sundere.

Ligeså kan malede hørfrø; og så får man både fibre og omega3-
fedtsyrer med i købet.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 14-05-05 11:02

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Ligeså kan malede hørfrø; og så får man både fibre og omega3-
> [...]

Det lyder ærlig talt ulækkert...hør er da sådan noget man laver reb af, ikke
tale om at jeg vil putte det i hovedet!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-05-05 12:31

Aragorn Elessar skrev:

> Det lyder ærlig talt ulækkert...hør er da sådan noget man laver
> reb af, ikke tale om at jeg vil putte det i hovedet!

Det er op til dig hvad du vil putte i hovedet, men nu skrev jeg hørFRØ,
ikke hør - der er en væsentlig forskel.

Jeg har spist hørfrøsmoothies til frokost gennem mere end 2½ år, og det
er noget af det bedste der er sket mig rent ernærningsmæssigt. Folk der
ikke selv har prøvet det, har ofte kun hån og pejorativer til overs for
malede hørfrø. Imidlertid melder familie, venner og kolleger begejstret
tilbage om de gode virkninger, og kunne ikke finde på at holde op med at
spise hørfrø igen.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 14-05-05 13:22

> [...]
> malede hørfrø. Imidlertid melder familie, venner og kolleger begejstret
> tilbage om de gode virkninger, og kunne ikke finde på at holde op med at

Okay.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : noone

Dato : 18-05-05 00:57

> Ligeså kan malede hørfrø; og så får man både fibre og omega3-
> fedtsyrer med i købet.

Har du evt. en opskrift, så vi andre kan prøve ?

noone

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-05-05 11:47

Noone skrev:

> Har du evt. en opskrift, så vi andre kan prøve ?

Jeg bruger:

   1 dL gulerodssaft
   1 dL sojamælk
   1 dL A-38
   2 dL kærnemælk
   2 dL frosne blåbær
   3 spsk hørfrø
   sødes efter behag

De våde ingredienser blandes med bærrene og blendes. Hørfrøene males
og tilsættes. Hvis konsistensen skal være tykkere, kan man vente 15-30
minutter, så tykner drikken automatisk.

Nogle kolleger bruger juice, bær, bananer og hørfrø. Andre mælk og
juice og hørfrø. Experimentér (og giv gerne resultatet videre).

Fra : Dorthe

Dato : 16-05-05 20:09

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg synes der er yoghurt i dem allesammen, og det er jeg sgutte vild med.
> Kan man ikke bare bruge sødmælk i stedet, eller skal det være noget med

Jeg bruger aldrig yoghurt i mine smoothies...det tager den gode smag

Min favorit er følgende:
1 dl. minimælk
½ dl ananas eller appelsinjuice
en god håndfuld frosne bær, fx jordbær
lidt vanille
½ tsk sukker

God fornøjelse

/Dorthe

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-05-05 22:07

"Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com> wrote in message

> "Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger aldrig yoghurt i mine smoothies...det tager den gode smag

> [...]

Hej Dorthe, og tak for input.
Din opskrift er hermed printet ud, det ser lækkert ud.
Jeg prøvede at lave en jordbærsmoothie forleden - med yoghurt...det gør jeg
edderfisenme' ikke en anden gang! *G*
Men din opskrift ser dælenme' lækker ud, den skal jeg have prøvet. Tak
for'en, do'.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Dorthe

Dato : 22-05-05 19:40

> [...]
> jeg
> edderfisenme' ikke en anden gang! *G*
> Men din opskrift ser dælenme' lækker ud, den skal jeg have prøvet. Tak

Jamen du skal da være så velkommen
For øvrigt, så lige et lille fif.... Hvis du synes, at bærrene kan være
svære at få blendet ordentligt, så smid dem i mikroovnen i et minuts tid,
før du laver smoothien

/Dorthe