delamineret dæk på Albin Ballad, hvad gør ~
Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 13-05-05 20:04

Vores fordæk er delamineret så det "knaser" når man går på det. Er der nogen
der har erfaring med at løse dette problem?. Jeg har hørt om en gammel
artikel i bådnyt men kan ikke finde den. Jeg vil gerne høre alle erfaringer
med at løse dette problem.

På forhånd tak - Frank

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-05-05 20:37

"Frank Mikkelsen" <5034590m001@stofanet.dk> skrev

> [...]
> der har erfaring med at løse dette problem?. Jeg har hørt om en gammel
> artikel i bådnyt men kan ikke finde den. Jeg vil gerne høre alle

Hvor slemt er det?

Er det så slemt, at dækker giver sig meget, og buler det f.eks. meget, eller
knaser det bare hist og her?

Den nemme løsning er at banke sig frem til delamineringerne og så bore små
huller, hvor du sprøjter ren ufortyndet epoxy ind. Men det kan kun bruges i
de lette tilfælde.

Claus

Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 16-05-05 19:18

> [...]
> erfaringer
>
> Hvor slemt er det?
>
> Er det så slemt, at dækker giver sig meget, og buler det f.eks. meget,

Det knaser flere steder i fordækket i områder af ca 30*30 cm, men der er
ingen ujævnheder på oversiden, en enkelt på undersiden i forpeaket.

> Den nemme løsning er at banke sig frem til delamineringerne og så bore små
> huller, hvor du sprøjter ren ufortyndet epoxy ind. Men det kan kun bruges
> de lette tilfælde.

Vi du ikke fortykke epoxyen så den ikke løber ud?
Vi du bor huller fra overside eller underside?
Frank

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-05 10:38

"Frank Mikkelsen" <5034590m001@stofanet.dk> skrev

> Vi du ikke fortykke epoxyen så den ikke løber ud?
> Vi du bor huller fra overside eller underside?

Med mindre båden står på hovedet, så skal du bore fra oversiden, så klarer
newtons 1. lov resten

Epoxyen skal netop ikke fortykkes, fordi så løber den ikke ind i
mellemrummene. Det gælder jo om at få limen til at fordele sig så meget som
overhovedet muligt. Brug evt en medicin sprøjte og kanyle. Det er lettere
sagt end gjort, men du har ikke så mange andre muligheder. Bor hellere fem
huller for meget end eet for lidt.

Vær også opmærksom på vand og fugt. Hvis der kommer vand ud, når du borer,
så må du lade det tørre så godt som muligt, og samtidig er det vigtigt, at
du finder ud af, hvor vandet trænger ind. Men der behøver ikke nødvendigvis
at være vand i, det er jo en kendt skavank på balladerne.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Carsten B.

Dato : 15-05-05 10:35

Bådnyt fra juli/august 2001 har en artikel om brugte Ballad'er og deres
svage punkter. Her nævnes bl.a. problemet med delaminering af fordækket og
at det kan repareres ved at sprøjte epoxylim ind med en sprøjte. Der
henvises til en artikel i Bådnyt fra maj 2001.

Carsten (Ballad-ven) _/)_/)_/)

"Frank Mikkelsen" skrev i en ...

Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 16-05-05 19:19

"Carsten B." <carstenb@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det kan repareres ved at sprøjte epoxylim ind med en sprøjte. Der
> henvises til en artikel i Bådnyt fra maj 2001.

Mange tak
Jeg går på bibloteket
Frank