Sandorme gravning/stampning?!
Fra : MBD

Dato : 13-05-05 09:57

Hej.

Jeg er forholdsvis ny i "gamet", men hygger mig urimeligt meget med at
tage
afsted med kammeraterne så ofte som muligt.
Vi er også tit ude og grave sandorme, og her har jeg af og til set nogle
som
står og "stamper" med et brædt - hvorfor gør de det?

Jeg har overvejet flere gange at gå hen og spørge, men hver gang har det
været tyskere - og det fag glippede altså en anelse for mig i skolen...

Håber nogle af Jer har en forklaring.

Mvh MBD

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-05-05 14:19

MBD skrev:
> Vi er også tit ude og grave sandorme, og her har jeg af og til set
> nogle som
> står og "stamper" med et brædt - hvorfor gør de det?

Man træder brædtet fladt ned mod sandbunden.
I brædtets ene ende er fastgjort en snor som
man løfter brædtet fra sandbunden med. Løftet
vil danne vakuum som suger sandormene op af deres
huller. En vvs svuppert vil virke på samme måde
men har dog et noget mindre arbejdsområde.
Hvis du ser Rex Hunt har du sikkert set ham bruge
et plastrør som han stikker ned i, i hans tilfælde
yappiernes åndehul, og lave vakuum med et stempel
han trækker op gennem røret.

Peter Schrøder

Fra : ibber

Dato : 13-05-05 17:57

Når du bruger brædtet med at løfte det op og ned i vandet, kommer der en
bankelyd nærmest som om nogen banker på hoveddøren.
Når sandormen hører denne lyd tror den at den for gæster og kikker op af
sandet for at se hvem det er, idet øjeblik den kikker op snupper man
sandormen

Fra : Leif

Dato : 13-05-05 20:20

"ibber" <1245433@ishoejby.dk> wrote in message
> [...]
> Når sandormen hører denne lyd tror den at den for gæster og kikker op af
> sandet for at se hvem det er, idet øjeblik den kikker op snupper man

Har også tit set mågerne så og stampe, troede bare de frøs tæerne, og så
bankede de vel bare på

Ellers er mit indlæg fra 26-6-2004 stadig opskriften på at grave orm, som i
min ungdom på Fanø for 35 år siden.
Tråden er: Re: smart sand-orme-pumpe

Jeg sender den gerne på email, hvis ønsket
/Leif

Fra : Leif

Dato : 15-05-05 13:48

> [...]
> min ungdom på Fanø for 35 år siden.
> Tråden er: Re: smart sand-orme-pumpe
>
> Jeg sender den gerne på email, hvis ønsket

Kommer her:

I min ungdom - i alderen 8 og 16 år gravede jeg en masse sandorm, da jeg var
bosat på Fanø og det var vores måde at tjene lommepenge på. Daglig var vi
unger afsted og tit var det mellem 4 og 6 timer
der blev gravet i. Typisk fulgte vi tidevandet på vej ud og tilbage ind
igen. Uanset om det var højlys dag eller tidlig
morgen, bare op kl. 3. og afsted. Året rundt - jeg siger jer: Det kunne være
en forban... kold omgang om vinteren når vandets temperatur
var lav. Den ene hånd er jo der nede mellerm sand, vand og orm hele tiden.
Hvordan det ser ud med denne beskæftigelse i
dag 40 år efter, ved jeg ikke.

Udbyttet lå typisk omkring 1-2 litermål i timen. Vi blev aflønnet efter
rumfang. Sidste pris husker jeg til 19kr / liter for
orm, hvor sandet var siet fra. Dette foregik nede ved vandkanten med et
opvaskefad med en masse huller - lidt ala den måde
guldgraverne vasker guld på.

De orm vi gravede, solgte vi til en orme-eksportør, og de blev sendt levende
rundt i det ganske land og også til både Nordtyskland,
Sverige & Norge. En del blev kogt og saltet. Efter nedfrysning kunne de
holde sig længe. Var dog knap så gode at fiske med.
Men så vidt jeg husker var fiskene dog ikke så kræsne dengang.

Mange gange blev dette emne med maskiner taget op - aldrig kom der et
(økonomisk) brugbart apparat ud af disse tanker. Husk
på at ormene ligger 30-40cm nede i sandet.

Så der er faktisk ikke andet en at tage havegreben med ud på vaderne og
grave!

MEN der er en ting der gør livet lettere:

Lige over selve grebens "tænder" monterede vi et ekstra håndtag - ala det
der sidder øverst på skaftet. Vi kaldte det en "krykke":

Bedste forklaret er det et stykke fladstål, 3-5mm x 30-40mm bukket til et
"U", således at det kan holde
en rundt håndtag i mellem "u-et" og med et par huller, så en alm. bøjle fra
en clamp (bruges til at samle rør
med- f.eks. ved samlingen af udstødningrør / - potter) kan gå udenom skaftet
og holde krykken på plads

Disse krykker kan muligvis stadig købes hos Fiskars-Lysbro ( er der en ældre
medarbejder at træffe kan
vedkommende sikkert nok huske dem). Den jeg selv har på min havegreb er fra
'83.

Skal man grave meget er det en fordel at købe en greb med lange tænder, så
når man lettere ned til ormene!

Selve gravearbejdet foregik således:

Når man har fundet et stykke tørlagt område med en masse "orme-tuer" - bedst
forklaret som et rektangel,
graves en rende i en af de korte ender. Denne rende bruges så som start af
en ny rende vinkelret herpå i
den lange retning. Op til tværrenden og starte en ny lang rende, mens man
står nede i den første langsgående rende.
Sandet kastes så op til venstre ( og her kommer så fysioterapueten ind og
siger: Næh næh over til højre af hensyn til
ryggen. Og ja vi døjer nok med en dårlig ryg, de fleste af os fra dengang),
men det er lettere at kaste til venstre og samle
ormene op med venstre hånd, når greben er sæt ned til næste grabfuld. Sådan
fortsætter man med renderne, mens sandet
vendes ned iden foregående rende, ormene opsamles og til sidst er der kun
en enkelt rende synligt.

Når der ikke er flere orm på dette stykke startes der bare på næste.

Udover orm får man både en øm (træt) ryg samt i starten en masse vabler. Og
tillige en pæn portion muskler.

Tit blev der bidt en orm eller to over - Engang imellem også spist en
enkelt. Det var bare det store nummer
når de der fine københavnere kom og ville købe orm af os. Så var der pæne
penge at tjene og når de var gået
kunne man jo lige kaste op og ellers drikke en sodavand. Vi havde penge nok.

Det var vist en helt anden historie der kom frem her, men underlig som den
ene ting tager den anden.

Med nostalgisk hilsen, Leif

Fra : Gorm

Dato : 15-05-05 14:23

> Det var vist en helt anden historie der kom frem her, men underlig som den
> ene ting tager den anden.
>
> Med nostalgisk hilsen, Leif

Super historie! Tak, Leif.
M.v.h.
Gorm

Fra : Jan Bachman

Dato : 14-05-05 03:31

>Vi er også tit ude og grave sandorme, og her har jeg af og til set nogle
>som står og "stamper" med et brædt - hvorfor gør de det?

Sandorm er guf for en fladfisk. Hvis du vil finde en sådan orm, så
skal du parre et hul i sandbunden med en "sandpølse" i umiddelbar
nærhed. Et eller andet sted mellem de to punkter i lige linje ligger
ormen, ca. 30-50 cm. nede.

At stampe svarer til at for at at grave med hånden, eller et andet
redskab. Med øvelse er det bare praktisk. Man stamper typisk mellem de
to punkter, og holder øje med om ormen graves fri. Hvis der er er
meget lavvandet og pølse/hul er helt fri af vandet, så brug klør fem i
stedet.

/Jan

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 18-05-05 00:32

Hej

God og hyggelig historie - ind imellem alt det ævl, der tit er i
nyhedgruppen.
Jeg kan nikke genkendende til det hele, da jeg selv som dreng og voksen har
gravet masser af orm ved Agger. Jeg har enkelte gange som dreng - når der
ikke kunne graves nok orm her - været med i Hjerting og på Skallingen over
til Langli for at grave orm.
Det sidste vi praktiserede inden ormesalget gik i stå pga. ingen fisk ved
kysten mere, var at spule ormene op af bunden med påhængsmotoren. Vi smed et
anker ud, og lagde derefter et lille hjemmelavet specialtravl med en masse
synk på ud bag båden. Stående ved siden af båden firede vi så langsomt på
anker-trodsen, og spulede derved en rende, hvor alt sand, orm og muslinger -
enkelte gange også et par skrubber - blev spulet ind i travlet. Sandet
forsvand gennem maskerne, og så var der resten at tage op i båden og
sortere. Hvert træk - afhængig af hvor mange muslinger der var - var på ca
10 til 15 meter, hvor det så blev sorteret, og der var lige fra 50 til 200
orm - enkelte gange endnu flere. Ormene holdt sig ikke så godt som gravede,
da de jo var "sandblæste", men dengang var der hurtig omsætning, så det
betød ikke noget. Vi havde bag på båden monteret et stativ, hvorpå
påhængsmotoren sad. Den kunne justeres op og ned, så benet var lige netop
over bunden, og så var vi ikke så afhængige af høj eller lavvande.

Men eller til det jeg egent ville. Det med at koge ormene har jeg aldrig
hørt om, måske du kunne fortælle lidt mere om det, da mange nok kvier sig
ved at smide dyrt købte orm væk, hvis de kan bruges senere. Vi saltede dem,
hvis vi havde for mange, men fangsten blev også der efter.

Mvh.Thorkil