Kopiere dele af en stor tekstfil
Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-05-05 13:56

Prøver lige med lidt hjælp.

Jeg har en stor tekstfil på nogle hundrede megabyte. Jeg vil gerne splitte
den i 2 omkring et entydigt regulært udtryk, hvordan gør jeg det?

emacs, jed og hvad de ellers hedder kan slet ikke håndtere filer af den
størrelse.

Thomas

Fra : Leo Laursen

Dato : 13-05-05 14:22

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> skrev 2005-05-13:
> Prøver lige med lidt hjælp.

> Jeg har en stor tekstfil på nogle hundrede megabyte. Jeg vil gerne splitte
> den i 2 omkring et entydigt regulært udtryk, hvordan gør jeg det?

Hvad med sed, f.eks.
sed -ne '1,/REGEXP/p fil > fil1
sed -e /1./REGEXP/d fil > fil2

Udtrykket "REGEXP" er på sidste linie af fil1
resten i fil2.

Andre kan nok komme op med en elegant løsning.
--
Leo Laursen
http://home1.stofanet.dk/leo/

Fra : Leo Laursen

Dato : 13-05-05 14:28

Leo Laursen <ll_news@stofanet.dk> skrev 2005-05-13:

> Hvad med sed, f.eks.
> sed -ne '1,/REGEXP/p fil > fil1
> sed -e /1./REGEXP/d fil > fil2

> Udtrykket "REGEXP" er på sidste linie af fil1
> resten i fil2.

Jeg var som vanligt lidt for hurtig til at sende. Beklager.
sed -ne '1,/REGEXP/p' fil > fil1
sed -e '1,/REGEXP/d' fil > fil2

Leo
--
Leo Laursen
http://home1.stofanet.dk/leo/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-05-05 14:41

> Jeg var som vanligt lidt for hurtig til at sende. Beklager.
> sed -ne '1,/REGEXP/p' fil > fil1
> sed -e '1,/REGEXP/d' fil > fil2

Jeg takker mange gange ... og bestiller straks sed og awk bøgerne. De eneste
to ting jeg virkelig føler jeg mangler at lære på commandline niveau.

Thomas

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 13-05-05 14:27

Thomas S. Iversen skrev:

> Jeg har en stor tekstfil på nogle hundrede megabyte. Jeg vil gerne
> splitte den i 2 omkring et entydigt regulært udtryk, hvordan gør jeg
> det?

Kigger lidt på perl. Jeg har set det gjort meget elegant i perl, men
desværre ikke så elegant at jeg kan huske hvordan.

Jacob
--
Rent-a-Minion Inc. Because good help is so hard to find.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-05-05 12:12

Thomas S. Iversen wrote:
> Prøver lige med lidt hjælp.
>
> Jeg har en stor tekstfil på nogle hundrede megabyte. Jeg vil gerne splitte
> den i 2 omkring et entydigt regulært udtryk, hvordan gør jeg det?

awk:

   BEGIN {
   fil = "/tmp/fil1";
   }

   /RE/ {
   fil = "/tmp/fil2";
   }

   {
   print >> fil;
   }

Jeg er sikker paa, at der er en mere elegant loesning, men lige nu kan
jeg ikke faa det til at virke.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 14-05-05 21:27

csplit er lavet til lige den type opgaver.

se man csplit.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-05-05 21:55

Mogens Dybaek Christensen <mdc@mail.tele_.dk> skrev 2005-05-14:
> csplit er lavet til lige den type opgaver.

Takker!

THomas