'l' virker ikke med +numlock under X
Fra : Mads Jensen

Dato : 13-05-05 10:17

Hej NG

Jeg har et meget besynderligt problem. Når numlock er aktiveret, kan jeg
ikke skrive 'l' under X. Hvis jeg eksempelvis er under emacs, ser det ud
som om at tasten bliver genkendt, men der sker ikke noget. Lignende sker
under alle andre applikationer, mens jeg er i X. Underligt nok, er der
ingen problemer med at skrive 'l', mens numlock er aktiveret, når jeg
ikke er i X.

Jeg har lagt min 'xorg.conf' under http://mads.har-talt.dk/xorg.conf

Mange tak for hjælpen på forhånd!

mvh.
--
Mads Jensen - mail sent to address ends in /dev/null

The men sat sipping their tea in silence. After a while the klutz said,
   "Life is like a bowl of sour cream."
   "Like a bowl of sour cream?" asked the other. "Why?"
   "How should I know? What am I, a philosopher?"

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-05-05 10:34

Mads Jensen <spam@raptus.dk> writes:

> [...]
> under alle andre applikationer, mens jeg er i X. Underligt nok, er der
> ingen problemer med at skrive 'l', mens numlock er aktiveret, når jeg

Øbøh... Hvad siger "xev" til din 'l' tast? Har du prøvet at ændre
tastaturmodellen (dem med "windows-taster" er vist alle pc105)?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 13-05-05 10:38

> [...]

> under alle andre applikationer, mens jeg er i X. Underligt nok, er der
> ingen problemer med at skrive 'l', mens numlock er aktiveret, når jeg

Er det _kun_ l, eller er det hele den blok der på en bærbar bruges til
tal?

Prøvet med et andet tastatur?

> Jeg har lagt min 'xorg.conf' under http://mads.har-talt.dk/xorg.conf

Den ser rigtig ud for et alm. tastatur uden windowstaster. Jeg kan dog
sagtens have overset noget.

Måske Xserveren snyder dig og bruger en anden fil? (Jeg har ikke brugt
x.org det helt store, så jeg ved ikke om den prøver forskellige filer
som xfree).

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 13-05-05 10:40

dnj@x.dtu.dk (Dennis Jørgensen) writes:

> Mads Jensen <spam@raptus.dk> writes:

[...]

> [...]

[...]

> Prøvet med et andet tastatur?

Og det gav jo så ikke så meget mening at spørge om, givet det
ovenstående.

Beklager.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-05-05 16:57

> [...]

> mvh.
> --
> Mads Jensen - mail sent to address ends in /dev/null

Kære Mads,

Hvis du insisterer på at besvare opklarende spørgsmål via privat mail,
så kunne du vel FOR HELVEDE tage og bruge en fungerende mail adresse!

Hmpf!

-p

<spam@raptus.dk>: host mailserver1.webhot.dk[130.228.0.21] said: 550 unknown
user <spam@raptus.dk> (in reply to RCPT TO command)
Reporting-MTA: dns; slim.kubism.ku.dk
Arrival-Date: Fri, 13 May 2005 17:42:57 +0200 (CEST)

Final-Recipient: rfc822; spam@raptus.dk
Action: failed
From: Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk>
Subject: Re: 'l' virker ikke med +numlock under X
To: Mads Jensen <spam@raptus.dk>
Cc: Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk>
Date: 13 May 2005 17:42:56 +0200

> [...]

> Jeg har prøvet at ændre tastaturmodellen til pc105, men det er samme
> resultat. `xev` giver følgende, når jeg trykker på 'l':
>
> KeyRelease event, serial 27, synthetic NO, window 0x1800001,
> root 0x58, subw 0x0, time 5009456, (485,383), root:(507,426),
> state 0x0, keycode 46 (keysym 0x6c, l), same_screen YES,
> XLookupString gives 1 bytes: (6c) "l"
>
> En anden knap til sammenligning giver ('f'):
>
> KeyRelease event, serial 27, synthetic NO, window 0x1800001,
> root 0x58, subw 0x0, time 5214915, (280,23), root:(365,129),
> state 0x0, keycode 41 (keysym 0x66, f), same_screen YES,

Det ser jo meget normalt ud... Det gælder både med og uden NumLock?

Ellers er jeg rimeligt blank. Evt. kunne du checke filerne under
/usr/X11R6/lib/X11/xkb, men det er mildt sagt indviklet....

Fra : Mads Jensen

Dato : 13-05-05 19:46

> [...]
>
> Hvis du insisterer på at besvare opklarende spørgsmål via privat mail,
> så kunne du vel FOR HELVEDE tage og bruge en fungerende mail adresse!

Jeg skulle have reply'et til gruppen istedenfor. Jeg var lidt for
hurtigt :-/

> Det ser jo meget normalt ud... Det gælder både med og uden NumLock?

Glemte lige at prøve med +numlock, men der bliver resultatet en del
anderledes:

KeymapNotify event, serial 27, synthetic NO, window 0x0,
keys: 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

> Ellers er jeg rimeligt blank. Evt. kunne du checke filerne under
> /usr/X11R6/lib/X11/xkb, men det er mildt sagt indviklet....

Ja, det ser sådan ud.

mvh.
--
Mads Jensen - mail sent to address ends in /dev/null
reply spam with madsj