Arkivering til pipe
Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-05-05 06:35

Jeg har brug for et program, der kan arkivere et
undertræk i mit filsystem og skrive det til en pipe.
Og samtidigt har jeg brug for at arkivet er i et
format så det efterfølgende kan mountes som et
filsystem under Linux vha. en driver basseret på en
generisk blockmapping.

Indtil videre har jeg overvejet følgende muligheder:

mkisofs Virker, men jeg er ikke helt tryg ved dens
håndtering af metadata. Kan jeg være sikker
på at den får alle metadata med? Og fylder
den ikke altid en masse overflødige metadata
i imaget?

tar Virker også, men pga. den måde metadata er
spredt gennem hele filen skal tarfs bruge
ret lang tid ved mount time på at indlæse
alle metadata. (Der er også nogle bugs i
tarfs, som gør at nogle tar filer ikke virker).

romfs Gemmer ikke alle metadata og layoutet af
imaget overholder ikke mine krav til
blocklayout.

cpio Ligesom tar er metadata spredt over hele
filen. Desuden lider den ligesom romfs af et
problem med layoutet som gør den ubrugelig
til mit formål.

Er der nogle muligheder jeg har overset? Eller må jeg
selv i gang med at rette bugs i tarfs?

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 13-05-05 21:16

On Fri, 13 May 2005 07:34:36 +0200, Kasper Dupont wrote:

> mkisofs Virker, men jeg er ikke helt tryg ved dens
> håndtering af metadata. Kan jeg være sikker
> på at den får alle metadata med?

Sørg for at Rock Ridge Extensions er enabled, så får du det hele
med. Men gem evt. en kopi af metadata i en hjemmelavet fil, som
du fylder i pipen til sidst, så den bliver gemt med. Et script
kan så checke at data i filen matcher med metadata på filerne i
det genererede filsystem.

Jeg tror ikke, at du får 100% af metadata med, men du burde få
nok til at det er brugbart.

Du kan også overveje kombinationen af mkisofs og tar (ikke
tarfs), så du laver en enkelt stor tarfil på iso-filsystemet
- så får du alle metadata med, men uden at skulle rode med at få
tarfs til at virke. Til gengæld bliver din pipeline længere.

--
Stig

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-05 17:34

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> Sørg for at Rock Ridge Extensions er enabled, så får du det hele
> med.

Jeg tror der skal mere til. Men det vil jeg undersøge
ved lejlighed.

> Men gem evt. en kopi af metadata i en hjemmelavet fil, som
> du fylder i pipen til sidst, så den bliver gemt med.

Joh, men hvis ikke de bliver brugt automatisk når jeg
mounter iso filsystemet, så er det alligevel ret
upraktisk.

> Et script
> kan så checke at data i filen matcher med metadata på filerne i
> det genererede filsystem.

Det er selvfølgelig en mulighed.

Egentlig ville jeg gerne undgå at selv skulle til at
skrive kode til at håndtere metadata. Og såfremt jeg
alligevel skulle få brug for det, så kunne jeg næsten
ligesågodt bare lave mit eget arkivformat og tilhørende
filsystemsdriver.

> Jeg tror ikke, at du får 100% af metadata med, men du burde få
> nok til at det er brugbart.

Nej, tar får vist heller ikke samtlige timestamps med.
Men umiddelbart vil jeg tro tar er bedre end mkisofs.

> [...]
> - så får du alle metadata med, men uden at skulle rode med at få
> tarfs til at virke. Til gengæld bliver din pipeline længere.

Hvad i alverden skulle det give mig af fordele i
forhold til blot at bruge tar?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 16-05-05 20:46

On Mon, 16 May 2005 18:34:21 +0200, Kasper Dupont wrote:

> Joh, men hvis ikke de bliver brugt automatisk når jeg
> mounter iso filsystemet, så er det alligevel ret
> upraktisk.

Hvis check-scriptet viser, at du ikke taber metadata undervejs,
så behøver du heller ikke bruge filen til noget - eller lave den
fremover, med mindre du gerne vil have en backup af metadata med.

> alligevel skulle få brug for det, så kunne jeg næsten
> ligesågodt bare lave mit eget arkivformat og tilhørende
> filsystemsdriver.

Det er måske så lettere at rette bugs i tarfs - men driveren
lyder sjovere.

> Hvad i alverden skulle det give mig af fordele i
> forhold til blot at bruge tar?

Ingen reelle, men dit image kan mountes

--
Stig

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-05 21:15

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> Hvis check-scriptet viser, at du ikke taber metadata undervejs,
> så behøver du heller ikke bruge filen til noget - eller lave den
> fremover, med mindre du gerne vil have en backup af metadata med.

Hvis formålet bare er at afgøre, om metadata bevares,
så har jeg allerede en række bud på nemmere løsninger.

> Ingen reelle, men dit image kan mountes

Ja iso filen kan mountes. Men hvis den alligevel kun
indeholder en tar fil, så er det da meget simplere at
bare have tar filen.