Backup-MX på Pro Access
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 13-05-05 16:44

Hvad sker der hvis man forsøger at bruge TDC backup-mx server på en pro
access forbindelse ? Det er som en backup mulighed i fald ens server er
nede.

Jørn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-05-05 17:29

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> crashed Echelon writing

> Hvad sker der hvis man forsøger at bruge TDC backup-mx server på en pro
> access forbindelse ? Det er som en backup mulighed i fald ens server er
> nede.

Den vil tage imod de mails der sendes til det domæne du hoster og forsøge
levere dem til dig i x antal periode indtil din maskine svarer igen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 13-05-05 18:50

Bjarke Andersen wrote:
> Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> crashed Echelon writing

> Den vil tage imod de mails der sendes til det domæne du hoster og forsøge
> levere dem til dig i x antal periode indtil din maskine svarer igen.

Er det stadig backup-mx.post.tele.dk man skal anvende eller har pro
access en anden adresse ? Hvis ens server ellers er i luften kommer det
altså til at virke som en rigtig backup, da port 25 ikke er blokeret ?

Jørn

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-05-05 20:01

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> wrote:

>Er det stadig backup-mx.post.tele.dk man skal anvende eller har pro
>access en anden adresse ? Hvis ens server ellers er i luften kommer det
>altså til at virke som en rigtig backup, da port 25 ikke er blokeret ?

Medmindre noget har ændret sig fornylig, tilbyder TDC officielt ikke en
gratis MX-backup til Pro, selvom backup-mx vist i praksis er
konfigureret så den teknisk set uden videre kan bruges.

Jeg ville ikke bruge en backup-mx som jeg ikke havde fået officielt
lovet at jeg havde lov til at bruge - hvis de en dag omkonfigurerer den
så den kun vil acceptere post til privatabonnenterne (som den er
beregnet til), så kan en Pro-kunde der bruger den, jo risikere at miste
post.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 14-05-05 07:23

> [...]
> så den kun vil acceptere post til privatabonnenterne (som den er
> beregnet til), så kan en Pro-kunde der bruger den, jo risikere at miste

Hvis de en dag ændre konfigurationen, vil den vel bounce posten (som
lige forinden skal være forsøgt afleveret på min egen server og som er
fejlet), også burde afsenderen forsøge igen senere. Det er også mest af
nysgerrighed jeg spørger.

Omvendt er det sikkert en meget begrænset mængder af post som render
igennem backup-mx som faktisk hidhøre til pro kunderne, da deres egne
servere jo normalt tager imod selv, hvorimod privatkundernes post altid
skal igennem backup-mx.

Jørn

Fra : Hans

Dato : 14-05-05 09:26

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> igennem backup-mx som faktisk hidhøre til pro kunderne, da deres egne
> servere jo normalt tager imod selv, hvorimod privatkundernes post

Muligheden er faktisk tilstede hvis man læser produktarket for BB Pro, så
TDC's mx-backup er ikke forbeholdt privatkunderne:
http://download.tdc.dk/pub/tdc/erhverv/internet/bredbaand/pdf/84981_tdc_bredbaand_tekniskbeskr_maj05.pdf

Hans

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 16-05-05 08:51

> Muligheden er faktisk tilstede hvis man læser produktarket for BB Pro, så
> TDC's mx-backup er ikke forbeholdt privatkunderne:

> [...]

Tak for henvisningen, gad vide om man bør være sur nu? Jeg har nemlig i
flere år betalt for en tilsvarende service.

Mvh Sophus

Fra : Hans

Dato : 16-05-05 09:27

Sophus Vørsing wrote:

> Tak for henvisningen, gad vide om man bør være sur nu? Jeg har nemlig
> i flere år betalt for en tilsvarende service.

Jeg er i samme situation, blot med CC, men vælger alligevel at betale for
mx-backup hos min DNS-provider, da jeg har mulighed for at se hvad der
ligger af mail på backup-serveren, hvis min mailserver skulle tilte. Den
mulighed tilbydes ikke med TDC's standard mx-backup. En anden fordel er, at
jeg rent faktisk kan lukke mailserveren ned og tage på ferie, uden at skulle
tænke på om mx-backup'en begynder at sende notify til afsenderen hvis jeg
ikke ønsker det.

Hans

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 16-05-05 09:30

> [...]
skulle
> tænke på om mx-backup'en begynder at sende notify til afsenderen hvis jeg

Der er ikke noget brugerinterface hos TDC.

Mvh Sophus

Fra : Hans

Dato : 16-05-05 10:22

Sophus Vørsing wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget brugerinterface hos TDC.

Prøv og se i din smtp-log hvilken server hos TDC som leverer post til dig.
Hvis den har ip-nummeret 195.41.53.68 er du i din fulde ret til at blive
mopset, da det er den almindelige mx-backup server, men så frække tror jeg
nu ikke de er.

Hans

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 16-05-05 13:02

> [...]
> mopset, da det er den almindelige mx-backup server, men så frække tror jeg

Det er ikke den almindelige mx-backup server der bruges, men jeg skal i
hvert fald have klarlagt hvad forskellen i praksis er.

Mvh Sophus

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-05-05 17:18

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

>Muligheden er faktisk tilstede hvis man læser produktarket for BB Pro, så
>TDC's mx-backup er ikke forbeholdt privatkunderne:
> [...]

Det har du da ret i. Det er naturligvis fordi de, så vidt jeg
umiddelbart kan se, er begyndt at filtrere port 25 indgående også på
Pro-produkterne (hvis man har dhcp-tildelt adresse og ikke har bedt om
at slippe for filteret).
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).