Et lille væddemål ang. RAMs mHz
Fra : Malthe Sunesen

Dato : 13-05-05 11:40

Hejsa gruppe!

En af mine venenr og jeg har et lille væddemål kørende. Det går ud
på som der står i overskriften), at den ene mener, at de mHz der er i
en RAM-blok _er_ et udtryk for en ydelse, den anden at de _ikke_ er. Vi
er dog begge enige om, at mHz viser, hvor hurtigt RAMene kan modtage og
afgive data. Nu er spørgsmålene: Hvem af os har ret? Og passer det vi
påstår (afgivelse og modtagelse af data)?

Mvh.

Malthe Sunesen

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-05-05 12:15

Malthe Sunesen wrote:
> [...]
> afgive data. Nu er spørgsmålene: Hvem af os har ret? Og passer det vi
> påstår (afgivelse og modtagelse af data)?

Det er en strid om ord. Hvad betyder "_er_ et udtryk for en ydelse"? I
modsætning til hvad? Hvad mener I egentligt med det? Har I tænkt over det?

RAMs hastighed er naturligvis stærkt medvirkende til hvor hurtigt der
kan læses fra og skrives til den. Og jo hurtigere man kan det, jo
hurtigere "yder" RAMmen jo. Hvis man med ydelse mener RAMmens størrelse,
altså hvor meget hukommelse der er til rådighed, så har hastigheden
intet med det at gøre. Med andre ord: De to væsentligste oplysninger om
RAM er

1) hvor mange bytes?
2) hvilken hastighed?

Hvis man påstår at RAMs hastighed intet har med dens ydelse at gøre, så
vrøvler man. Hvorfor tror I der er forskellige hastigheder?

/David

Fra : JK

Dato : 13-05-05 12:47

On 13 May 2005 03:39:49 -0700, "Malthe Sunesen" <malthe5@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>afgive data. Nu er spørgsmålene: Hvem af os har ret? Og passer det vi
>påstår (afgivelse og modtagelse af data)?

Hurtigheden af ram er bestemt af:

1) MHz
2) indstillede ram timings

Hvordan man måler rams ydelse: med 'memory benchmark' f.eks. i sisoft
sandra. Det program kan downloades fra
www.sisoftware.co.uk

Man kan godt opnå højere ram båndbredde med lavere MHz, hvis timings
er hurtigere.

Hvor mange Mbyte ram, man har, er ligegyldigt. Men skal bare lige
passe på at teste forskellige ram i samme mode. Entet single ram eller
dual ram band. Hvis bundkortet understøtter dual ram band.

Men rammens ydelse afhænger naturligvis også af chipset og bundkort.
Så man kan kun sammeligne forskellige ram på samme bundkort.

Memory timings er et meget langt kapitel. Det er også vanskeligt at
arbejde med 'overclock' eller 'tuning' af ram, fordi man kan få 'data
corruption' når grænsen nås. Windows installationen tage skade. Det er
godt med en backup v.hj.a. et image af c-drev.

Memory bandwith og latency:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=873

John

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-05 18:43

JK wrote:

> [...]
> corruption' når grænsen nås. Windows installationen tage skade. Det er
> godt med en backup v.hj.a. et image af c-drev.

huske databredden og om der bliver gjort brug af ddr teknologi, der er
masser af ting der spiller ind...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 14-05-05 09:45

David Rasmussen snublede over strømkablet og skrev:

> Det er en strid om ord. Hvad betyder "_er_ et udtryk for en ydelse"?
> I modsætning til hvad?

Der menes, at mHz har en indflydelse på RAMens hastighed. Og du skal
have tak. Jeg har lige vundet et væddemål.

Mvh.
Malthe Sunesen

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-05-05 10:04

Malthe Sunesen wrote:

> Der menes, at mHz har en indflydelse på RAMens hastighed. Og du skal
> have tak. Jeg har lige vundet et væddemål.

Okay, ja frekvensen har indflydelse på RAMmens hastighed.

/David