7de linie-Infanterie-Bataillon 14??
Fra : LSO

Dato : 10-05-05 13:57

7de linie-Infanterie-Bataillon 14??
I A. D. Cohens bog Krigen 1848-50 og de Faldnes Minde, afsnit 1848, side 17
læser jeg
7de Linie-Infanterie-Bataillon
1. 142. Menig Rasmus Petersen Gjeding, 14,
Det tolker jeg som:
1. compagni, nummer 142, Rang Menig, navn Rasmus Petersen, Hjemsogn Gjeding,
Men hvad står tallet 14 for??
Gruppen er måske ikke den helt rigtige, men jeg synes ikke, jeg kunne finde
en der passede bedre. Så jeg håber, der er nogen, der har et godt bud på
løsningen af problemet.

Mvh. Leo

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 10-05-05 19:28

On Tue, 10 May 2005 14:57:19 +0200, "LSO" <leo@skaade.net> wrote:

> [...]
>Det tolker jeg som:
>1. compagni, nummer 142, Rang Menig, navn Rasmus Petersen, Hjemsogn Gjeding,

Det gør Holger Frisinette også. Han har indtastet alle navnene:

http://www.strandparken33.dk/faldne_p.htm

>Men hvad står tallet 14 for??

Det har han desværre ikke med.

Hilsen
Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Jean Seeberg

Dato : 10-05-05 21:48

Hej Leo.

Jeg er ikke helt sikker, men det kan være lægd nummer, for som du kan se er
det de samme tal der ligesom går igen ved flere personer.

Jeg har selv en Poul Seeberg fra 10. lette Infanteri-Bataljon død ved
fægtningen ved Kochendorf den 12. sep. 1850 og efter ham står der 27.

Se også:
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/pdf/milit.pdf
http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/laegd1.htm

Men lad os nu se om der kommer andre bud.
MVH
Jean Seeberg

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 12-05-05 16:17

> [...]
> Det tolker jeg som:
> 1. compagni, nummer 142, Rang Menig, navn Rasmus Petersen, Hjemsogn

Ved min "egen" Jens Hansen står der til sidst i linien: "bog 1864, side
140", så det må vist være sidetallet 14, der henvises til i dit tilfælde!?

mvh. Morten Møller Hansen