Vielse i Minnesota. USA. 1889
Fra : Erik Moldt

Dato : 01-05-05 11:14

Hej gruppe.
Jeg er nu næsten sikker på at min mormor og morfar blev gift i staten
Minnesota i slutningen af 1889.

Er der nogen der har et bud på hvordan/hvor jeg kan få det bekræftet.

Venlig hilsen
Erik Moldt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 01-05-05 19:36

Erik Moldt wrote:
> [...]
> Minnesota i slutningen af 1889.
>
> Er der nogen der har et bud på hvordan/hvor jeg kan få det bekræftet.

---
Tjaaaaaaaaaaaaahh - selv gjorde jeg det, at jeg for mindre end to
måneder siden lagde en efterlysning ud på http://www.rootsweb.com/ - - -
og pludselig stod jeg med en mand der søgte efter de samme som jeg ledte
efter.

Vi slog pjalterne sammen og har nu byttet viden begge veje over dammen.
- - - Og vi bytter stadig , det er næsten til at blive helt forpustet
af)

Håber det kan bruges . . .
Flemming

Fra : Erik Moldt

Dato : 01-05-05 19:46

Tak for tippet, men jeg tror ikke at jeg kan være så heldig.
Min mormor og morfar returnerede nemlig til Danmark igen i 1898.

Venlig hilsen
Erik Moldt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-05-05 10:57

Erik Moldt wrote:
> Tak for tippet, men jeg tror ikke at jeg kan være så heldig.
> Min mormor og morfar returnerede nemlig til Danmark igen i 1898.
>
> Venlig hilsen
> Erik Moldt

********
Hmmm, det kan jeg godt se, men jeg ville nu alligevel prøve at komme i
kontakt med een og anden derovre og spørge om ikke vedkommende lige
kunne smutte hen og kikke i deres kirkeprotokol

Hvis du ikke vil prøve rootsweb, så prøv en eller anden mailingsliste
hvor de taler engelsk:

Selv fik jeg lokket en vildt fremmed til at gå ind i arkiverne på
Washington DC hvor han fandt en avis med omtale af min slægtnings
begravelse.

Og denne vildt fremmede fik jeg ganske tilfældigt kontakt med gennem en
nyhedsgruppe på Jamaica!

Han boede på vestkysten, men skulle alligevel over på østkysten i andet
ærinde, og så fiksede han lige det for mig.
De er såmænd ganske flinke ower there . . no'en af dem.

Hilsen og knæk og bræk.
Flemming

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-05-05 18:23

"Erik Moldt" <erik_moldt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> Jeg er nu næsten sikker på at min mormor og morfar blev gift i staten
> Minnesota i slutningen af 1889.
>
> Er der nogen der har et bud på hvordan/hvor jeg kan få det bekræftet.

Lad os nu få navnene på bordet - det kunne jo
være, at vi kunne finde noget ved at være lidt
fiks på tasterne.

Mvh.Bodil.

Fra : Erik Moldt

Dato : 02-05-05 19:14

Hej Bodil m.fl..
Her kommer så oplysningerne:
Min morfar: Hans Peder Nielsen, født 15 juli 1860 i Olstrup sogn.
Min mormor Trine Rasmussen, født 8 marts 1868 i Fuglse sogn.

Hans Peder emmigrerede til Philadelphia, Pennsylvania, USA, marts 1887.
Forinden var han blevet forlovet med min mormor, har jeg fået fortalt.
Trine emmigrerede til Minneapolis, Minnesota, USA, maj 1889.

Begges udrejse er fundet i Udvandrerarkivet.
Deres udrejse er: Indirekte, altså fra en havn uden for Danmark. Mest
sandsynlig vil vel være fra Christiania, Norge.
Her har jeg fundet 4 mulige skibsafgange med skibene: Thingvalla, Geiser,
Hekla og Island.
Men desværre kan jeg ikke finde passagerlisterne for de pågældende afgange.
Jeg har ledt på: http://www.immigrantships.net/ uden held.
Hvirfor findes der ikke passagerlister for de pågældende skibe/afgange i
1887 og 1889??

Jeg har fået fortalt, at Hans Peder og Trine blev gift kort tid efter
Trines ankomst til USA.
Hans Peder må jo været rejst fra Pennsylvania til Minnesota inden Trines
ankomst.

De fik 4 børn i USA, før de returnerede til Lolland, Danmark igen i 1898 (Ak
ja!).
Det første barn Poul ved jeg ikke hvornår/hvor er født i USA, men
sandsynligvis i Minnesota..
Det andet barn William er født 9 januar 1891 hvor er ikke kendt.
De to sidste født i USA er født 28 april 1893 og 18 august 1896 i Camden,
New Jersey.

Deres færden i USA ved jeg desværre ikke noget om.
Det ville være dejligt om jeg kunne kortlægge deres færden.
Det første vil jo være deres vielse.

Håber meget at der er nogen der kan kaste lidt lys over parret, evt. give
lidt tips til videre søgning.

Venlig hilsen
Erik Moldt

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:427661ee$0$89821$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-05-05 19:34

> [...]
>

> Deres færden i USA ved jeg desværre ikke noget om.
> Det ville være dejligt om jeg kunne kortlægge deres færden.

Hej Erik.

Et lidt forsigtigt gæt er, at der i de danske kirkebøger nok vil stå noget
om deres vielse - tid og sted - i forbindelse med registreringen af deres
død og/eller skifte i DK. Det kan være nemmere at gå til, end den store
tur
i USA.

Eventuelt kan de samme info findes i kirkebogens Tilgangsliste - hvis
ellers
sognet førte disse på tidspunktet for tilbageflytningen til DK.

Blot et forsøg værd.

/Flemming U

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-05-05 11:55