Maderne?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-04-05 06:55

Hvad er "maderne"?
Formentlig ikke fodermestre

Flere købstæder har / havde et område uden for byen der kaldtes sådan,
men hvad menes der egentlig?

Flemming.

Fra : Inger Buchard

Dato : 30-04-05 07:26

Håndbog for danske lokalhistorikere (1970) s. 357: -made i stednavne må
sammenstilles med glda. Math, "eng" ....; ordets ældste betydning synes
derfor at være "eng, der anvendes til høavl"; der henvises til Danmarks
stednavne III, 1944, indl.

Inger

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-05-05 07:19

Inger Buchard wrote:

> "eng, der anvendes til høavl";
>
> Inger
**********
Tak for det, man kan lære noget hele livet.
Flemming.

Fra : K. H. Hansen

Dato : 03-05-05 01:40

Her i byen blev maderne beskrevet som et vådområde.

Fra : Ole Grau

Dato : 03-05-05 06:54

"K. H. Hansen" <kkarlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Her i byen blev maderne beskrevet som et vådområde.

Hvilken by?

Fra : Børge Askholm

Dato : 04-05-05 12:18

Flemming Svendsen skrev:
> [...]

Og da jæ var drej po Fyn, ve Højm' å jæ gæk i skoul, da fek vi såm ti'r
lov te å gå ne i _maen_ å plok blåmster.

Vil nogen ha det på dansk, så gir jeg gerne en oversættelse.

Børge Askholm

Fra : Jean Seeberg

Dato : 03-05-05 07:32

Hej.

a.. Felttursrapport Geografi (sommeren 2002): "Maderne på Samsø"
(gruppeprojekt)
En natur- og kulturgeografisk undersøgelse af to vådbundsområder på Samsø,
Besser Made og Stavns Made, der gennem henholdsvis inddigning og inddæmning
er forsøgt omdannet til landbrugsjord. Gennem jordbundsprøver og kartering
af den nutidige arealanvendelse vurderedes jordernes landbrugsværdi. I
projektets historiske del forsøgtes dræningshistorien for de to områder
belyst, og en række hidtil upublicerede breve og artikler fra tiden omkring
inddæmningen af Stavns Made gav et interessant indblik i 1860-70'ernes
tanker og fremgangsmåder mht. inddæmningsprojekter. Denne sidste del af
felttursrapporten afstedkom en artikel i Århus Stifts Årbøger 2002.

Præstø Fjord er den indre del af Fakse Bugt, der afspærres af Feddet i nord
og Maderne i Syd. Fjorden markerer indgangen til Sjællands største
tunneldal, der i slutningen af sidste istid, Weichsel Istiden, gennemskar
Sjælland fra Præstø til Saltbæk Vig.

Maderne er en barrieredannelse, der i øst består af en indtil 3 meter høj,
vegetationsdækket ryg, medens den vestlige del er en bredere, lavtliggende
strandeng. I læ bag Maderne findes et nor med udløb mod nord og vest.
Udløbene holdes åbne af den udgående strøm fra fjorden, der presses mod syd
af Feddet. Afstanden mellem Maderne og Feddet er 500 meter, og strømløbet
når dybder på ca. 5 meter. Feddet er et kompleks af strandvolde, som fortsat
vokser ud mod syd. Feddet er opstået på et marint abrasionsflak gennem
materialevandring fra nord med erosion ved bl.a. Strandegårds Dyrehave.
Profiler langs klinterne ved Strandegårds Dyrehave viser aflejringer fra Eem
Mellemistid og Weichsel Istiden.

I Fakse bugt er påvist aflejringer fra Østersøens tidlige stadier, og det
samlede område er dermed et udpræget forskningsfelt for Østersøens og
stenalderhavets vandstandsændringer.

Hisen Jean

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-05-05 08:02

Flemming Svendsen skrev:

> Hvad er "maderne"?

Til de andres svar kan jeg lige tilføje at en "made" kan hedde "maj"
i Sønderjylland. Lige vest for Haderslev Dam ligger der en stor "made",
som hedder "Hindemaj". For få år siden lukkede man vand ind i en
del af denne made. En slags naturgenopretning. Hindemaj var nemlig
omgivet af en lav dæmning langs med kanalen fra Kristiansdal Elværk,
samt en lav dæmning ved vestenden af Haderslev Dam.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : HMH

Dato : 30-05-05 23:00

Vådområde / eng

På Tåssssinge kalder de det for Monnet - eller Månen

Og mange fynske byer har veje, der hedder xxxx-maen

Jeg tror, det er det vi vestjyder kalder for en "vase".