Hvad er "Pontopidans Forklaring"?
Fra : Morten M. Hansen

Dato : 26-04-05 17:02

I en indberetning 1740 over de forskellige sognes fattige i Odsherred er jeg
stødt på en pudsig tekst:

Regnskabsforklaringen rummer bl.a. de sædvanlige pengebeløb til hjælp til
klæder, men nederst på listen over udgiftsposter kommer så "Pontopidans
forklaring til Lars Smeds Daatter", som noteres for 10 Skilling.

Hvad i alverden er det for noget? Er der mon tale om en skolebog eller
lignende?

med venlig hilsen
Morten Møller Hansen

Fra : Inger Eik

Dato : 26-04-05 17:58

"Morten M. Hansen" <mmhansen@privat.dk.fjern> skrev i melding
> [...]
> forklaring til Lars Smeds Daatter", som noteres for 10 Skilling.
>
> Hvad i alverden er det for noget? Er der mon tale om en skolebog eller

Ja, det er en skolebok. Det er forklaring til emnene i Luthers Katekisme, og
den ble flittig pugget og lest ned igjennom tidene på skolene både i Danmark
og Norge.

Inger

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 10-05-05 01:15

"Inger Eik" <in-eik@frisurf.no> skrev i melding

> [...]
og
> den ble flittig pugget og lest ned igjennom tidene på skolene både i

Var ikke denne boken en del av konfirmantundervisningen
enkelte steder i Norge? Den var kanskje det i Danmark også?

Anne Lise Hovdal

Fra : Børge Askholm

Dato : 10-05-05 12:54

Anne Lise Hovdal skrev:

> Var ikke denne boken en del av konfirmantundervisningen
> enkelte steder i Norge? Den var kanskje det i Danmark også?

Jo, ganske sikkert.

Børge

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 10-05-05 16:02

"Børge Askholm" <baskholm@gmail.com> skrev i melding news:

> Jo, ganske sikkert.

Mener å ha lest at ganske store deler av denne boka (kanskje
hele boka?) måtte kunnes utenat til konfirmasjoen?

Anne Lise Hovdal

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 14-05-05 20:56

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i en meddelelse

> Var ikke denne boken en del av konfirmantundervisningen
> enkelte steder i Norge? Den var kanskje det i Danmark også?
>
> Anne Lise Hovdal

Det er en interessant oplysning, idet det giver mig mulighed for bedre at
skønne barnets fødselsår før kirkebogens start (1731). Den omtalte datter
døde i dec.1740, men begravelsen er indført uden at nævne hendes alder. Med
en typisk konfirmationsalder på 14-15 år kan hendes fødselsår således nu
skønnes til ca. 1726.

Jeg vil se efter i fattigregnskaberne, om andre børn i sognet får tildelt
bogen som en håndrækning fra fattigkassen, hvorved deres alder så kan
anslås. Der er ganske vist en usikkerhed omkring, hvor længe
konfirmationsundervisningen varede. Nogle konfirmander var 17-18 år gamle,
og jeg har endog eksempler på, at nogle var op til 21 år gamle, da de blev
konfirmeret! Man må formode, at disse unge har haft svært ved at læse, huske
eller på anden vis at tilegne sig det for konfirmationen nødvendige stof.

Morten M. Hansen
mmhansen@privat.dk.fjern

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 16-05-05 02:31

> [...]
huske
> eller på anden vis at tilegne sig det for konfirmationen nødvendige stof.

Jeg ser i enkelte norske kirkebøker at en del kan være eldre
enn 21 år som konfirmanter også. En bror av en av mine aner
ble døpt i 1744, og konfirmert i 1776(altså i en alder av 32 år).
Først trodde jeg ikke det var den samme som ble født i 1744,
men det må det ha vært. De fleste var ca 16-18 år som konfir-
manter.

Fra : Kjell Skåden

Dato : 16-05-05 10:34

Morten M. Hansen wrote:
> [...]
> forklaring til Lars Smeds Daatter", som noteres for 10 Skilling.
>
> Hvad i alverden er det for noget? Er der mon tale om en skolebog eller

Skolen var i første rekke religionsskole, og religionsundervisningen
bestod vesentlig i leksehøring i Luthers katekismus og Pontopidans
forklaring - en tung og efter vår tids pedagogiske syn lite høvelig
lærebok, der skaffet barna mangen tung stund og meget strev, når dens
mange og vanskelige spørsmål og svar skulde prentes inn i hukommelsen.
Men så var jo også dette den eneste lekselæring barna hadde, og annet
hjemmearbeide fra skolen forekom ikke. Og sikkert er det at hvor meget
der enn kan være å utsette på denne form for kristendomsundervisning, så
hadde den tids mennesker gjennem Pontopidans forklaring tilegnet sig et
fond av kristelig kunnskap som var verdifull og av stor betydning. Ved
siden av kristendomsoplæringen blev der også gitt undervisning i
lesning, skrivning og for de mer fremmelige elever også litt regning.
Som lesebok blev benyttet ny-testamentet, annen lesebok fantes ennu ikke.

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/eidanger-1937/skolen-1.html

http://216.239.59.104/search?q=cache:867klFIn_OYJ:borreminne.hive.no/
aargangene/1992/14-misjon.htm+%22pontopidans+forklaring%22&hl=no&client=firefox-a

--
Kjell Henry Skåden
http://home.online.no/~old.navy/index.html

Fra : Morten M. Hansen