navnet Kruse
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 25-04-05 13:51

Kan nogen i denne gruppe give et bud på hvorfra efternavnet Kruse
oprindelig kommer - land, landsdel?

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 25-04-05 14:03

Hej Jørgen
Hvis du forsker i navnet Kruse så kan jeg fortælle dig at der faktisk er
flere slægter med navnet Kruse.
Disse er fordelt over hele landet. Så der er faktisk ikke en af de større
landsdele der ikke har en del af en slægt med navnet Kruse.
Min svigermor er faktisk en Kruse og hendes slægt med navnet Kruse kan jeg
føre tilbage til omkring 1650 i Slesvig.
Og den slgt er for et eksempel ikke sammenfaldende med de Kruser der bor
omkring Køge. Så det er et stort område at forske i navnet Kruse.
Men du må gerne specificere mere om din interesse i Kruse og så kan vi se om
der er sammenfald. Du må gerne maile direkte.
Mvh
Niels Gjermandsen

"Jørgen Lehnemann (slet LZ3YJ)" <lehnemann-vingborg@LZ3YJstofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:11144336560.749423430245002@dtext.news.tele.dk...

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 25-04-05 13:59

Jørgen Lehnemann (slet LZ3YJ) wrote:
> Kan nogen i denne gruppe give et bud på hvorfra efternavnet Kruse
> oprindelig kommer - land, landsdel?

Ifølge Georg Søndergaards
Danske Efternavne:

Kruse 2.550 tysk/dansk tiln. 'kruset, krøllet', jfr. Krause, jysk adelsn.
Folkeligt tiln., alm. overalt i Danmark siden middelalderen:
Cruse, 1200-t. Sidef.: Kruuse246.
Dansk patricierslægt. Litteraturhistorikeren Jens K. (1908-78)

-
Mvh.
Flemming Aasklint