Skifter Hagsholm
Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 21-04-05 09:53

Hvis nogen skulle ligge inde med "1900 godsskifter fra
Bjerringbro-Hvorslev-egnen 1715-1815" ville jeg være meget interesseret
i at vide hvad der står om Madam Ankersen (Christine Sophie
Amdisdatter), skifte 12 Februar 1813, Hvorslev, Hagsholm Gods.

Mvh
Børge

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 21-04-05 13:06

Børge Fogsgaard wrote:
> [...]
> i at vide hvad der står om Madam Ankersen (Christine Sophie
> Amdisdatter), skifte 12 Februar 1813, Hvorslev, Hagsholm Gods.

Så vidt jeg kan se, så slutter skifterne for Hagsholm i 1811, medens det
er Skjern og Karmark, der slutter i 1815.

Kan det passe at Madam Ankersen kun var ca. 21 år ved sin død? I givet
fald må det være hende, er står som datter af afdøde Karen Christensen i
Vellev ved skiftet den 14/8 - 1809. Faderen var så sognefoged Søren
Amdisen. Tilsynsværge for bl.a. Christine Sophie Sørensdatter var
morbroderen Niels Snedker i Voldby.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 21-04-05 14:38

Hans Chr. Baagøe skrev:

> [...]
> Vellev ved skiftet den 14/8 - 1809. Faderen var så sognefoged Søren
> Amdisen. Tilsynsværge for bl.a. Christine Sophie Sørensdatter var

Nej, det er desværre ikke hende. Jeg oplysningen fra
http://ddd.dda.dk/dprob/
hvor følgende oplysninger gives:
Madame
Ankersen

(p:)12 Feb 1813
Hvorslev,
Hagsholm,
Houlbjerg,
Viborg
26, 29, 32
/ 1811-1825 /
053856
Book # 3

Noget kunne altså tyde på, at det ikke er Hagsholms Gods, hvis den kun
går til 1811.

Hun var 69 år, da hun døde. Hun var datter af den tidligere degn i
Hvorslev Amdi Severin Jensen og enke efter Frederik VI's kammertjener
Jens Jørgensen. Hun begyndte at kalde sig Anchersen i sit voksenliv,
hvilket var farfarens patronym.
Jeg var ineteresseret i at se om parret efterlod sig børn i København.

Børge

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 21-04-05 16:08

Børge Fogsgaard wrote:

> (p:)12 Feb 1813
> Hvorslev,
> Hagsholm,
> Houlbjerg,
> Viborg
> 26, 29, 32
> / 1811-1825 /
> 053856
> Book # 3
>
> Noget kunne altså tyde på, at det ikke er Hagsholms Gods, hvis den kun
> går til 1811.

Det er kun G 242-43 og G 242-44, der er med i bogen, mon ikke du skulle
prøve at se, om der ikke er gevinst i G 242-45, eller hvad det næste
bundt hedder?

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe