Opdragling og Klöppelt
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 17-04-05 11:39

Jeg er stødt på flere drenge i teenage alderen, der i folketællingernes
stillings rubrik benævnes som "Opdragling" i andre tilfælde om en 1-årig
pige: "Ihr Kind klöppelt".

Er der nogen, der ved, hvad ordene Opdragling og klöppelt præcist står for?

mvh.
Ove

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-04-05 13:04

klöppeln: kniple - du må være på vestkysten af det sønderjyske?
Hvis Opdragling stammer samme sted fra, kan det være den danske version af
Zögling: egl. kostskoleelev, men sikkert plejebarn eller en ung på betalt
pension hos fremmede; incl. opdragelse.

Inger

..

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 17-04-05 18:40

Hej Inger

Tak for det. Området er Hammelev - Vojens - Jegerup i det
øst-sønderjyske.Jeg kender ordet "köppelt" i forbindelse med at ringe på en
kirkeklokke, men det passer jo overhovedet ikke på en 1-årig. Det gør kniple
vel heller ikke, men jeg er enig i, at det kan have den betydning. Jeg
forstår bare ikke ordets sammenhæng med en baby.

Din forklaring på "Opdragling" lyder rigtig. De pågældende har i alle
tilfælde befundet sig på en større gård med mange ansatte, men de har været
ene om den stillingsbetegnelse.

Hilsen
Ove

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:42625093$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-04-05 18:59

Iøvrigt tror jeg, 1-årsalderen er en fejllæsning. Mon ikke barnet er 7? I
den alder begyndte børnene at lære de enkle 'tag' i kniplekunsten, børn på
eet år kunne jo ikke engang vinde kniplepinden med tråd.

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 18-04-05 10:08

Du har sikkert ret. Hvis det er en fejllæsning, så begynder det at give en
mening, der er til at forstå.

meddelelse news:4262a3f7$0$257$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 22-04-05 20:32

On Sun, 17 Apr 2005 12:38:42 +0200, "Ove C. Kronborg"
<kronborg@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg er stødt på flere drenge i teenage alderen, der i folketællingernes
>stillings rubrik benævnes som "Opdragling" i andre tilfælde om en 1-årig
>pige: "Ihr Kind klöppelt".

Jeg mener jeg er stødt på begrebet i Kerteminde's Tingbøger i
1600-tallet, og det må vel på sæt og vis være tegn på f.eks. "en
behandlingsdom", fjernelse fra hjemmet og i-pleje-sætning..?

Sådan tolker jeg det i hvert fald... )

Venligst
John

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 26-04-05 23:38

Hej John

Tak for dit svar. Det er sikkert rigtigt, at der er tale om et barn/ung, der
er anbragt uden for hjemmet af den ene eller anden grund.

mvh. Ove