Kassation
Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 13-04-05 19:47

Jeg har været inde og surfe på www.sa.dk
U-ha et skrækeligt syn der pludseligt oprandt på min skærm.
Vi bliver jo historieløse.
De brænder os af.
Nå hvad mener jeg med dette.
Det er sådan at jeg kan se at hvid vi ikke er født den første i en måned så
er vi ligegyldige borgere, fordi det er kun dem der har 01 som fødselsdag
der skal gemmes, hvis der bliver gemt noget.

Vi slægtsforskere mister alle de arkivalier som er nødvendige for at vores
efterkommere kan forske i slægten.
Skolepapirerne bliver brændt. Personalearkiver bliver brændt, altså hvis
personen ikke er overordnet eller født den første i en måned. Så at sætte
kød på forskningen bliver destrueret, og mange af de kilder vi må søge hen
til når andre kilder fejler bliver brændt.
Det ser ud til at det udvalg der træffer beslutningne ikke har føling med
hvad arkiverne for det meste bliver brugt til, men kun træffer beslutning,
ud fra et egoistisk snævertsyn.
Det ser ud som at slægtsforskning ikke eksisterer i deres verden.
Efter min mening er slægtsforskning ikke kun at få en samling af tomme navne
med nogle datore, men det går ud på at få en historie som kan belyse
slægtens kulturhistorie.
Alle de muligheder bliver med de grove kassationer umulige i fremtiden.
Vi vil på det grundlag blive de sidste af en rase, altså en udrydningstruet
rase.
Hvis jeg tager fejl så vil jeg da gerne se en korrektion, men inden prøv
selv at gennemgå listen med hvad der kasseres, den er på Statens arkiver's
hjemmeside, men den er desværre kedelig læsning derfor er der nok ikke
skreget op tidligere.
Jeg foreslår en kampagne der kan stoppe for den grove kassation af
arkivalier der vil begrænse de slægtshistoriens muligheder for fremtiden.

DET ER DRAB PÅ KULTUREN AT KASSERE SÅ VIGTIGE HISTORISKE ARKIVALIER:

Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-05 22:42

Den Wed, 13 Apr 2005 20:46:31 +0200, skrev Niels Gjermandsen:

> [...]
>er vi ligegyldige borgere, fordi det er kun dem der har 01 som fødselsdag
>der skal gemmes, hvis der bliver gemt noget.

Jeg kan ikke lige finde den artikel du refererer til, men principielt
er jeg nogenlunde fortrøstningsfuld med hensyn til arkivernes tilsyn
og rådgivning m.h.t. hvad der skal bevares og hvad der må kasseres.

Det er jo uoverkommeligt at gemme alt. Hvis en person totalt
efterlader sig blot 1 centimeter papirarkivalier om året i de
offentlige forvaltninger, løber det jo hurtigt op. 5.000.000
centimeter = 50 hyldekilometer om året. Det er formentlig årsagen til
at man har valgt at nøjes med 1/30. Mon ikke folk der er født den 1. i
måneden er nogenlunde repræsentative for befolkningen?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 13-04-05 23:00

Hej Kurt
Prøv at gå ind på

Jeg giver her den fulde link
http://www.sa.dk/sa/statamtkom/bevkas/default.htm

Så hvis DU har problemer med at finde siderne så kan jeg godt forstå at der
ikke er mange der læser dem.
Jeg indrømmer også at det var et tilfælde jeg fandt dem, og det var bare
fordi jeg sad og var nysgerrig efter hvad der faktisk var på SA siderne, og
gik ind på sider som ikke ver helt logiske for os som amatørforskere.

Så går gruen nok op for dig hvis du er slægtsforsker.

Et stort personaleaekif fra DSB er allerede brændt, her kunne man finde alle
sager på personer der har været ansat ved DSB, smat den historie der knytter
sig til disse personers arbejde. Det er personalia der sagde spar to for en
forsker. Ogdette ville kunne give stof til mange bøger om DSB's historie.
Synd for det det er jo tabt for evigt.

Ja det er mange papirer at gemme, men det er da også vigtigt for
slægtshistorien.

Jeg ved godt at der argumenter for og imod, og det er jo ikke alle bilag jeg
mener der skal gemmes så det er måske 15 cm i gennemsnit for hver borger der
bør gemmes på et liv. så det er overkommeligt.

Du ska da lige vide at uden slægtsforskerne så var der et stort hul i vores
forskning i kulturhistorien, det er faktisk amatørforskerne der holder
forskningen igang, om vi vil indrømme det eller ej.

Så hvorfor træde på amatørerne, da det er deres fortjeneste at der er en
historisk forskning.

Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 13-04-05 23:13

Hej Kurt.
Jeg forstår ikke at du kan være så fortrøstningsfuld i denne sag, som jeg
også finder hårrejsende. Tænk hvis du kun kunne finde noget om dem af dine
forfædre der er født den 01. i en måned?? så kom du vist ikke ret langt i
din slægtsforskning.
Hvis der virkelig ikke er plads på Statens arkiver, så kunne det måske
overvejes at overlade materialet til lokalarkiverne?
Venligst Jytte Frank Dekov

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-05 06:50

Den Thu, 14 Apr 2005 00:12:45 +0200, skrev Jytte Frank Dekov:

> [...]
>Hvis der virkelig ikke er plads på Statens arkiver, så kunne det måske
>overvejes at overlade materialet til lokalarkiverne?

Jo, men det er stadigvæk MÆNGDEN af papir der er et problem (endnu).
At flytte så mange tons/hyldekilometer til lokalarkiverne er jo
umuligt. Der er ikke plads.

Hvis der var bevillinger til murstensbyggeri der kunne følge takten i
mængderne, ville jeg såmænd være ligeglad om der blev bygget magasiner
på landsarkiverne, eller på lokalaarkiverne.

Med fortrøstningsfuld mente jeg, at SKAL noget kasseres af forskellige
årsager/hensyn, er jeg sikker på at arkivernes folk medtager mange
aspekter - også slægtsforskeres - i deres vurderinger.

Jeg savner endu at at finde artiklen som den famøse DSB-sag.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 15-04-05 10:49

Hej Kurt

Hvis du læser på den link der jeg gav i et tidligere indlæg i denne tråd, så
kan du se alt hvad der skal kasseres fra DSB, og det er faktisk allerede
sket for store dele af arkivalierne. Du søger en artikkel men det er ikke
artikkel jeg refererer til men de bekendtgørelser som er udstedt. Man skal
da nok sørge for at der ikke kommer en artikkel fordi det kan jo skabe en
stor kulturdebat, og det er jo ikke bahageligt.
Altså så din fortrøstning set med slægtsforskerens øjne, kan jeg ikke
forstå.
Når du gennemgår disse bekendtgørelser så vil du kunne se at der skal
faktisk ikke gemmes noget der er af interesse for slægtsforskeren, men det
tilgodeser kun de forskere der kan nøjes med de statistitisk udsnit.
Så det er stadig det at man brænder dig og mig fordi vi er ikke vigtige, os
kan man ikke bruge i ststistikker, jeg er født den 16 i måneden.

Mvh
Niels Gjermandsen

..

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-04-05 08:01

Jytte Frank Dekov wrote:

> Hvis der virkelig ikke er plads på Statens arkiver, så kunne det måske
> overvejes at overlade materialet til lokalarkiverne?
> Venligst Jytte Frank Dekov
--------
Min tillid til arkivforvaltningen kan eftrhånden også ligge på et meget
lille sted, og tanken om at flytte akterne ud på lokalarkiverne er også
faldet mig ind som en god idé, - - DSB må da kunne finde plads på
museet i Odense.
Om de så skal bygge lidt til.

Min indssnævrede tillid til forvaltningen er yderligere blevet
forstærket af sagen om AO.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 25-04-05 13:21

Hej NG
Jeg mener da også at alle de arkivskufer som er tømt hos DSB med rette kunne
være arkiveret i Odense.
Så er det da bevaret for fremtiden, men det var ikke sådan at det skulle
være efter kassations folkenes mening, så det blev arkiveret ,"RUSSISK",
altså på forbrændingen, og så er en hel del af DSB blevet historieløst. Tænk
på al den genealogi der var arkiveret i netop disse personalearkiver.
Mvh
Niels Gjermandsen