Skilt ved bevilling. Hvordan findes saada~
Fra : scangen@netutah.com

Dato : 12-04-05 16:44

Hej,

Jeg har lige fundet ud af at min mormors bror var blevet skilt ved
bevilling i 1937. Jeg fik folgende oplysninger i forbindelse med hans 2
(?) vielse:

Brudgom Anton Hjalmar Lauritz Carlson, født 28/6-1904.
Fødested: Hallestads Forsamling, Malmøhus, søfyrbøder
Bopæl: Viborggade 67
Han skilt ved bevilling af 10/5-1937

Bruden: Agens Jensen f. 31/3-1917 i Nibe, Aalborg Amt,
hun var ugift, samme bopæl som brudgommen.
Vidner: Anette Sørensen, M. Dolle, Magistratens 1. afdeling
Myndighedsudstederen L.J 6290.
Vielsen foretaget af Københavns magistrat 20/9-1939.
Ægteskabt Duplikat 3601-4200 i 1939.
Københavns Magistrat.

Jeg vidste ikke at han havde vaeret gift for, og soger nu oplysningerne
om hans forste (?) aegteskab og om han havde nogen born i det
aegteskab. Jeg formoder at han blev skilt i Kobenhavn, men det ved jeg
heller ikke.

Er der nogen der ved hvordan den slags oplysninger kan findes?

Paa forhaand tak.

mvh

Kim Melchior

Fra : dannebrog

Dato : 12-04-05 17:51

Tillykke med det spændende fund.

Der er 75 års tilgængelighedsfrist på skilsmisser, så du må have lidt
tålmodighed endnu. Men journalen kan du da få lav at se på Landsarkivet på
Jagtvej, hvor skilsmissesagen findes.

Du kan søge efter den første vielse på Stadsarkivet i ægteskabsbogen for
borgerlig vielse eller i lysningsprotokollen sst.

Endelig kan du søge efter delingen af skilsmisseboet på Landsarkivet i
Københavns Skifterets arkiv. Men hvis boet er delt i mindelighed, finder du
nok ikke noget om bodelingen der.

M.v.h

Ulrich Alster Klug

--