Hvad er værdien af 64 sk. i 1710 idag?
Fra : Erik Moldt

Dato : 05-04-05 10:12

Hej.
Min tip5 oldefar Christen Poulsen var sadelmager i Ringkjøbing i 1710 og
blev sat til at skulle betale 64 sk. i skat (krigsstyr).

Er det muligt at omregne og sammenligne dette beløb med noget nutidigt?

Er der et sted på internettet hvor en eventuel omregningsnøgle ligger?

Venlig hilsen
Erik Moldt

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-04-05 17:53

On Tue, 5 Apr 2005 11:11:49 +0200, "Erik Moldt"
<erik_moldt@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det muligt at omregne og sammenligne dette beløb med noget nutidigt?
>
>Er der et sted på internettet hvor en eventuel omregningsnøgle ligger?

Ifølge -Mark og skilling- arkivernes informationsservice.
I 1710 kostede et pund groft rugbrød 2,5 skilling, 1 pund smør 8
skilling, 1 pot brændevin 9-15 sk.,
Dagløn for arbejdsmand på egen kost i Ribe 20-22 sk. sommer,
16-18 sk. vinter.
jeg håber at det hjalp dig lidt
mvh Ebbe

Fra : Erik Moldt