Winter
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-04-05 08:43

Jeg søger med lys & lygte efter forældrene til:

Johan Heinrich Winter, f. 2. Juni 1872 . . . et eller andet sted i
hovedstaden.

Jeg har gennemgået de hos AO skannede ting og sager uden resultat (I
guder . . . det slider en mand ned til brystbillede)

Jeg er ret sikker på de er af tysk afstamning, så inden vi ofrer en
lille formue og drager af til rigets arkiv, for at kaste os over den
reformerte, vil jeg lige forhøre mig om een og anden her i panelet
skulle forske i denne slægt.

God sommer.
Hilsen Flemming Svendsen udi Korsør.

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 05-04-05 09:42

"Flemming Svendsen" <zeus2SLET@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> formue og drager af til rigets arkiv, for at kaste os over den reformerte,
> vil jeg lige forhøre mig om een og anden her i panelet skulle forske i

Hej Flemming!

Jeg ved ikke om du har denne FT1885, men så får du den en gang til:

Johan Heinrich Winter, 52, gift, Husfader, Udenby Klædebo, Skomagermester,
Jægergade 12, Matr. 751, Forhus Stuen. Folkekirken.
Margrethe Kirstine Winter, 38, gift, Husmoder
Johan Heinrich Winter, 12, ugift, Barn
Louis Otto Winter, 9, ugift, Barn.

Desværre står der ikke noget fødested.

Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-04-05 10:26

Ulla Pedersen wrote:

> [...]
> Jægergade 12, Matr. 751, Forhus Stuen. Folkekirken.
> Margrethe Kirstine Winter, 38, gift, Husmoder

**********
Kære Ulla.
Tak for det.
Jo den har vi, men vi mangler forældrene.
Vi tror dog at være på sporet, da der i Petri krk. står en mulig slægt
til Johan Heinrick senior.
Tak for det.
Flemming.

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 05-04-05 16:46

Hej Flemming

Jeg har en ane Julie Frederikke Rasmussen f.1840, hun bliver gift med
Skuespiller Erik Winther f.24/6/1881 død 3/8/1946, hvornår de bliver gift
ved jeg ikke, men det var navnet jeg faldt over.
Jeg ved kke om det er noget der siger dig noget.

Venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Peter Weis

Dato : 05-04-05 17:22

Claudius&Forslund wrote:

> Jeg har en ane Julie Frederikke Rasmussen f.1840, hun bliver gift med
> Skuespiller Erik Winther f.24/6/1881 død 3/8/1946, hvornår de bliver gift
> ved jeg ikke, men det var navnet jeg faldt over.

Det må man kalde en gang kuvøseguf ... at bliver gif med en mand 41 år
yngre end sig selv.
Du tror ikke at hendes fødeår er 1890 i stedet?

mvh
Peter

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 05-04-05 17:48

Jo, undskyld hun er født 1884, jeg har 2 aner med samme navn, så jeg fik
taget den forkerte.
Venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-04-05 19:11

Claudius&Forslund wrote:
> [...]
> ved jeg ikke, men det var navnet jeg faldt over.
> Jeg ved ikke om det er noget der siger dig noget.

----------
Kære Karin.
Tak for det, men jeg tvivler.

Jeg vil dog skrive mig det bag øret.

Jeg ved godt man skal ta' d'herrer penneførers stavning lidt afslappet,
men hidtil har vi kun set det stavet uden h, altså 'Winter'.
I denne Winter-slægt er det helt tydeligt at navnene Johan - Heinrick -
Peter og Jakob går igennem hele slægten, helt op til min svigerfar der
også hed Johan.

Kom endelig ud af busken om I falder over noget mistænkeligt . . .
Hilsen Flemming.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-04-05 21:40

> [...]
> formue og drager af til rigets arkiv, for at kaste os over den reformerte,
> vil jeg lige forhøre mig om een og anden her i panelet skulle forske i

Der er også mange Winther i Himmerland, hvor
min mormor kom fra.

Mvh.Bodil.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-04-05 07:45

Bodil Grove Christensen wrote:

> Der er også mange Winther i Himmerland, hvor
> min mormor kom fra.
>
> Mvh.Bodil.
Kære Bodil.
Jo, dem er vi opmærksomme på, og der findes endda en del litteraur om de
slægter.
Da den efterlyste slægt (Winter uden h) kom fra Meklenburg til København
1863 ser vi foreløbig bort fra disse.
Hilsen og mange tak.
Flemming.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-04-05 18:40

> Kære Bodil.
> Jo, dem er vi opmærksomme på, og der findes endda en del litteraur om de
> slægter.

Kan du fortælle mig om den slags litteratur?

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 06-04-05 20:30

"Bodil Grove Christensen" skrev
> "Flemming Svendsen" skrev

> Kan du fortælle mig om den slags litteratur?

Der er f.eks.
"En østhimmerlandsk Winther-slægt i det 17. århundrede" i Personalhistorisk
Tidsskrift (PHT) 1989,

Personalhistorisk tidsskrift 2000 - 1
"Lavadel og storbønder - to stærkt sammenhængende grupper"
Af Poul Verner Christiansen

"Måske er der ikke grund til at sætte et egentligt skel mellem lavadel og
storbønder - slægtsmæssigt kan det udmærket have været to stærkt sammenhængende
grupper" (Knud Prange). [1] Disse ord er efterhånden blevet til et motto for mit
studium af en selvejerslægt, som fra 1400-tallet sad i Næsborg i Slet herred
(Vesthimmerland), fra midten af 1500-tallet også i Beltoft og i Rinds herred, og
som fra ca. 1600 var videre forgrenet til Nøtten i Østhimmerland. Som hovedregel
førte den navnet Winther. Den er i det følgende udgangspunkt for behandlingen af
et himmerlandsk bondearistokrati i tidsrummet ca. 1400-1700."

Og
http://home.tiscali.dk/8x012733/

og
http://www.nose.dk/Norge/winther.html

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-04-05 21:07

Bodil Grove Christensen wrote:

> Kan du fortælle mig om den slags litteratur?

På gooogle jeg skrev:
winter+slægt
og en masse dukkede op.
Hilsen Flemming

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-04-05 21:24

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42541ef8$0$73770$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Flemming Svendsen" <zeus2SLET@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du fortælle mig om den slags litteratur?

Mange tak for hjælpen til jer begge.

Mvh.Bodil.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 07-04-05 07:53

> Mange tak for hjælpen til jer begge.
>
> Mvh.Bodil.

Min gode ven i Australien der følger denne gruppe fra sidelinien, har
gjort mig opmærksom på følgende der stammer fra Kjærulfske studier.

Bertel Kjærulf. Han var i Følge Dyrskjøt født 1528 og skal være død
1558, men som vi ovenfor har set, maa sidstnævnte Aarstal være urigtigt,
efter som han 1567 fik Livsbrev paa Aslund. Han er maaske dog nok død
1568, og i hvert Fald var han død før 30. Novbr. 1579, da hans Enke
Gjertrud nævnes som den, der stod for Gaarden. Han var gift med Gjertrud
Pedersdatter Munk af Haubro, der i Følge Dyrskjøt var Datter af Peder
Munk og Mette Benderup. Det maa antages at have været den Peder Munk,
der i Danmarks Adels Aarbog anføres som Stamfader til den nyere Slægts
ældre Linie, og naar Dyrskjøt siger, at Mette Benderup var af Munk
Elbæks Slægt, og Munk Elbæk, i Grarup henregnes til Slægten Vognsen,
ligger Forklaringen vel i, at denne Slægt Vognsen førte samme Vaaben som
Slægten Benderup (et af Sort og Sølv delt Skjold.) Om Gjertrud Munk
siger Dyrskjøt endvidere, at hun var født 1530, og at hun 1548 blev gift
med Bertel Kjærulf, efter hvis Død hun ægtede Niels Winter i Beltoft
(Slet Herred), med hvem hun ogsaa havde Børn. Heri er der noget
dunkelt, thi Niels Winter, som Dyrskjøt kalder af Nandrup, og som maaske
nok paa Spindesiden nedstammede fra den adelige Slægt Winter fra Nandrup
paa Mors, men som iøvrigt hørte til en anset Selvejerbondeæt fra Næsborg
i Slet Herred , blev 3. Aug. 1578 gift i Haubro med Bodil Pedersdatter
Munk, der endnu 1610, 1617 og 1624 boede i Selvejergaarden i Beltoft.
Man kunde tænke sig, at Dyrskjøt havde taget fejl, men paa den anden
Side vilde en saadan Fejltagelse være mærkelig, da Dyrskjøt havde sin
Viden fra Bertel Kjærulf den yngre paa Aslund, f. 1582 og Dattersøn af
Gjertrud Munk i hendes Ægteskab med Bertel Kjærulf den ældre, og
Dyrskjøt havde tillige i sine Genealogier anført de Børn, som Gjertrud
Munk havde med Niels Winter. Rimeligvis har Niels Winter da først været
gift med Gjertrud Munk, som efter sit Ægteskab med ham er vedbleven at
staa som Bruger af Ø. Aslund, som maaske en af hendes Paarørende har
drevet, og efter hendes Død omkring 1578 har han ægtet Bodil Munk, eller
ogsaa er her Tale om to Mænd i Beltoft af samme Navn — Niels Winter —,
Fader og Søn, der var gift med to Søstre fra Haubro. Spørgsmaalet er dog
kun af underordnet Interesse i Henseende til Kjærulfernes Historie.

Hilsen Flemming.