Aktivere POP3 og IMAP på Redhat 7.0 igenne~
Fra : Jan Eggen

Dato : 11-12-00 21:23

Hej.

På en nyinstalleret RH 7.0, vil vi gerne have aktiveret POP3 og IMAP
og dette skal åbenbart gøres igennem xinetd som jo erstatter inetd i
den nye Redhat 7.0

Men hvad skal der stå i konfigurationsfilerne?
Værktøjerne itox og xconv.pl til at konvertere fra inetd.conf til
xinetd.conf ligger desværre ikke med i RH 7.0

Jan Eggen
ITAI

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 22:32

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-12-00 22:32

Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:

>Benyt fx. "ntsysv" værktøjet og sæt hak ved ipop3 og imap. Efter
>justeringer skal xinetd genstartes:
>service xinetd restart

Det lyder sært, baseret på mit kendskab til tidligere RH-versioner.
Hvis en service startes af inetd, skal den jo ikke køre selv, og
findes derfor ikke på listen i ntsysv.

Omvendt, findes den på listen i ntsysv, skal man starte selve servicen
og ikke genstarte inetd.

Men det er måske lavet så fundamentalt om, at jeg ikke bare kan
tillade mig at sætte lighedstegn mellem inetd og xinetd?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Troels Arvin

Dato : 11-12-00 23:09

Allan Olesen wrote:
> Men det er måske lavet så fundamentalt om, at jeg ikke bare kan
> tillade mig at sætte lighedstegn mellem inetd og xinetd?

Det ved jeg ikke lige. Men i hvertfald ser det ud til, at Red Hat i RH7
har forsøgt at integrere (x)inetd-styrede services med stand-alone,
init-script styrede services.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-12-00 23:13

On Mon, 11 Dec 2000, Allan Olesen wrote:

> Det lyder sært, baseret på mit kendskab til tidligere RH-versioner.
> Hvis en service startes af inetd, skal den jo ikke køre selv, og
> findes derfor ikke på listen i ntsysv.

Jeg gloede også forvirret på xinetd, da jeg mødte min 7. røde hat...

I inetd ligger alle tjenester som en linje i /etc/inetd.conf - i xinetd
kan de lægges som en fil i /etc/xinetd.d/ - og ntsysv er i 7.0 modificeret
til også at kunne håndtere xinetd-tjenester.

> Omvendt, findes den på listen i ntsysv, skal man starte selve servicen
> og ikke genstarte inetd.

De xinetd-tjenester man kan styre fra ntsysv, aktiveres ved at genstarte
xinetd. Problemet er så blot, at man i ntsysv ikke kan kende forskel på
selvstående tjenester og xinetd-baserede tjenester.

> Men det er måske lavet så fundamentalt om, at jeg ikke bare kan
> tillade mig at sætte lighedstegn mellem inetd og xinetd?

Netop. xinetd er en kæmpe udvidelse i forhold til inetd, så det er næsten
blevet 2 vidt forskellige programmer.

--
Rasmus Bøg Hansen

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-12-00 20:18

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>I inetd ligger alle tjenester som en linje i /etc/inetd.conf - i xinetd
>kan de lægges som en fil i /etc/xinetd.d/ - og ntsysv er i 7.0 modificeret
>til også at kunne håndtere xinetd-tjenester.

Det forklarer jo sagen. Det virker selvfølgelig også på en måde mere
logisk at have alle services samlet eet sted.

>De xinetd-tjenester man kan styre fra ntsysv, aktiveres ved at genstarte
>xinetd. Problemet er så blot, at man i ntsysv ikke kan kende forskel på
>selvstående tjenester og xinetd-baserede tjenester.

Sådan er det jo tit, når man forsøger at lave "brugervenlige"
interfaces. I sidste ende kan det være et helvede.

Fra : Jan Eggen

Dato : 12-12-00 12:56

On Mon, 11 Dec 2000 20:23:22 GMT, je@itai.dk (Jan Eggen) wrote:

>På en nyinstalleret RH 7.0, vil vi gerne have aktiveret POP3 og IMAP
>og dette skal åbenbart gøres igennem xinetd som jo erstatter inetd i
>den nye Redhat 7.0
[KLIP - En masse gode svar]

Tak for svarene, det kører fint nu!
Dog synes jeg også at det er lidt underligt at ntsysv nu også
håndterer xinitd services, men hva' så længe det virker og man ikke
har brug for flere virtuelle IMAP's m.m. kan jeg fint leve med at
starte serviceses igennem ntsysv

Jan Eggen
ITAI