Et par småting
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-05-01 20:28

Hejsa til hundefolket.

Jeg har tidligere skrevet i gruppen, men på det sidste kun fulgt med på
"nasselinien"
Det har betydet, at jeg har fået en masse nyttige ideer og tips fra jer der
skriver her regelmæssigt. Det vil jeg gerne takke mange gange for.
Nu har jeg lige et par småting der irriterer mig i dagligdagen, og håber i
måske kan være behjælpelige.

Vi har en Hollandsk Kooikerhondje på 1½ år. Han er en dejlig, glad og social
familiehund.
Han er også temmelig livlig, hvilket betyder at vi bliver nødt til at have
ham i kvælerhalsbånd (eller hvad et sådant et måtte kaldes.) Mit lille
problem er følgende: Nu har jeg prøvet tre forskellige af slagsen og alle
"smitter de af" i pelsen, så den bliver helt sort. Er der nogen der ved, om
man kan gøre noget ved disse kæder, eller hvor man kan købe et af slagsen,
som ikke smitter af? Vi har også et almindeligt halsbånd til ham, men jeg
ville helst at han gik med det samme hele tiden.
En anden ting og straks helt anderledes kompliceret, er at jeg frygtelig
gerne ville have "opskriften" på, hvordan pokker man for sådan en
Bølle-bandit til at sidde stille når man vil børste ham. Han fælder meget
året rundt, så jeg synes det er nødvendigt med børsten mindst én gang om
ugen. DET synes Bølle ikke. Jeg har nu i hærdigt prøvet "alt" i næsten
1½ år, men han vil ikke. Han hænger med ørerne, vender og drejer sig og
prøver på alle mulige måder at sabotere akten, hver gang jeg forsøger. Det
der skulle tage 10 min. tager gerne en ½ time.

Håber nogen har lidt ideer til ovenstående.

På forhånd tak.

Mvh. Renate og Bølle

Fra : Hybrid

Dato : 30-05-01 21:35

Den kooiker jeg kender, bruger et rundsyet læder "kvæler" halsbånd, (lyst
læder).

Ang. Børstningen, så tror jeg at i skal tage et lille stykke hver dag, og
gør det til en hyggestund sammen(kvalitetstid) med godbidder og ros, så
vænner han sig forhåbentlig til det.
Mvh Carina

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 30-05-01 21:54

Hej Renate

Jeg kan kun tilslutte mig hvad Carina foreslår. Men du kan også sætte ham
fast i halsbåndet, så er hans bevægelsesmuligheder mindre. Og ta' nogle
godbidder med, som du ka' gi' ham under vejs som belønning.

Min erfaring med kvælerhalsbånd er den, at det ikke er til nogen særlig
nytte. Det eneste der nytter er masser af træning og motion, især hvis det
er meget aktiv hund. Så skal han nok lære det. Intet er umuligt hvis
tilliden er der.

Hilsen

Jesper

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-05-01 22:23

Hej Renate og Bølle.

Min Bims gjore det samme med at hænge med ørene. Min erfaring er, at hunden
gør det fordi man gerne står bøjet ind over dem når man børster dem. Når man
så opdager at de bliver utrygge, ja så gør man alt muligt for at gøre dem
trygge og glade for børsten. Jeg roste bims, ga' ham godbidder og snakkede i
engle-toner osv., men lige meget hjalp det.

Til sidst børstede jeg ham og ignorerede at han ikke kunne li' det så
godt... Det mest overraskende er, at han nu er helt vild med det, specielt
når jeg med lidt "ru" stemmer siger "uuuhhaaaaa du er så seeejjjj" (Det
samme jeg siger til ham når han stolt kommer traskende hen til mig med en
nedlagt pind! samtidig med at jeg børster ham på brystet!

Rinnie Ilsøe

-Og Bimmer, den dejlige dreng.

Fra : Pia

Dato : 30-05-01 23:08

med så lille en hund burde I kunne stille ham op på et bord. De par
Kooikerhondje jeg har mødt virker meget følsomme og nervøse overfor
kropssprog som at læne sig frem, hurtige håndbevægelser og at se dem i
øjnene. Det kan selvfølgelig være et tilfælde. Men det er til gengæld meget
nemmere for dig selv også!

Og så synes jeg i øvrigt en sele ville være bedre til en hund som trækker,
hvis kvælerhalsbåndet alligevel ikke virker. Selen kan ikke skade hans
hals - jeg har engang som skolepraktikant hos dyrlægen stået med en golden
retriever hvalp i armene som blev kvalt i sit eget blod, den havde smadret
luftrøret.

:Pia

Fra : Aino

Dato : 31-05-01 11:21

Pia wrote:

> Og så synes jeg i øvrigt en sele ville være bedre til en hund som trækker,

Enig! Jeg har fået at vide, at (især store) hunde skulle have en risiko
for at skade skjoldbruskkirtelen, hvis de kaster sig frem i halsbånd.
Desuden kommer man ikke så nemt til at rykke i hunden, og derved skade
dens nakke. Hunden føler sig samtidig bedre tilpas (er vores erfaring).

Derudover skal der selvfølgelig trænes, så han lærer at gå roligt.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-05-01 13:16

"Aino" <aij@topsoe.dk> skrev i en meddelelse news:3B161B13.71648DE7@topsoe.dk...
> [...]
> dens nakke. Hunden føler sig samtidig bedre tilpas (er vores erfaring).
>
> Derudover skal der selvfølgelig trænes, så han lærer at gå roligt.

Selen er så absolut at foretrække fremfor halsbånd ... dog har jeg i nogle situationer erfaring for at selen kan nage under forbenene og jeg har forøvrigt enormt gode erfaringer med haltigrimen..... .og så selvfølgelige træning i at gå roligt ....
MVH Ami

Fra : Aino

Dato : 31-05-01 13:52

Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> Selen er så absolut at foretrække fremfor halsbånd ... dog har jeg i > nogle situationer erfaring for at selen kan nage under forbenene

En kvalitetssele i rigtig størrelse der sad rigtigt? (Vi har ikke brugt
vores så længe, så jeg vil da gerne høre om dårlige erfaringer også)

>og jeg har forøvrigt enormt gode erfaringer med haltigrimen..... .

Som er...?

Fra : Lina Kugge

Dato : 31-05-01 18:38

Hvis du kender grimer til heste, så forestil dig én i vovsestørrelse.

Lina

--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-05-01 19:02

Hej Pia

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kropssprog som at læne sig frem, hurtige håndbevægelser og at se dem i
> øjnene. Det kan selvfølgelig være et tilfælde. Men det er til gengæld

Bølle er ikke specielt nervøs. Jeg sidder altid på rumpen på gulvet når vi
leger "den fæle børsteleg", så det er ikke fordi jeg står bøjet over ham. I
øvrigt er jeg modstander af at plante hunden på spisebordet. Det er mit
bord.....det eneste der er mit. Sengen og sofaen har han allerede indtaget.

Mvh. Renate

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-05-01 18:58

Hejsa allesammen

Jeg har da vist formuleret mig en smule klumret....prøver lige at beskrive
lidt bedre. Bølle går rigtig pænt og trækker ikke frygtelig meget, men
kvæleren skal bruges, når han går tur med min søn på 9 år. Og hvis ikke han
har kvælerhalsbåndet på, så ER det Bølle der går tur med Alexander. Men
jeg har faktisk tænkt på det med selen....hmmm måske jeg skulle prøve at
hitte sådan én.

Tak for alle svarene.

Mvh. Renate

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 31-05-01 21:28

Hvad med at lægge det kvælerhalsbånd dobbelt? Så det ikke har den
kvælereffekt..... så er det bare som et alm. halsbånd.

Joan

Fra : Michael

Dato : 02-06-01 21:07

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Men
> jeg har faktisk tænkt på det med selen....hmmm måske jeg skulle prøve at

Hejsa til gruppen.

Her er så en lille erfaring med en STOR schæferkhan som trak meget.

Første forsøg var et rundsyet kvæler, fordel ødelægger ikke pelsen ligeså
meget som en kæde. ulempe er ikke ligeså hurtig til at komme ud af " kvæler
indstillingen " som kæden er med det til følge: hunden er ved at blive kvalt
og hoster og hakker og efter fem meter er det dig som trækker hunden (
sort ironi ).

Andet forsøg sele, fordel hunden kan " rykkes " tilbage uden ubehagelige
lyde , ulempe hunden finder ud af at det er behageligt at trække, den
bruger jo hele brystet ikke kun nakken/ halsen ( ikke helt uden grund man
bruger sele til træk ) og derfor ikke holder op og en sidste ulempe hvis
hunden for øje på noget som den MEGET gerne vil hen til og fx. rykker i stød
jaaa så er det nemmere bare at slippe snoren ( specielt hvis man er ni år )
sidste ulempe er dog med en stuuur hund i tankerne og en voksen i snoren.
Løsning/ anbefaling : Grime og lær din søn hvordan man træner gå pænt med
go'bidder.

P.S min kæreste som er en fuldvoksen mand på ca. 112 kg og ca. 185cm i
højden kunne have svært ved at holde vovse når den havde selen på fordi dens
kræfter bliver samlet i trækket.

Hilsen myr ( som er af hunkøn )