Hvordan starter jeg - helt fra bunden!
Fra : Kasper

Dato : 03-05-05 12:28

Hej! Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig i gang... Jeg
får webspeed snart og vil gerne have IP telefoni... Men jeg ved ikke
helt hvad jeg skal købe! Jeg vil have trådløst net i lejligheden - men
jeg ved ikke om det ville være en fordel med en adapter med QoS, når
jeg alligevel skal bruge en trådløs router til netværket... I hvilken
rækkefølge skal jeg så tilslutte routerne? Er der nogen specielle
faldgrupper jeg skal være opmærksom på?? Jeg regner med at vælge
Musimi - folk virker generelt tilfredse med dem! Er der nogen der har
nogen specielle indvendinger mod det?

Med venlig hilsen, og på forhånd tak - Kasper

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-05-05 12:50

Kasper skrev:

> Hej! Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig i gang... Jeg
> får webspeed snart og vil gerne have IP telefoni.

Hej Kasper

Du får helt sikkert bedre hjælp i den undergruppe som hedder
dk.teknik.telefoni.ip hvor ip-telefoni diskuteres.

Fortsat held og lykke med IP-telefonien.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : TBC

Dato : 03-05-05 13:00

"Kasper" <kdahl@odont.au.dk> skrev i en meddelelse
> Hej! Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig i gang... Jeg
> får webspeed snart og vil gerne have IP telefoni... Men jeg ved ikke
> helt hvad jeg skal købe!

Hvis du ikke vælger en decideret IP-telefon, men vil bruge dine eksisterende
gamle telefoner, så er Sipura adaptorer et billigt og udmærket køb

> [...]
> jeg alligevel skal bruge en trådløs router til netværket... I hvilken
> rækkefølge skal jeg så tilslutte routerne?

Den router med QoS (som din adapter/IP-telefon så er tilsluttet) skal sidde
først, direkte på dit modem. Så sorterer og prioiterer den før din trådløse
router som jeg formoder du så vil have på efter QoS routeren?

Du kan dog samle det hele i en router. Selv kører jeg f.eks med
http://games.dlink.com/products/?pid=370, på Webspeed, som min IP-telefon så
direkte er forbundet til.

Men er du selv fuldstændigt herre over internetforbruget i øvrigt på din
linje, uden børn der p2p'er eller lign er QoS router ikke tvingende
nødvendig på et lille hjemmenetværk uden megen down/up load. Står din PC
alligevel stille på nettet når du taler i telefon er det overflødigt.

> Er der nogen specielle
> faldgrupper jeg skal være opmærksom på??

Jo flere routere, jo flere potentielle NAT issues på dit netværk.
Minimum 128/128 Kbit/s, for fuld PCM kvalitet, men det er du formentligt
allerede klar over.

> Jeg regner med at vælge
> Musimi - folk virker generelt tilfredse med dem! Er der nogen der har
> nogen specielle indvendinger mod det?

Har selv Musimi. Er meget tilfreds med kvalitet og stabilitet. De har også
et fantastisk forum. Lidt ærgelig over at de ikke følger med i priserne helt
ned. Overvejer selv skift til Jubii GoIp når min Musimi konto løber flad,
men det udelukkende grundet prisforskellen.

Der er for ganske nyligt oprettet en usenet gruppe til drøftelse af
IP-telefoni, så jeg FUT'er dertil: dk.teknik.telefoni.ip

TBC