tre tråde til to linier?
Fra : Per Andreasen

Dato : 19-04-05 18:44

Jeg vil meget gerne bevare mit fastnetsystem i huset, men jeg har fået ADSL
med telefoni til fast pris, og det begynder først efter min fordelerboks.
Den sidder desværre i den forkerte ende i forhold til min linieindgang, og
jeg skal derfor koble tilbage i en ny linie. Mit telefonkabel har kun tre
tråde, hvoraf den ene (den gule) ikke bliver brugt. Kan det lade sig gøre at
anvende en af de to "fremadtråde" til returlinie, uden at det giver
problemer, og i givet fald: hvilken en af dem (er der overhovedet forskel
som i vekselspænding mellem de to)

På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Knud Madsen

Dato : 19-04-05 19:37

Hvad med et 4 trådet kabel/ledning
Mvh.Knud

Fra : Calle.

Dato : 19-04-05 20:06

Knud Madsen wrote:
> Hvad med et 4 trådet kabel/ledning

Der bliver sikkert spurgt, fordi der går et 3 leder kabel der i forvejen, så
tanken var nok om man kunne nøjes med at udnytte den sidste leder for at
føre tlf. signalet tilbage.
--
Calle.

Fra : Per Andreasen

Dato : 19-04-05 20:52

Korrekt! Jeg har forsøgt uden større succes at lægge et nyt kabel i
el-rørerne, såvel med ståltråd som med kablet, selvom der tilsyneladende er
masser af plads. Det er et standard-plastrør og kablet er kun ca. 5 mm i
diameter. Hvis det var muligt at lægge endnu et kabel i røret, ville jeg
gøre dette. Hvilket værktøj anvender en elektrikker for at komme igennem?

Fra : Sørensen

Dato : 19-04-05 21:34

"Per skrev
.. Hvis det var muligt at lægge endnu et kabel i røret, ville jeg
> gøre dette.

Du skal ikke lægge et mere i men skifte det gamle, træk det nye kabel
igennem med det gamle, afisoler et godt stykke og sno kobber mod kobber.

vh. Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 20-04-05 08:56

Sørensen wrote:
> [...]
>
> Du skal ikke lægge et mere i men skifte det gamle, træk det nye kabel
> igennem med det gamle, afisoler et godt stykke og sno kobber mod
Jeps, det er den korrekte måde at gøre det på. Men desværre ikke altid den
letteste ;-( Og slet ikke hvis kablerne slipper hinanden halvvejs. Smår lidt
sulfo på det nye kabet, så glider det lettere, samt ha en stående til at
stoppe ind i rørert, da det ellers vil låse sig selv.
--
Calle.

Fra : Erik

Dato : 19-04-05 21:39

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre dette. Hvilket værktøj anvender en elektrikker for at komme igennem?

Hej Per

Han bruger en -søgefjeder-
De billige af plastic kan sikkert ikke komme igennem røret når der
allerede er et kabel i forvejen.
Så skal der bruges en af glasfiber.
De er så stive at de drøner igennem!
Eneste problem er at de er hundedyre.

MVH

Erik

Fra : Calle.

Dato : 20-04-05 08:57

Erik wrote:
> Han bruger en -søgefjeder-
> De billige af plastic kan sikkert ikke komme igennem røret når der
> allerede er et kabel i forvejen.

Det er jo bare at hive det nye igennem med det gamle, da det jo ikke skal
bruges mere

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 20-04-05 08:54

Per Andreasen wrote:
> [...]
> kablet er kun ca. 5 mm i diameter. Hvis det var muligt at lægge endnu
> et kabel i røret, ville jeg gøre dette. Hvilket værktøj anvender en

en spiral/wire med et øje i den ene ende
--
Calle.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-04-05 11:03

> [...]
> gøre dette. Hvilket værktøj anvender en elektrikker for at komme igennem?

Som andre allerede har foreslået så ville jeg nok skifte det gamle kabel med
et nyt, men hvis du gerne vil beholde det gamle og lægge endnu ét kabel i
røret kan du evt. forsøge med denne metode:

Monter en støvsuger i den ene ende af røret. Du kan tætne samlingen mellem
støvsugerslangen og røret med tape.

Tænd støvsugeren og check at du kan mærke suget i den anden ende af røret.

Lad suget fra støvsugeren suge et stykke bomuldsgarn ind i røret, mens du
stille og roligt føder garn ind i røret suger støvsugeren det igennem.

Brug garnet til at trække en stærkere snor igennem røret.

Brug den stærkere snor til at trække det nye kabel igennem røret.

Mvh
Claus

Fra : Sørensen

Dato : 19-04-05 20:25

"Per skrev

Kan det lade sig gøre at
> anvende en af de to "fremadtråde" til returlinie, uden at det giver
> problemer, og i givet fald: hvilken en af dem (er der overhovedet forskel
> som i vekselspænding mellem de to)

Nej