Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
dk80
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 10-04-05 15:24

Hej gruppe.

Er her nogle der kan fortælle mig, hvad man kan bruge bogstavstasterne
til på en gammel dk80?

På forhånd tak

- Lars

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-04-05 17:26

"Lars Rasmussen" <evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Er her nogle der kan fortælle mig, hvad man kan bruge bogstavstasterne
> til på en gammel dk80?

Mon ikke det er fra dengang man havde demiautomatiske centraler i
Københavns-området. Eksempler:

OR (Ordrup) 66
GE (Gentofte) 33
HE (Hellerup) 43
MI (Minerva)
ØB (Øbro)
VA (Valby)
OM (Omegnen)
TR (Tria)
CE (Central) 13
BE (Bella) 23

Claus

Fra : N

Dato : 10-04-05 21:41

> Mon ikke det er fra dengang man havde demiautomatiske centraler i
> Københavns-området. Eksempler:
>
> OR (Ordrup) 66
> GE (Gentofte) 33
> HE (Hellerup) 43
> MI (Minerva)
> ØB (Øbro)
> VA (Valby)
> OM (Omegnen)
> TR (Tria)
> CE (Central) 13
> BE (Bella) 23

Nah, der er du galt på den. De taster Lars mener er A-B-C-D der sidder til
højre for tallene.
Mener ikke at de har haft nogen funktion i det danske telefon system, men
har du en nummerviser, vil du opdage at du kan "trigge" den ved at benytte
disse taster.

For at kalde Ordrup osv, så var der déngang en række bogstaver på
nummerskiven og der har du ret mht dine centraler.
Btw, så tror jeg ikke der fandtes tastatur telefoner dengang der fandes
Demi-Automatiske centraler IMHO.

Dette pga udsagn fra mit fædrene ophav, der var telefonmekaniker i KTAS fra
1966 til 1998. Der blev indført tastaturmodtagere på centralerne i perioden
1977-1979 ca. Vi fik selv tastaturtelefon i 1979 (danMark II).

Allan

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 11-04-05 18:02

> [...]
> har du en nummerviser, vil du opdage at du kan "trigge" den ved at benytte

Det er præcis de taster ja. Hvordan mener du "trigge" min nummerviser?

- Lars

Fra : N

Dato : 11-04-05 20:00

> Det er præcis de taster ja. Hvordan mener du "trigge" min nummerviser?

Se på adressen: http://blichfeldt.dk/faq/clipdk.htm

Der er een der véd noget om det.

Allan

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 13-04-05 17:32

> Se på adressen: http://blichfeldt.dk/faq/clipdk.htm

Det er lidt sort :)

- Lars

Fra : N

Dato : 13-04-05 23:41

> Det er lidt sort :)

Ca. midtvejs på siden. Lokalisere linien: Selve protokollen er....

Her skriver Blichfeldt om hvilke "toner" der sendes ifbm visnummer, altså
hvilke tal og bogstaver der sendes fra eks. DK80.

Har du en nummerviser til en analog telefon, så prøv at parallelkoble den
med dit DK80 apparat og prøv at trykke A123#
Der bør stå 123 i displayet på nummerviseren.

Ellers kan du på siden se hvilke frekvenser der benyttes (i kombination) for
at danne en tone (skemaet).
En tastaturtone er sammensat af 2 frekvenser (der af navnet DTMF - Dual Tone
Multiple Frequency)
Eks. tallet 1 er frekvensen 697 Hz + 1209 Hz.

Allan

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 16-04-05 14:36

Jeg siger mange tak.

- Lars

Fra : Mark Beaumont

Dato : 13-04-05 22:00

N skrev:
> så tror jeg ikke der fandtes tastatur telefoner dengang der
> fandes Demi-Automatiske centraler IMHO.

De første telefoner med tastatur, kom frem omkring 1970. De
var dog stadig med pulssignaler som en drejeskive telefon.

Billede af en telefon fra 1970 med tastatur:
http://hjem.get2net.dk/x722943/images/bordtel/tm0176.jpg

>Vi fik selv tastaturtelefon i 1979 (danMark II).

danMark 2 kom først på markedet 1983, så det var nok en
Da80 i fik i 1979.

Billede af Da80
http://www.ptt-museum.dk/ptt-museum/telefonmuseet/webimages/b0034.jpg

Billede af danMark 2
http://www.ptt-museum.dk/ptt-museum/telefonmuseet/webimages/b0036.jpg

Vh Mark

Fra : N

Dato : 13-04-05 23:23

> De første telefoner med tastatur, kom frem omkring 1970. De
> var dog stadig med pulssignaler som en drejeskive telefon.

OK, du har ret. Men jeg formulerede mig heller ikke korrekt, for jeg mente
selvfølgelig tastatur apparater med DTMF.
Og DTMF begyndte først at virke på KTAS's offentlige centraler, tja åbenbart
1982-83, for vores første tastaturtelefon VAR en danMark II.

FT68(eller hed den FT78?) fandtes også i en udgave med DTMF. Vi har haft een
på den telefoncentral jeg arbejder på. Tror faktisk den findes et eller
andet sted endnu.
Og den var født med DTMF.

> danMark 2 kom først på markedet 1983, så det var nok en
> Da80 i fik i 1979.

Allan

Fra : KsNa

Dato : 14-04-05 07:40

"N" <nuller@goj.net> skrev i en meddelelse

> [...]
een
> på den telefoncentral jeg arbejder på. Tror faktisk den findes et eller

Min mor fik i ca.1975 en telefon med tastatur, den var magen til de
almindelige grå med drejeskive men der var altså knapper på, og den var med
toner.

Jeg fik min første telefon i 1981, jeg tror at den hed F78 eller F79, den
ligner en Danmark1 men den havde en klokke til at ringe i stedet for
elektroniske toner, den havde heller ikke en knap til medhør.

Mvh
Kim

Fra : Anders Brander

Dato : 21-04-05 13:41

Hejhej,

On Sun, 10 Apr 2005 14:23:53 +0000, Lars Rasmussen wrote:
> Er her nogle der kan fortælle mig, hvad man kan bruge bogstavstasterne
> til på en gammel dk80?

Bogstaverne ABCD kunne for en del år siden bruges til forskellige
ekstraservices - meget lignende dem man kender som *-services idag.

Hos JTAS kunne man fx taste D0830# for at bestille telefonvækning 8.30.

/Anders