Telefon forbrugstæller
Fra : Bech

Dato : 24-03-05 16:17

Jeg har en ADSL forbindelse i mit udlejningssommerhus. Jeg overvejer at
anskaffe IP-telefoni, men mangler et stykke hardware, så gæsterne kan aflæse
og afregne forbrug.

Normalt bruger man en "medløbstæller" fra TDC, men en sådan kan kun bruges
på en alm. telefonlinie.

Der findes nok ikke et stykke hardware der kan differencere de forskellige
opkaldstakster, men hvis bare det kan vise antal forbrugsminutter, så er
fint nok.
Og tælleren må selvfølgelig ikke kunne nulstilles alt for nemt.

Er der nogen der kender til en sådant stykke hardware ?

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 24-03-05 16:50

Et forslag kunne jo være at du går ind på udbyderens side og udregner
forbruget i den periode gæsterne har været der, og så evt. ligger 15% oveni
til vedligeholdelse.

--

/Kenneth K

Fra : René Sørensen

Dato : 24-03-05 19:15

Bech wrote:
> [...]
> Og tælleren må selvfølgelig ikke kunne nulstilles alt for nemt.
>
> Er der nogen der kender til en sådant stykke hardware ?

Hos musimi kan du aflæse nøjagtigt hvem og hvor meget der er ringet
for i et bestemt tidsrum, ved at logge dig ind med brugernavn og
password. abb. er 7,50 kr om måneden. Og det virker.

René

Fra : Bech

Dato : 25-03-05 15:44

En løsning - men ikke det jeg leder efter.

Udlejningen sker gennem et udlejningsbureau, og jeg kan ikke forlange at
udlejningsbureauet skal online og tjekke forbruget ved hver afregning.

Fra : René Sørensen

Dato : 25-03-05 19:12

Bech wrote:
> En løsning - men ikke det jeg leder efter.
>
> Udlejningen sker gennem et udlejningsbureau, og jeg kan ikke forlange at
> udlejningsbureauet skal online og tjekke forbruget ved hver afregning.

Ah det tænkte jeg ikke på

René

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-05 00:21

"Bech" <nospam@mail.dk> wrote in

> Udlejningen sker gennem et udlejningsbureau, og jeg kan ikke
> forlange at udlejningsbureauet skal online og tjekke forbruget
> ved hver afregning.

Kan du ikke tilbyde fri telefon for X kroner ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"People think it must be easy being a super genious, but they don't

Fra : Bo Holmqvist

Dato : 27-03-05 10:15

Bech wrote:

> En løsning - men ikke det jeg leder efter.
>
> Udlejningen sker gennem et udlejningsbureau, og jeg kan ikke forlange at
> udlejningsbureauet skal online og tjekke forbruget ved hver afregning.

Hvem skal så aflæse forbruget?

MVH
Bo Holmqvist

Min email: fjern det kinesiske islæt

Et site for N-folk: www.jernhesten.dk
1:1 billeder fra mine ture:
http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm

Fra : Bech

Dato : 27-03-05 15:08

Ved sommerhusleje betales el, vand og telefoni ved at lejer ved indflytning
aflæser tællerstand og igen ved udflytning.
Denne aflæsning afleveres til udlejningsbureauet, som så afregner
tællerdifferencen.
Ved det ugentlige lejeskift kan der nemt være flere hundrede afregninger i
timen hos udlejningsbureauet, så det vil være for meget at forlange at de
skulle til at logge på en internet side for at finde forbruget.

Der findes telefon i mange udlejningssommerhuse. I disse huse er tælleren
leveret af TDC. Denne tæller tæller 1 enhed hver gang der er talt for x
antal øre. (Jeg tror nok at det er for hver 40 øre). Hver enhed afregnes
så af lejeren med f.eks. 1 kr.

Men installerer jeg en telefon via IP, så kan tælleren ikke tilsluttes, da
der ikke fåes noget "input" fra TDC.
Jeg forestiller mig derfor at der tilsluttes en tæller, der viser antal
minutter telefonlinien har været åben.
Dette forbrug kunne så afregnes med f.eks. 1 kr/minut, da det ville dække
taksten til alle nabolande + lidt til.

Der findes minuttæller i mange telefoner, men da disse nulstilles efter hver
samtale, eller kan nulstilles forholdsvis nemt, så duer denne løsning ikke.

En anden løsning som er foreslået er, at tilbyde fri telefoni for x antal
kr.
Denne løsning er jeg ikke glad for, da udlejningsbureauet ikke kan/vil
administrere dette. I stedet skulle man lægge prisen oveni den normale
udlejningspris, men så kommer alle til at betale, hvilket heller ikke er
fair.

Fra : ebbe

Dato : 28-03-05 18:34

Hej Bech
Hvad skal der til for at du er tilfreds med løsningen?
Vil det være interessant for dig at lave automatiske indberetninger fx.
pr. mail.
Eller skal der være en for kunderne synlig tæller?
Kunne en telefonservice være en løsning (kald et nummer og du hører
telefonens forbrug i perioden, gratis service der kan bruges ligesåtit
det skal være).
Ideen med kun at tælle minutter er dømt til misbrug. Fastnet/mobil og
der er stadigvæk dyre udlande.

ebbe

Nb jeg ved ikke om de ovennævnte servics er udviklet; blot at de er mulige.

Fra : Bech

Dato : 28-03-05 21:55

Da det er et udlejningshus der primært benyttes af tyskere, så skal det være
en simpel løsning. Og en synlig tæller er ikke til at tage fejl af.
En løsning hvor lejer eller udlejningsbureau skal foretage en handling, så
som at tjekke en webside, eller ringe til en telefonservice, er dømt til at
mislykkedes.

Fra : F.Larsen

Dato : 29-03-05 22:03

"Bech" <nospam@mail.dk> wrote in message

> En løsning hvor lejer eller udlejningsbureau skal foretage en handling, så
> som at tjekke en webside, eller ringe til en telefonservice, er dømt til
> at mislykkedes.

Det lyder for mig som om at det ikke er Vo-IP du har brug for - men en alm
analog telefonlinie.

--
Flemming

Fra : ebbe

Dato : 31-03-05 07:27

Bech wrote:
> [...]
> som at tjekke en webside, eller ringe til en telefonservice, er dømt til at

Tror ikke det er muligt med en fysisk tæller. Til gengæld er automatisk
aflæsning en oplagt mulighed. Bare sig hvor du vil have tallene og de er
der

Forbrugskontrol kan enten ske over nettet eller ved at kalde et særligt
nummer.

Men der skal nogle sommerhuse til førend løsninger med fuld komfort er
værd at udvikle.

ebbe