adduser script
Fra : SoulMate

Dato : 11-12-00 01:44

Hej!

Hvordan laver jeg et script med en række kommandoer, som bliver udført
når der bliver oprettet en ny bruger?
- f.eks. at /home/~/public/html bliver oprettet og de rette chmod's
bliver udført ?

Jeg bruger RH.6.0

--
SoulMate

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 11-12-00 02:09

Der bliver ikke umiddelbart kørt noget script når du opretter en bruger,
linuxconf/userconf kører useradd kommandoen direkte.
Men du kan evt. omdøbe useradd i /sbin til f.eks useradd2, og så lave et
script ved navn useradd som kalder useradd2, og så opretter de relevante
biblioteker, eller hvad du nu vil bagefter.
Husk at kalde den useradd2 med alle parametrene, da f.eks. linuxconf stadig
skal kunne bruge det korrekt. Det gør du sådan:

useradd2 $*
# dine kommandoer

Håber det hjælper...

-mb

Fra : Simon Kristensen

Dato : 11-12-00 09:05

"SoulMate" <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> writes:

> [...]
> når der bliver oprettet en ny bruger?
> - f.eks. at /home/~/public/html bliver oprettet og de rette chmod's

Hej

Så vidt jeg lige husker, bliver alt i /etc/skel oprettet i enhver ny
brugers $HOME. Her kan du så lægge alle de directories og filer, du
vil have oprettet. Permissions må du selv lige lege lidt med, men jeg
vil da tro, at de bliver taget direkte fra /etc/skel.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-12-00 10:08

On Mon, 11 Dec 2000, Simon Kristensen wrote:

> [...]
> vil have oprettet. Permissions må du selv lige lege lidt med, men jeg
> vil da tro, at de bliver taget direkte fra /etc/skel.

Hvis du gerne vi oprette en kun-html bruger, kan man f. eks. oprette et
/etc/htmlskel bibliotek med de relevante filer.

Herefter kan man køre adduser som 'adduser -m -k /etc/htmlskel
[andre_parametre] <bruger>'. Så vil brugeren få oprettet alle
biblioteker/filer fra /etc/htmlskel og du undgår alle de unødvendige ting
fra /etc/skel (standard kde/gnome filer oa.).

--
Rasmus Bøg Hansen