Den rette måde at få currentdirectory på ?
Fra : aslak

Dato : 30-05-01 18:33

Jeg har et windows-program, program.exe, der har brug for at kende stien /
path til sig selv! Hvordan kan det gøres ?

Jeg har forsøgt mig med ::GetCurrentDirectory(bufferlength,buffer) men jeg
får ofte blot et drev navn (fx. F:\) ud af det - mens andre gange går det
fint!!? Hvorfor denne opførsel tænker jeg så!

Kan det have noget med at der er mellemrum i nogle af bibleoteksnavnene (fx.
Program Files, Common Files, etc) ??

Findes der ikke noget i MFC der kan gøre jobbet ordentligt?

På Forhånd TAK,
Rasmus

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-01 18:40

Den Wed, 30 May 2001 19:33:15 +0200 skrev aslak:
> [...]
>Program Files, Common Files, etc) ??
>
>Findes der ikke noget i MFC der kan gøre jobbet ordentligt?

I et C-program ligger den information (i princippet) i argv[0] - det
er dog ikke altid man kan regne med det. Jeg ved ikke om windows
udfylder den variabel ordenligt.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : aslak

Dato : 30-05-01 18:48

> I et C-program ligger den information (i princippet) i argv[0] - det
> er dog ikke altid man kan regne med det. Jeg ved ikke om windows
> [...]

Programmet er skrevet i C++ og jeg har brugt MFC flittigt! (Visual C++).
Ellers tak.
Rasmus

Fra : aslak

Dato : 30-05-01 19:29

Jeg fik dette svar på en anden ng;

GetModuleFileName eller GetModuleFileNameEx.
For eksempel:

TCHAR buf[_MAX_PATH];
GetModuleFileName(AfxGetApp()->m_hInstance,buf,_MAX_PATH);

Det virker perfekt!!

Rasmus Kjær

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-01 20:21

Kent Friis skrev:

>I et C-program ligger den information (i princippet) i argv[0] - det
>er dog ikke altid man kan regne med det. Jeg ved ikke om windows
>udfylder den variabel ordenligt.

Det virker i TP, C og batfiler under Win9x.

--
Bertel

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 31-05-01 16:41

On Wed, 30 May 2001 17:39:38 +0000 (UTC),
Kent Friis <kfr@fleggaard.dk> wrote:

>I et C-program ligger den information (i princippet) i argv[0] - det
>er dog ikke altid man kan regne med det. Jeg ved ikke om windows
>udfylder den variabel ordenligt.

Det er da .exe-filens navn der ligger der (K&R, 5.10). Så hvis der et
directory med, må det være .exe'filens directory, hvilket ikke
nødvendigvis er det samme som det man står i.

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 31-05-01 16:43

On Thu, 31 May 2001 17:41:26 +0200,
Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Det er da .exe-filens navn der ligger der (K&R, 5.10). Så hvis der et
>directory med, må det være .exe'filens directory, hvilket ikke
>nødvendigvis er det samme som det man står i.

Hovsa. Jeg havde ikke lige læst spørgsmålet godt nok - regnede med at
der blev spurgt om subject.

Fra : Christian Drivsholm

Dato : 05-06-01 18:59

Hej

Følgende kode virker i Borland C++ Builder 5:

file://---------------------------------------------------------------------
------

#include <vcl.h>
#pragma hdrstop

#include "Unit1.h"
file://---------------------------------------------------------------------
------
#pragma package(smart_init)
#pragma resource "*.dfm"
TForm1 *Form1;
file://---------------------------------------------------------------------
------
__fastcall TForm1::TForm1(TComponent* Owner)
: TForm(Owner)
{
}
file://---------------------------------------------------------------------
------

void __fastcall TForm1::Button1Click(TObject *Sender)
{
Edit1->Text = ExtractFilePath(ParamStr(0));
}
file://---------------------------------------------------------------------
------

Håber det kan hjælpe dig.

Hilsen
Christian Drivsholm
Århus
www.christiandrivsholm.suite.dk

aslak <familienkjaer@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f3apl$eop$1@sunsite.dk...

Fra : Claus Brinch Jensen

Dato : 07-06-01 18:59

aslak,

Måden at gøre det på er at bruge GetModuleFileName og derefter cutte ved det
sidste backslash i filnavnet der returneres af denne.

Bemærk i øvrigt at current directory ikke er det samme som det directory
programmet er startet fra. Men det har du jo også fundet ud af.

Jeg har tidligere lavet nedenstående funktion til formålet.

char const * get_app_path()
{
static char szFileName[MAX_PATH];
DWORD dwResult;
dwResult = GetModuleFileNameA(NULL, szFileName, MAX_PATH);
if(dwResult != 0) {
char * p1;
p1 = (char*)_mbsrchr((unsigned char *)szFileName, '\\');
if(p1 != 0) {
}
} else strcpy(szFileName, "");
return szFileName;
}

--
Claus Brinch Jensen

-!- If replying by e-mail please remove ALL dashes from the e-mail address.