Harddiske ophængt i elastikker!!
Fra : Søren Løbner

Dato : 30-05-01 18:08

Hej jeg har lige "hængt" mine 2 HDs og damn det blev jo totlat lydløst, wow
resonans betyder meget

Se her hvordan det er gjort:
Tjek: http://www.dhh.subnet.dk/computer/addtronics.htm

--
Søren Løbner
Mailto: lobner@pc.dk

Fra : Fritze

Dato : 30-05-01 18:15

Skønno, sådan noget må jeg lige prøve en dag.
Det var da i øvrigt et lækkert kabinet. Hvilket mærke/model?

Fra : Søren Løbner

Dato : 30-05-01 18:28

Adtronics 7896a

Købt hos www.studiedata.dk

KANON KABINET hvis jeg selv skal sige det

--
Søren Løbner
Mailto: lobner@pc.dk

Fra : Søren Løbner

Dato : 30-05-01 18:46

Og der kom lige 4 billeder mere

Fra : Morten Ovi

Dato : 30-05-01 18:53

Hej Søren Løbner, du sagde et eller andet fjollet i dk.edb.hardware:

> http://www.dhh.subnet.dk/computer/addtronics.htm

Jeg tror ikke at dit kabinet kan tåle at blive vendt på hovedet

--
Morten Ovi

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-05-01 19:02

On Wed, 30 May 2001 19:45:56 +0200, "Søren Løbner" <lobner@pc.dk>
wrote:

>Og der kom lige 4 billeder mere
>
>http://www.dhh.subnet.dk/computer/addtronics.htm

Søren,

hvilke HD'er er der tale om ?

Og har du oplevet noget performance tab som andre snakker om ?

Mvh.

Thomas Jensen

Fra : Søren Løbner

Dato : 30-05-01 19:41

> hvilke HD'er er der tale om ?
>
> Og har du oplevet noget performance tab som andre snakker om ?

Det er en Maxtor 20 GB og en IBM 75GX 30 GB

og hvad angår performancetab er det intet at spore, ikke engang med
benchmark programmer (SiSoft Sandra)
--
Søren Løbner
Mailto: lobner@pc.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 31-05-01 00:13

"Thomas Jensen" <FatherMerrin@DETTESKALFJERNESwebxorcist.com> wrote in
message news:3b153566.6653747@news.stofanet.dk...

> Søren,
>
> hvilke HD'er er der tale om ?
> Og har du oplevet noget performance tab som andre snakker om ?

Er der nogen der snakker om performance tab ? Hvordan i alverden vil det
kunne relateres til elastikker?

Jeg har selv en HD der nu har været "spændt op" i 1½ år nu. Aldrig nogen
problemer.

- Lars

Fra : Henrik Dissing

Dato : 31-05-01 17:03

On Thu, 31 May 2001 01:12:47 +0200, Lars Jørgensen wrote:

>Er der nogen der snakker om performance tab ? Hvordan i alverden vil det
>kunne relateres til elastikker?

Der findes faktisk rapporter om sådanne performance tab, og det er egentlig
ikke så mærkeligt som det måske lyder.

Når skrivehovederne farer den ene vej, presses resten af disken en smule den
modsatte vej, jvf. de fysiske love om aktion og reaktion. Derved opstår de
vibrationer som elastikkerne absorberer ved at tillade hele disken at bevæge
sig mere frit uden at kabinettet svinger med. Disken farer med andre ord
mere rundt end i et tradionelt ophæng.

I sjældne tilfælde, specielt ved visse diske, kan der så ske det at
læsehovederne rammer ved siden af pga. de større udsving, hvorved der opstår
en pause indtil skiven har været en gang mere rundt.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Uni Bull

Dato : 05-06-01 21:49

"Henrik Dissing" <hendis@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
> [...]
opstår
> en pause indtil skiven har været en gang mere rundt.

Hmmm.... ok - men kan vi i det mindste blive enige om at der er tale om
pseudo-akademiske forskelle!
--
Uni Bull

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-06-01 15:25

<lagojo@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kunne relateres til elastikker?
>
>Jeg har selv en HD der nu har været "spændt op" i 1½ år nu. Aldrig nogen

SoulWalker snakkede om det i tråden "HD støjdæmpning". Baggrunden er
vist at nogen diske er nødt til at være spændt fast for at kunne
rotere korrekt/hurtigt nok.

Mvh.

Thomas Jensen

Fra : Morten Ovi

Dato : 02-06-01 16:17

Hej Thomas Jensen, du skrev i dk.edb.hardware:

> SoulWalker snakkede om det i tråden "HD støjdæmpning". Baggrunden
> er vist at nogen diske er nødt til at være spændt fast for at
> kunne rotere korrekt/hurtigt nok.

Vel ikke en IBM Deskstar 75GXP?

--
Morten Ovi

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-06-01 16:09

On Sat, 2 Jun 2001 15:17:24 +0000 (UTC), j2elsej2fs001@sneakemail.com
(Morten Ovi) wrote:

>Vel ikke en IBM Deskstar 75GXP?

Jeg ved det ikke - jeg har ikke nogen erfaring med det, så derfor
spørger jeg lystigt når nogen snakker om at de har gjort det.

Men jeg tror det 7200 rpm og opefter.

Mvh.

Thomas

Fra : The Amazing Grace

Dato : 04-06-01 23:39

Thomas Jensen wrote:

> Jeg ved det ikke - jeg har ikke nogen erfaring med det, så derfor
> spørger jeg lystigt når nogen snakker om at de har gjort det.
>
> Men jeg tror det 7200 rpm og opefter.

Tja, jeg har faktisk også hørt om, at performance falder, hvis disken
ikke sidder godt fast. Hvis jeg falder over et konkret link, skal jeg
nok poste det her.

Mads Hansen

--
It is interesting to note that before the advent of Microsoft Windows,
"GPF" was better known for its usage in plumbing: Gallons Per Flush.

Fra : Daniel

Dato : 06-06-01 21:53

Jeg har faktisk været ude for en hastighedsnedsættelse på to SCSI 7200rpm
diske (IBM & Quantum). [Læsehovedet kan ikke ramme præcist på skiven, hvis
disken hele tiden er i bevægelse. Det er faktisk mærkbart, da det går ud
over søgetiden]
Men det blev løst efter jeg brugte en opskåret cykelslange til at hænge dem
i. Jeg har også gjort det med min nuværende disk Seagate X15 15.000rpm, og
den er næsten blevet lydløs. Der er en smule knitren ved stor belastning,
men jeg skal sidde og koncentrere mig, før jeg lægger mærke til det.
M.v.h. Daniel

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 04-07-01 20:24

On Tue, 05 Jun 2001 00:39:19 +0200, The Amazing Grace
<amaze@worldonline.dk> wrote:

>Tja, jeg har faktisk også hørt om, at performance falder, hvis disken
>ikke sidder godt fast. Hvis jeg falder over et konkret link, skal jeg
>nok poste det her.

Hvad med det her?

http://www.noisecontrol.de/info/rahmen/festkomp.htm

--
/Jesper Rasmussen
OBS: Remove -NOWAY- before replying!

Fra : The Amazing Grace

Dato : 05-07-01 00:21

Jesper Rasmussen wrote:

> Hvad med det her?
>
> http://www.noisecontrol.de/info/rahmen/festkomp.htm

Aha, interessant. Da jeg ikke har en IBM DTTA-disk skulle jeg måske tage
og finde elastikkerne frem!

Tak for linket.

Mads Hansen

Fra : Henning

Dato : 30-05-01 20:15

On Wed, 30 May 2001 19:07:31 +0200, "Søren Løbner" <lobner@pc.dk>
wrote:

>Hej jeg har lige "hængt" mine 2 HDs og damn det blev jo totlat lydløst, wow
>resonans betyder meget

Eh, hvad er de forskellige vippeafbrydere egentlig til?
Og hvilken type elastik har du brugt? Det ligner ikke alm. gummibånd?
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Søren Løbner

Dato : 30-05-01 21:14

De afbrydere er en del af en baybus som bestemmer om mine blæsere skal køre
på 7 eller 12 volt

Og det er stofelastik, købt for 5 kr. pr. meter i en hobby forretning, og da
det er sat rimelig stramt på sidder HD'erne også godt fast

--
Søren Løbner
Mailto: lobner@pc.dk

Fra : pwa

Dato : 30-05-01 21:41

> [...]
> Mailto: lobner@pc.dk
> ---------------------
> Tak til de kloge for at en computer har en skærm, og ikke en

Det er jo da ganske smart, og fremfor alt billigt, den mere proffe løsning
er jo harddiskskuffer som også kan fås med gummiophæng, indbygget blæser,
aflåseligt osv. Det er dog en større udfordring af pengepungen.
v/h pwa

Fra : martin

Dato : 30-05-01 22:57

> Hej jeg har lige "hængt" mine 2 HDs og damn det blev jo totlat lydløst,
wow
> resonans betyder meget

Hej.
Hvor vamre bliver dine harddiske? (kan du nemt røre ved dem efter de har
kørt i et par timer?)
Har selv bettebroderen til dit kabinet (3x5,25 ellers ens) og kunne da godt
finde på at klunge min gamle støjbombe af en 2 år gammel ibm op, men vil
helst ikke risikere at miste den hd.
Tillægsspørgsmål: Hvilket bundkort har du? Kan se det er med RAID (4xIDE)
men undrer mig over bios-klodsens placering som altid plejer at sidde under
2-3 pci-kort..

-Martin

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 31-05-01 17:41

> Tillægsspørgsmål: Hvilket bundkort har du? Kan se det er med RAID (4xIDE)
> men undrer mig over bios-klodsens placering som altid plejer at sidde
under
> 2-3 pci-kort..

Jeg vil gætte på at det er et Asus A7V(a?)

Fra : Søren Løbner

Dato : 31-05-01 15:32

Hej Hej

Jeg har et Asus A7V133
Og angående min temp. så har jeg en 80mm køler siddende på siden af dem, men
selv uden den ville de ikke bilve særligt varme.

--
Søren Løbner
Mailto: lobner@pc.dk

Fra : JK

Dato : 31-05-01 12:46

"Søren Løbner" <lobner@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej jeg har lige "hængt" mine 2 HDs og damn det blev jo totlat lydløst,
wow
> resonans betyder meget

damn - det var sq da en smart måde du har hængt en ekstra blæser op på
jeg har selv siddet og tænkt på hvordan pokker jeg sku' få monteret en stor
papst 80mm til at blæse ned på bundkortet. - det ska' jeg hjem og afprøve.

- mht. det elastikophæng du har - er det så selvgjort ? - altså ikke de der
dyre elastikrammer man ka' købe rundt omkring.

/JK

Fra : Carsten Suhr

Dato : 31-05-01 14:36

Fed billig idé til harddisk ophæng, må jeg sku nok sige.

Mvh Carsten

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 31-05-01 14:44

"Carsten Suhr" <suhr@post7.tele.dk> wrote in message
> Fed billig idé til harddisk ophæng, må jeg sku nok sige.

Her er lige et lidt bedre billede af den type elastik man kan bruge til.
Det er lidt svært at se på Søren Løbner's side

http://pisang.subnet.dk/hd/

- Lars

Fra : Søren Løbner

Dato : 31-05-01 15:33

> Her er lige et lidt bedre billede af den type elastik man kan bruge til.
> Det er lidt svært at se på Søren Løbner's side

Præcis den type jeg brugte

--
Søren Løbner
Mailto: lobner@pc.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 05-06-01 21:55

Ellers kan jeg anbefale elastikker til cykellygter...
Ja den er god nok. De hersens cykellygter der ligner en retvik´nkel og
monteres på styr, sadelpind el.lign. med en kraftig sort elastik..... Dén
elastik passer sk...godt til 3½"-diske. To elastikker pr. disk.
Så lige en 5 1/4"-ramme hvor den elastik-indpakkede harddisk placeres i.

Jo jo - mange løsninger.....
--
Uni Bull

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 07-06-01 13:06

"Uni Bull" <Uni.Bull@Worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> elastik passer sk...godt til 3½"-diske. To elastikker pr. disk.
> Så lige en 5 1/4"-ramme hvor den elastik-indpakkede harddisk placeres i.

Hvordan "placerer" du dem i 5 1/4" rammen? Skal de bare ligge i den, eller
gør du dem fast på nogen måde?

--
Jimmy Nielsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-05-01 22:05

Lars Jørgensen skrev:

>Her er lige et lidt bedre billede af den type elastik man kan bruge til.
>Det er lidt svært at se på Søren Løbner's side

Det er også smart hvis man vil koge, vaske og stryge sin harddiske :)

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 02-06-01 15:11

> Her er lige et lidt bedre billede af den type elastik man kan bruge til.
> Det er lidt svært at se på Søren Løbner's side
>
> http://pisang.subnet.dk/hd/
>
> - Lars

14,50 !!!!

Damn, jeg måtte gi 15,95, men glæder mig alligevel til eksperimentet...

Hygge

Kim J.

Fra : JK

Dato : 31-05-01 19:42

"Søren Løbner" <lobner@pc.dk> wrote in message
> Hej jeg har lige "hængt" mine 2 HDs og damn det blev jo totlat lydløst,
wow
> resonans betyder meget

inspireret af dit ophæng, har jeg netop gjort nøjagtig det samme - og du har
ret, man ka' næsten ikke høre HD'erne mere

ned i Føtex og købt 10meter stofelastik, og så sku' jeg også lige hen i
computercity og ha' et par extra lange HD ide kabler, så mine 2 HD'ere ku'
blive flyttet op i toppen af mit towerkabinet.

- det eneste jeg nu ka' høre, er de der 'klik'-lyde som altid kan høres fra
en HD, men alle andre HD-lyde er pist-væk ! - mit kabinet havde også en
tendens til at gå "lidt i svingninger" - sådan, at det stod og brummede
lidt, når HD'erne var igang - ja, det er også væk

/JK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 01-06-01 19:00

On Thu, 31 May 2001 20:42:14 +0200, JK wrote:

>- det eneste jeg nu ka' høre, er de der 'klik'-lyde som altid kan høres fra
>en HD, men alle andre HD-lyde er pist-væk !

Jeg kan absolut intet høre fra mine to 7200 rpm IBM diske, heller ikke nogen
klik når de arbejder. Faktisk kan det være en anelse generende fordi jeg
somme tider er nødt til at kigge ned på LED'en for at se om der sker noget.

Diskene er ophængt i rammer fra NoiseControl, og det hele er pakket ind i et
NoiseControl kabinet. De øvrige støjkilder er to støjsvage Pabst blæsere og
en Silverado ved 8 volt samt blæseren på mit G400 grafikkort, så det er ikke
ligefrem fordi diskene overdøves af infernalsk larm.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 02-06-01 10:26

Har lige gjort det samme - hvilken effekt - wow. Jeg har lige slået alle
blæsere over på 7v så harddisken var næste punkt. Jeg havde overvejet at
købe et "silent drive", men det behøver jeg ikke mere. Det overrasker mig
virkelig så meget det betyder.

Mange tak for tippet.
Martin