solcreme
Fra : Mimi

Dato : 30-05-01 15:41

Hej
Er der nogen der ved om der findes solcreme til de helt nyfødte?
Jeg ved godt at de ikke må være i solen når de er så små, men nogle
gange hvis det ikke kan undgår helt er der så en bestemt solcreme man
skal bruge, eller skal de bare have en hat på?
mvh Mimi

Fra : Stine Plum Lindevall

Dato : 30-05-01 19:19

Børn under 2 år bør ikke smøres med solcreme, da deres hud er langt mere
følsom i denne alder overfor allergifremkaldende stoffer. Hvis du synes det
er nødvendigt (og det kan det jo godt være) så er zinksalve det bedste du
kan vælge som "Solcreme". Det lyder mærkeligt, men zink har den egenskab, at
det virker som et fysisk solfilter og faktisk giver en ganske god
beskyttelse mod solens skadelige stråler. -Og så koster det jo ikke
alverden. Ulempen er, at huden bliver en smule hvid/lysere ved indsmøring
med zinksalve, men det er da langt at foretrække fremfor at påføre dit barn
risikoen for hudkræft og allergi/eksem.

-Og en god hat er jo heller aldrig af vejen. Børn er kære med hat på, så
hvorfor ikke.

Hilsen Stine, der arbejder på et apotek.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-05-01 19:12

Hej Mimi.

Jeg har 3 børn og har aldrig haft problemer med at holde dem ude af solen
da de var små.

I den nye Mata reklame er der dog en solcreme... Mener det er faktor 8, til
de helt små. Jeg ved ikke om den er ok at bruge eller ej. Det er et svært
emne, da man jo skal veje risikoen ved solskoldning op mod risikoen ved brug
af solcreme.

Rinnie Ilsøe

PS: Begge mine de store tar' super godt i mod solen nu og ingen af dem har
nogensinde været solskoldede.

Fra : Brian og Heidi

Dato : 30-05-01 20:42

Hej Mimi

Jeg ved at Matas har en solcreme til babyer, men mon ikke også at apoteket
har en.

Bortset fra det, er det nu også en god idé af bruge solcreme til babyer,
eftersom det er usikkert om det er hormonforstyrrende. Faktisk er det sådan
at miljøstyrrelsen fraråder folk at smøre babyer ind i solcreme. Årsagen er
de potentielle hormonforstyrrende effekter som de UV-beskyttende stoffer kan
have. Det er dog ikke noget man ved ret meget om, men der har jo været meget
polemik om solcremer fremme i medierne, og der har man advaret mod nogle af
stofferne (Octyl methoxycinnamate, 4-methylbenzylidene camphor og
benzophenone-3 (også kaldet Oxybenzone)) hvoraf det ene stof vist nok er
blevet godkendt siden (Octyl methoxycinnamate). Hvis der er
hormonforstyrrende effekter i nogle af stofferne så er det noget skidt at
give det til babyer, fordi deres overflade:volume ratio er forholdsvis meget
større end voksnes. Dvs. at babyer får relativt meget mere creme på sig end
voksne. Desuden er deres hud ikke så tyk så de kan bedre optage stofferne.
Derfor vil det være anbefalelsesværdigt at man holder babyer i skyggen gemt
væk i tyndt tøj (under en ble eller hvad man nu lige kan finde på) og hat
under en parasol (Det er jo også derfor at man giver babyer D-vitamin, netop
fordi de ikke er ude i solen).

MVH
Brian

P.S. Det med skyggen er faktisk også det ideelle for voksne, men det gør man
bare ikke - Det skal dog ikke afholde een fra selv at bruge solcreme. Inde
på Miljøstyrelsens hjemmeside (www.mst.dk) er der en del info om det også
hvilke solcremer de mener man kan og ikke kan bruge.

Fra : Dennis Hansen

Dato : 06-07-01 15:05

En rigtig god solcreme er FDBs Minirisk, for den er helt uden de 3
mistænkelige stoffer, som den eneste på markedet pt.
Hilsen Maja

Fra : /-Pytman-/

Dato : 11-07-01 08:49

Hvad betyder det der p.t???

/-Pytman out-/

Fra : Tomas O.

Dato : 11-07-01 09:45

"/-Pytman-/" <Pytman@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3b4c03ed$0$380$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad betyder det der p.t???

pt=lige for tiden

Hilsen
Tomas O.
PS. kunne du ikke skære det væk du ikke svarer på og skrive UNDER det
du svarer på.