Søgemaskine til søgning i stor tekstfil
Fra : Jakob Munck

Dato : 30-05-01 16:05

Jeg vil gerne forsøge at lave en søgemaskine, der finder navne, begreber
etc. ved søgning i en tekstfil. Da det drejer sig om bibelen, så er teksten
på ca. 500 sider, og de er opdelt i kapitler, vers etc.

Jeg har hørt, at man måske kan bruge FileSystemObjektet i ASP, men jeg
kender intet til det, og ved ikke noget om søgemaskiner i det hele taget.

Eksisterer der allerede en (gratis) søgemaskine til download, der kan søge i
tekstfiler???

Hvem kan give et godt råd?

v.h.

Jakob Munck

Fra : Jakob Andersen

Dato : 31-05-01 17:20

"Jakob Munck" <jakob.munck@email.dk> wrote in message
> [...]
teksten
> på ca. 500 sider, og de er opdelt i kapitler, vers etc.

Hvilken slags søgning mener du. Vil du f.eks. kunne søge på et ord og så få
vist dets sammnehæng? Eller vil du bare bekræfte om ordet/sætningen er at
finde?

Lad os gå udfra det sidste.

VBScript har nogle funktioner beregnet til at søge med. Den mest brugte er
instr() (In String) Den har følgende simplificerede syntax:

InStr(string1, string2)

Hvor string1 er det der skal søges i og string2 er det der søges efter.
Funktionen returnerer startpositionen af strengen hvis den er fundet hvis
ikke returnerer den -1

Med denne information skulle du være i stand til at lave en simpel søgning i
et stykke text efter en bestemt streng.

Nu skal vi så finde ud af hvordan vi åbner textfilen og læser den ind i en
variabel. til det bruger vi som du selv sagde FileSystemObject, vi bruger
dets metode OpenTextFile til at åbne en fil(Husk at ændre stien og brug evt.
Server.MapPath() hvis filen ligget i samme bibliotek) og dermed generere en
instans af TextStream objektet (Kaldet objFile i nedenstående). Vi bruger så
TextStream objektets metode ReadAll til at læse hele indholdet af filen ind
i Variablen strFileContents.

Dim objFS, objFile
Set objFS = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFile = objFS.OpenTextFile("c:\biblen.txt", 1)
strFileContents = objFile.ReadAll
objFile.Close
Set objFile = Nothing
Set objFS = Nothing

Nu er det så bare at lave en lille If else der tjekker om søgestrengen er i
variablen som tjekker

If instr(strFileContents, "Søgeord") > 0 Then
Response.write "Ordet du søgte på fandtes i biblen"
Else
Response.write "Det søgte ord er ikke i biblen"
End If

Dette er selvfølgelig en noget simpel forklaring og et sådant søgesystem kan
laves på mange andre måder som måske er hurtigere/bedre.

> Eksisterer der allerede en (gratis) søgemaskine til download, der kan søge
> tekstfiler???

Sikkert, men det er sjovere at lave sin egen.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på