Ål
Fra : Lis Hansen

Dato : 30-05-01 14:13

jeg har lige fanget et par store ål. men hvordan ordner man sådan en ål, så
den kan ryges, jeg har hørt at man ikke må skære på tværs, når den skal
ryges, kan det passe. Det er lidt umuligt at skære den op imens den er
levende, derfor ville jeg blive glad hvis der er nogle som har erfaringer
med dette.

Fra : Henric

Dato : 30-05-01 16:28

Hej.
När jag röker stora såväl som små ålar rensar jag dem som vanligt. Skinna
EJ.. Ett spik igenom huvudet på en planka håller de vildaste ålarna på
plats. Håll med tidningspapper om stjärtbiten så får du bra grepp när du
skär upp dem.
Salta i 6-9 timmar (jag vill ha dem riktigt salta). Torka av med
tidningspapper och rök (med fördel fläkt i något galler eller mha pinnar).
När jag röker hängande tar jag en bit hushållstråd och binder fast ålens
huvud (runt ryggraden) runt kroken som ålen hänger i. Då brukar ålen hänga
kvar även om man krokat i sköra delar.
Smaklig spis... för det lär det bli
/H

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 30-05-01 21:47

En detalje: Åleblod er lidt ætsende, lad være med at få det i øjnene. Det
samme skulle forresten gælde for gedder.
Selv brugte jeg tidligere da jeg tog mange ål, en stump stærk snor fastgjort
til et søm i muren. I den anden ende en rendeløkke som trækkes over hoveder
( på ålen ) og strammes til. Fordelen frem for sømmet er at du kan sno ålen
når du skal skære omkring hovedet. Det vigtigste er en knibtang som er
tilpas sløv til at den kan trække i skindet uden at bide det over. Hvis du
helst vil aflive ålen før du går igang med slagtningen, så tag et ganske
smalt stemmejern, sæt det over nakken på ålen og tryk til. Derved overskæres
rygraden. Et tilsvarende instrument kan købes til formålet, jeg tror den
hedder en "nakker", men mit gamle stemmejern virker mindst lige så godt. Så
skærer du skindet rundt om hovedet, skærer op på langs og renser som
sædvanlig, tager fat i skindet med knibtangen og hiver til. Tadaaa!
Mvh Niels.

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-05-01 07:13

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@private.dk> skrev i en meddelelse
> Så skærer du skindet rundt om hovedet, skærer op på langs og renser som
> sædvanlig, tager fat i skindet med knibtangen og hiver til. Tadaaa!

Jeg ved ikke om det er mig der ryger ål på en forkert måde, men jeg har
aldrig hevet skindet af FØR rygningen.
Jeg plejer at skære nakken over, og så skære på langs for at få indvolde ud,
og færdig med det.

Venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået
http://multe.linaa.com -Se hvor langt multen er nået

Fra : Henric

Dato : 31-05-01 10:22

Jag drar aldrig av skinnet. Min far och min farfar har jobbat på Ålexporten
i Åhus på den tiden då denna blomstrade och där lämnade man också skinnet på
på de tusentals ålar som röktes där. Slemmet tog de av med ammoniak och
vatten.
/H

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-05-01 16:07

Beder ydmygst om tilgivelse. Sæføli flår man ikke en ål som skal røges, min
egentlige pointe var også opskriften på aflivning - og den er altså god nok.
Flåeriet kom vist med pga. almindelig træthed, næste gang prøver jeg at læse
jeg spørgsmålet før jeg svarer .

Fra : Niels Olsen

Dato : 31-05-01 20:48

Hej!
En anden måde at aflive ål på er at smide dem i en spand med lidt vand.
så bruger de ilten i vandet og kvæles. Det er måske ikke den mest humane
måde at gøre det på,
men det må være op til folks egen samvittighed at afgøre. Eller hvad?
Jeg selv foretrækker at lægge dem i fryseren, og først rense og flå dem når
de skal spises.
Skal de spises samme dag som de er fanget skulle en times tid være nok til
at de er døde.
På den måde lider de ikke da de går i en slags "vinterdvale", før de dør.
Samtidig forsvinder slimen også.
Metoden er brugt af gamle ålefiskere.
Mht rensning, skærer man på tværs lige under hovedet på bugsiden. Man skærer
ned til skindet uden at skære igennem
det. Så lægges et snit ned langs bugen til ca en cm efter gattet.Man fjerner
indvolde og rygblodet (husk flommenbag gattet).
Skindet løsnes fra kødet hele vejen rundt langs tværsnittet. Med en klud
eller lignende tages fat i hovedet og skindet flåes af.
Tag evt tommelfingeren til hjælp. Skal ålen ryges lægges tværsnittet kun ned
til rygbenet, og indvolde/blod fjernes.
Så er den klar til rygemesteren.

Mvh Niels.

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 04-06-01 16:42

Man må aldrig skære nakken over på en ål der skal røges, da det er den der
skal "bære" ålen under varmeprocessen.

Forøvrigt bruger man ikke alle disse forskellige værktøjer, når man flår ål.
Man bruger en kniv og så eller hænderne.............