Telia spæring af forbrug!
Fra : Erik Graversen

Dato : 30-05-01 14:33

En kollega har foræret sin 14 års søn en mobil med Telia abonnement.
For at sønnen ikke skal tale dem ud af huset er der sat en spærring på
100 kr. taletid og 50 kr. sms.
Det har også fungeret meget godt: Første måned blev mobilen spærrer
efter få dage Anden måned efter ca. 14 dage.
Men så! Nu i denne måned er der ikke blevet spæret noget og nu står
min kollega og hans søn med en regning på ca. 1.000 kr.!
Hvad går der galt?
Hvordan skal han forholde sig til sådan en regning?

Mvh,

--
Erik Graversen.

e-mail: erikgr@mail1.stofanet.dk

Pitstop VG-8: http://www.vg-8.subnet.dk

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-05-01 15:04

[snip]
> Hvordan skal han forholde sig til sådan en regning?

Betale de 150,- og bede Telia kigge i vejviseren efter resten.

[Citat: Telia
(http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=93120&CID=-25694#15
) ]
Forbrugskontrol
Undgå ubehagelige overraskelser når regningen kommer og sæt en øvre grænse
for din telefonregning. Så bliver din mobiltelefon automatisk spærret, når
det fastsatte beløb nås. Det betyder, at du ikke kan foretage opkald i
Danmark og udlandet eller modtage opkald, når du er i udlandet. Du kan
heller ikke aflytte din telefonsvarer.
[Citat slut]

Kan Telia ikke administrere sine egne services er det deres eget problem.

/Chr

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-01 15:08

Christian Mygind skrev:

>Betale de 150,- og bede Telia kigge i vejviseren efter resten.

.... efter lige først at have checket at det ikke er sønnike der
på forunderlig vis har fået åbnet for sluserne. Det var problemet
tidligere da der var en der brokkede sig over en spærring der
ikke virkede (husker ikke hvilket telefirma det var).

--
Bertel

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-05-01 15:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidligere da der var en der brokkede sig over en spærring der
> ikke virkede (husker ikke hvilket telefirma det var).

DET kunne vel aldrig skade. Børn + internetadgang = usædvanlig kreativitet.

/Chr

Fra : BorreBoy

Dato : 30-05-01 20:59

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> min kollega og hans søn med en regning på ca. 1.000 kr.!
> Hvad går der galt?
> Hvordan skal han forholde sig til sådan en regning?

Hvad med at forklare ungen lidt om penge og ansvar???

/Thomas.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-05-01 21:02

BorreBoy skrev:

>Hvad med at forklare ungen lidt om penge og ansvar?

Jeg tror ikke de er de eneste med problemet med deres barns mobil. Jeg
kender mange børn der ikke kan styre det - har endda flere kammerater
der er 20-30 år, som bliver nødt til at have spærring på deres egen
telefon! Vanvittigt, men sådan er det, nogle folk duer heller ikke til
at have Dankort.

Kan jeg ikke få dig til at quote rigtigt? Læs evt.
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-01 22:49

Lasse Hedegaard skrev:

>Jeg tror ikke de er de eneste med problemet med deres barns mobil.

Langtfra, men jeg vil give Thomas ret. Forældrene har overladt styringen til
Telia. Det er uholdbart i længden at tro at andre kan løse ens problemer.

Primært synes jeg overhovedet ikke at unger skal have mobiltelefoner. De
forstyrrer f.eks. i skolen, og de ringer til skolekammeraten som står 3 meter
ved siden af. Det er hul i hovedet - og det får de måske også.

Hvis forældrene ikke kan gennemføre en sådan beslutning (så får de det svært
når meget værre fænomener skal diskuteres - men dem om det), så er den bedste
løsning nok taletidskort.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-05-01 22:58

> [...]
meter
> ved siden af. Det er hul i hovedet - og det får de måske også.

Jeg tror godt vi kan glemme at forsøge at forhindre fri og konstant
kommunikation.
Det drejer sig i højere grad om at opdrage børn.
Lige så fjollet du synes det er at ringe til en der er i et tilstødende
lokale, ligeså fjollet syntes folk for 20 år siden at det var at ringe til
sin nabo/genbo. Det er der vist mange der gør i dag.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-01 23:04

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Jeg tror godt vi kan glemme at forsøge at forhindre fri og konstant
>kommunikation.

Fri? Til de priser?

>Det drejer sig i højere grad om at opdrage børn.

Det er vi muligvis enige om - men jeg ville sige at det drejer sig om at
opdrage voksne.

>Lige så fjollet du synes det er at ringe til en der er i et tilstødende
>lokale, ligeså fjollet syntes folk for 20 år siden at det var at ringe til
>sin nabo/genbo. Det er der vist mange der gør i dag.

Og? To fjollerier ophæver ikke hinanden.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-05-01 23:13

> Fri? Til de priser?

Vent et par år

> Og? To fjollerier ophæver ikke hinanden.

Jeg synes ikke nogen af delene er fjollede og det er der næppe mange der gør
om 20 år.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-01 23:23

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Jeg synes ikke nogen af delene er fjollede og det er der næppe mange der gør
>om 20 år.

Hvad bliver det næste? At man ringer fra køkkenet til dagligstuen? Eller
sender popop-beskeder til nabocomputeren 2 meter væk?

Hvad spørger jeg dog for? Det er jo allerede realiteter ...

Nu mangler vi kun at folk ringer til sig selv når de skal snakke med sig selv.

--
Bertel

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-05-01 19:19

On Thu, 31 May 2001 00:23:18 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:
>Hvad bliver det næste? At man ringer fra køkkenet til dagligstuen?
Det kender jeg folk der kan finde på. Dogg kun med sådan nogle
trådløse telefoner hvor interne samtaler ikke koster.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 31-05-01 20:44

>Det kender jeg folk der kan finde på. Dogg kun med sådan nogle
>trådløse telefoner hvor interne samtaler ikke koster.

Med MobilGruppen fra Telia er det muligt at snakke GRATIS imellem
mobil-telefonerne
- denne løsning er dog p.t. kun til Erhverv, men det er da nærliggende at
det også tilbydes private i fremtiden?
http://www.telia.dk/mobilgruppe/index2.html
Jan

Fra : Fischer

Dato : 31-05-01 05:14

> Langtfra, men jeg vil give Thomas ret. Forældrene har overladt styringen
til
> Telia. Det er uholdbart i længden at tro at andre kan løse ens problemer.

Sikke da noget gammelmands-fis at fyre af!
Der er da ikke tale om at Telia "skal løse nogen problemer".
Telia udbyder en service som man kan benytte sig af - og hvis deres produkt
ikke virker, så må det i mine øjne være Telias problem.

* Fischer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-01 07:35

Fischer skrev:

>Der er da ikke tale om at Telia "skal løse nogen problemer".
>Telia udbyder en service som man kan benytte sig af

Det er rigtigt nok, men jeg fastholder nu alligevel mit
synspunkt: at forældrene hellere burde finde en permanent løsning
bygget på viden og forståelse, frem for at lade et fjernt
robotsystem sætte grænser for deres barns (mis)brug af telefonen.
En dag skal han jo klare sig selv.

Jeg benægter ikke at der er indgået en aftale som Telia bør
overholde (men det skal checkes *grundigt* om knægten har været
kreativ *før* man begynder at beskylde nogen for noget).

--
Bertel

Fra : MADS POULSEN

Dato : 30-05-01 22:38

> Hvad går der galt?
> Hvordan skal han forholde sig til sådan en regning?
Først som christian skriver, find ud af om han selv har åbnet for
spærringen..
Hvis han ikke har det, betaler du ik en krone mere end de 150...
Det kan jeg kun se er telia´s problem.

Mads.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 30-05-01 22:58

MADS POULSEN skrev i meddelelsen ...

> [...]
>spærringen..
>Hvis han ikke har det, betaler du ik en krone mere end de 150...

Når der er forbrugskontrol på, er det den samlede regning der når max -
f.eks. 100 kr, der vil efter max. 24 timer blive spærret for yderligere
forbrug - der kan nåes en hel del inden for 24 timer, hvis man er kreativ...
Samtidig udleveres en personlig kode til abonnenten, som kan anullere
spærringen.
Hvis det ikke virker, er der heller ikke nogen grund til at opkræve 10kr/md.
for denne OBLIGATORISKE service...

Jan