Vandscooter..
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 12:27

Nogle der har hørt mere om den sag i retten, med at vandscootere skulle
blive lovlige i dk ??

Mvh
Morten

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-05-05 13:02

Dommeren kommer først med en kendelse/afgørelse Mandag d. 23/5 kl 900

Mvh
Leon

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-05-05 17:11

Juel wrote:
> Nogle der har hørt mere om den sag i retten, med at vandscootere
> skulle blive lovlige i dk ??

- Det vil jeg da sandelig ikke håbe at de bliver...

--
hilsen Ole

Fra : BJ

Dato : 10-05-05 17:13

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4280dceb$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> - Det vil jeg da sandelig ikke håbe at de bliver...

Hvis de følger reglerne, kan jeg med min bedste vilje ikke se, hvorfor
vandscootere ikke skulle blive tilladt i Danmark...?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 17:37

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis de følger reglerne, kan jeg med min bedste vilje ikke se, hvorfor
> vandscootere ikke skulle blive tilladt i Danmark...?

En domstol kan ikke tillade vandscootere i Danmark.

En domstols opgave er at dømme ud fra _gældende_ ret. Derfor drejer
sagen sig om hvorvidt vandscootere allerede _er_ tilladte i Danmark
eller ej.

Mvh. Per

Fra : BJ

Dato : 10-05-05 18:14

"Per, Frb." <Svar_hellere_i_gruppen> skrev i en meddelelse

KLIP

> En domstol kan ikke tillade vandscootere i Danmark.

O.k.

> En domstols opgave er at dømme ud fra _gældende_ ret. Derfor drejer
> sagen sig om hvorvidt vandscootere allerede _er_ tilladte i Danmark
> eller ej.

Findes der ikke en dansk lovgivning på området..?

Er der ikke visse amter/kommuner, der tillader sejlads på bestemte områder
med jetski/vandscooter..?

Kan kommuner/amter selv forbyde sejlads med "et eller andet" efter
forgodtbefindende i vore farvande..?

--
Bjørn J.

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 10-05-05 20:21

Hej NG
Denne tråd har jeg ventet på længe.
Jeg mener helt klart at vandscootere skal der også være plads til på havet
omkring dk.
forudsætningen er at de opfylder i øvrigt gældende krav.
Ingen planende sejlads for tæt til land! Vinkeret sejlads til og fra kysten.
Der er sikert flereregler. men når de i øvrigt overholdes er det ok for mig.
Føren skal have kvalifikationsbevis/speedbådsbevis.
Der må gene være steder de ikke må komme. Eks omkring udlagte ankerbøjer /
pladser.
I øvrigt mener jeg gerne at man må indfører en ordning med lovpligtig
mærkning/identifikation a la nummerplader. Så vil der være mulighed for at
"komme efter" ejeren hvis der ikke sejles fornuftigt.
Det kunne i øvrigt gerne gives bemyndigelse til at fiskerikontrollen kunne
tage sig af den opgave. De har grejet og folkene. Det kunne så være der
skulle flere resourcer/ folk og grej til. Det mener jeg kunne være helt
fint.
Få fiskerikontrollen mere ud på vandet kunne desuden give en større
sikkerhed. De kunne vel også "høre" efter nødkald i så tilfælde?
Hilsen
Gert

Fra : BJ

Dato : 10-05-05 20:52

"Gert Jacobsen" <engvang@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Få fiskerikontrollen mere ud på vandet kunne desuden give en større
> sikkerhed. De kunne vel også "høre" efter nødkald i så tilfælde?

Jeg er i det store hele enig med dig.

En "nummerplade" på samtlige fartøjer vil også dæmpe lysten til tyveri.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 20:54

> [...]
> tage sig af den opgave. De har grejet og folkene. Det kunne så være der
> skulle flere resourcer/ folk og grej til. Det mener jeg kunne være helt

100% enig, de skal da være tilladte, fint med mig at det er en god flok
meter ud fra stranden intet problem, bare de bliver lovlige !

Mvh
Morten

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-05-05 21:27

Det skal han jo ikke dd, på trods af at de sejler 100+ km/t
De er under 4meter lange.. med 130hk+ under sædet.

Er der ikke noget galt der ??? skulle man ikke have lavet en hk(kw)/kg regl
istedet, som ved motorcykel kort.
Seadoo Musclecraft RXT, 3.32m, 394kg og 215hk kræver ikke grønt-bevis !!

-Leon

Fra : BJ

Dato : 10-05-05 22:50

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skal han jo ikke dd, på trods af at de sejler 100+ km/t
> De er under 4meter lange.. med 130hk+ under sædet.
>
> Er der ikke noget galt der ???

Mon ikke reglerne kan tilpasses.

--
Bjørn J.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-05 10:06

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget galt der ??? skulle man ikke have lavet en hk(kw)/kg
regl
> istedet, som ved motorcykel kort.

Jeg mener ikke speedbådskørekortet har nogen relevans i forhold til
vandscootere, de vil altid sejle nær kysten, så det er bare et spørgsmål om
at de ikke komme for nær kysten.
Der må man jo bare tage ved lære af de sydligere egne og lægge en række
bøjer ud som markere badeområde, så slipper vi også for hav kajakker og
windsurfere.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 10:36

> [...]
> Der må man jo bare tage ved lære af de sydligere egne og lægge en række
> bøjer ud som markere badeområde, så slipper vi også for hav kajakker og

ville også få folk til at Race af derude, jeg ville da nok få stillet min
fartglæde sådan et sted, det er bare så sjovt...

Mvh
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-05 17:40

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev

> [...]
> Der må man jo bare tage ved lære af de sydligere egne og lægge en række
> bøjer ud som markere badeområde, så slipper vi også for hav kajakker og

Alligevel vil jeg hellere sejles ned af et badedyr eller en havkajak i
stedet for en vandscooter med 100hk!

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-05-05 21:43

Leon Hulstroem (4220) said the following on 10-05-2005 22:27:

> Det skal han jo ikke dd, på trods af at de sejler 100+ km/t
> De er under 4meter lange.. med 130hk+ under sædet.

Jo det skal han
§ 1. ...
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse for førere af
planende fritidsfartøjer med en længde under 4 meter og en
fremdrivningseffekt på 19 kW eller derover.

Så hvis der er mere end 19kW så _skal_ han have speedbådsbevis

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 20:53

> En domstol kan ikke tillade vandscootere i Danmark.

Jo hvis dommeren vurdere at de danske regler er "ulovlige" i forhold til EU
reglerne, og det er netop dette der er taget op i denne sag..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 21:35

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> Jo hvis dommeren vurdere at de danske regler er "ulovlige" i forhold
til EU
> reglerne, og det er netop dette der er taget op i denne sag..

Misforstå mig nu ret

Hvis domstolen finder at de danske regler er ugyldige og dermed
magtesløse, så er der jo ikke tale om at domstolen dermed tillader
vandscootere men derimod at domstolen konstaterer at vandscootere
allerede _er_ tilladte.

Hint: Magtens tredeling. Den dømmende magt er ikke lovgivende, det er
derimod den lovgivende magt!

Mhv. Per