Rulle genua
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-05-05 20:17

Hejsa

Jeg har lige installeret mit nyindkøbte Plastimo rulle system med tilhørende
genua.

Har endnu ikke sejlet over 10nm med det, men fik dog et par (skuffende)
førstehåndsoplevelser:

1. Den 6mm line som er med til indhal er næsten umulig at holde. Der var
frisk vind da vi var ude og da sejlet skulle "sættes" greb vinden det da
blot en lille del var hevet ud og jeg måtte slippe taget på indhalerlinen.

Hvad gør i andre (erfarne) for at undgå dette?

2. Ved senere rebning samt indrulning ved endt tur oplevede jeg igen at
linen er for tynd. Det var meget svært at rulle genuaen ind. Næste gang skal
jeg have sejlerhandskerne på, det er helt sikkert.. Er det blot linen der er
for tynd?
Er det stagene der bør stå hårdere end med alm. genua? Jeg synes jeg
oplevede meget vibreren i forstaget under sejladsen når der kom lidt blafren
i sejlet.

3. Den aften jeg monterede det hele var der tæt på vindstille men alligevel
oplevede jeg det var svært at rulle de første par omgange af sejlet ind. Jeg
tilskrev det at "indlæggene" i sejlet - men er det normalt?

Mine forventninger var at et rulleforsejl skulle kunne rulles ind og ud på
alle halse blot skøderne var løse - men det er måske helt forkert?

Gode råd modtages med glæde

Kim

Fra : ibber

Dato : 09-05-05 21:05

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mine forventninger var at et rulleforsejl skulle kunne rulles ind og ud på
> alle halse blot skøderne var løse - men det er måske helt forkert?

Lyder som om linen er for tynd
jeg havde svært ved at rulle sejlet ind, indtil jeg fik lavet en ændring i
toppen af masten
se i dk.binaer.
Måske ikke det samme problem som du har men det hjalp på min.

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-05-05 22:07

Hejsa

Har set din tegning.

Jeg har lavet noget lignende for faldet for at få det mere vinkelret på
"rulle-aksen" så det ikke ruller med rundt, men jeg forstå ikke hvorfor
wiren skal trækkes ned/ind.

Kan du forklare hvad det har gjort godt for og hvorfor du fandt på at gøre
det?

/Kim

Fra : ibber

Dato : 09-05-05 22:34

Fordi jeg havde umådeligt svært ved at rulle sejlet ind,
og hvis jeg ikke passede på når sejlet blev rullet ind, så drejede wiren den
anden wire (den der trak sejlet op) med rundt.
så det tilsidst var det temmelig snoet i toppen det hele. og dermed mere
besværlligt.

På den måde det er lavet nu, så er det kun rulleforstaget der drejer rundt
om wiren, og dermed sejlet, hvorved det hele er lettere at hive ind.

Jeg fandt ikke selv på det, Det var bådnaboen der foreslog, jeg kunne sætte
et øje fast ved masten og sætte ophalerwiren igennem øjet.

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 10-05-05 06:22

OK - det er dit fald der er trukket ind. Så forstår jeg det. Det er det
samme jeg har lavet.
På din tegning ser det ud som om det er rulleforstaget du har trukket
ned/ind

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-05 14:47

"ibber" <1245433@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> toppen af masten
> se i dk.binaer.
> Måske ikke det samme problem som du har men det hjalp på min.

Jeg monterede sidste år et Plasimo på Pd26. Sejlmanden sagde at der skulle
være en vinkel på 47grader i faldet til ophalet på sejlet. Så Ibbers tegning
passer fint.
Har sejlet med Plastimo på Ohlsson 22, Maxi 68 og nu Pd26 og det fungerer
upåklageligt. Linerne har altid været 6 mm., for ellers kunne den ikke være
på tromlen. Din line er ikke for tynd, og du får en masse gode råd senere i
denne tråd. Dog lyder det som om, du bruger for megen vold. Du behøver
hverken handsker eller hård håd, linen skal bare en gang rundt om et spil,
så tager det trækket i pustene (tag håndtaget af), og det luv skøde over et
andet spil. Når du har øvet dig og fundet gefûll, er det meget nemt. Du kan
også eksperimentere med at flytte fødeblokken fra linen til tromlen. Jeg
oplevede at have den siddende for højt, så linen klumpede sig sammen i den
øverste halvdel af tromlen.
Men øvelse gør mester.
Hilsen
Steffen
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-05 15:17

Jeg fandt lige en bunke mere af BådNyt i min søgen efter artiklen om
polering (den er ikke fundet), og jeg fandt en tegning af
rullesejlmontering. Den eneste forskel på tegningen og Plastimo er at
Plastimo-profilen drejer rundt om forstaget mens det viste drejer hele
staget. Men monteringsprincippet er det samme, det er bare farven der har en
anden lyd.
Jeg har lagt tegningen i dk.binaer (rullesejl2)
Hilsen
Steffen
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-05 17:11

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en
> anden lyd.
> Jeg har lagt tegningen i dk.binaer (rullesejl2)

Det er da utroligt. Jeg finder alt muligt andet end det jeg leder efter. Nu
har jeg fundet en god test af rullesystemer fra 1996, men den er stadig god
nok.
Lagt i dk.binaer (rullesejl3)
Alle magasiner er nu også lagt i genbrugscontaineren i gården.
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-05 20:37

> [...]

Nu
> har jeg fundet en god test af rullesystemer fra 1996, men den er stadig

Er det den fra bådnyt?

Jeg kan huske, at Klaus Schlichter var stangtosset på dem, fordi de var
meget urimelige overfor Facnor...

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-05 21:17

> [...]
> god
>
> Er det den fra bådnyt?
>
> Jeg kan huske, at Klaus Schlichter var stangtosset på dem, fordi de var

Jow -BådNyt nr. 7 1996
Hilsen
Steffen

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 10-05-05 20:46

Har skimmet din bådnyt artikel (vil læse den snarest) og så "bøjle" billedet
nederst side 1. Præcist sådan har jeg monteret mit rullesystem. Dog kan det
godt være at vinklen mellem stag og fald er lidt mindre på min. Har i dag
set at jeg faktisk kan montere bøjlen lidt længere nede uden at komme for
langt ned i forhold til sejlets top-barm (eller hvad det nu er det hedder)

Med hensyn til dit råd om brug af spil er der selvf. det lille problem at
jeg kun har et i hver side. Med indhalerlinen til bagbord kan jeg jo så kun
rulle ind på bagbord halse.

Ellers tak for input og kommentarer

Jeg må ud igen og prøve lidt mere.

/Kim

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-05 21:21

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Med hensyn til dit råd om brug af spil er der selvf. det lille problem at
> jeg kun har et i hver side. Med indhalerlinen til bagbord kan jeg jo så
> [...]
Jam så lav en anden form for aflaster ved linen. Måske bare en lille bøjle
med frølår. Der skal ikke så meget til. Men det finder du nok ud af.
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-05 06:58

> [...]

> blot en lille del var hevet ud og jeg måtte slippe taget på indhalerlinen.
> Hvad gør i andre (erfarne) for at undgå dette?

Går op i vinden, når man sætter sejl!

Man sætter da ikke sejl, så vinden kan fange sejlet, uanset om man har rulle
eller almindeligt sejl. Din indhaler line er udelukkende beregnet til at
rulle et ubelastet sejl ind.

> [...]
skal
> jeg have sejlerhandskerne på, det er helt sikkert.. Er det blot linen der

Nej, det er nok nærmere dig , der skal på sejlerskole
Linen skal ikke være tykkere end at man kan rulle et løsthængende sejl ind.

> Er det stagene der bør stå hårdere end med alm. genua? Jeg synes jeg
> oplevede meget vibreren i forstaget under sejladsen når der kom lidt
blafren
> i sejlet.

Det er jo svært at svare på, da ingen kan se, hvordan din rig står. Der kan
være mange faktorer. Mon ikke, det nærmere er faldet, der står og blafre, og
ikke selve forstaget?

Forsøgte du evt. at stramme faldet?

> [...]
Jeg
> tilskrev det at "indlæggene" i sejlet - men er det normalt?

Rullen bør køre uden nævneværdig modstand. Et det monteret korrekt i toppen?
Du skal navnlig være opmærksom på vinklen, så faldet ikke ruller med rundt.
Det er i reglen det der sker, og der er forskellige løsninger på problemet.

> Mine forventninger var at et rulleforsejl skulle kunne rulles ind og ud på
> alle halse blot skøderne var løse - men det er måske helt forkert?

Ja, umiddelbart. Der må ikke være luft i et sejl, når man ruller det ind.
Selv om der er slæk på skøderene, så vil vinden stramme sejlet, når du
ruller det ind. Så op i vinden med skivet...

Claus

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 10-05-05 20:58

> [...]
rulle
> eller almindeligt sejl. Din indhaler line er udelukkende beregnet til at

Ja - se så er jeg jo en erfaring rigere

> Nej, det er nok nærmere dig , der skal på sejlerskole

Ja det kan sikkert de fleste have gavn af. Det er ligesom med
skiundervisning - men man kan godt have det sjovt uden.

Jeg tror lige jeg vil se om personlig erfaring krydret med svarene her i
gruppen ikke er tilstrækkeligt til at jeg fastholder min sejlglæde fra
tidligere

> [...]
ind.

> blafren
>
> Det er jo svært at svare på, da ingen kan se, hvordan din rig står. Der

Nej - det er derfor jeg søger erfaringer fra folk som har haft lignende
start problemer (og som helst også har løst dem )

> være mange faktorer. Mon ikke, det nærmere er faldet, der står og blafre,
og
> ikke selve forstaget?

Jeg synes selv jeg strammede staget (via hækstagsstrammeren) væsentligt mere
end jeg har gjort før hen.

> Forsøgte du evt. at stramme faldet?

Og faldet blev strammet over spil som tidligere.

> [...]
rundt.
> Det er i reglen det der sker, og der er forskellige løsninger på

Det eneste der på et plastimo kan være forkert i toppen er vinklen mellem
fald og stag - og det kan godt være den er blevet lige lille nok. Jeg må en
tur i masten og lave et sæt nye huller som forsøg.

Synes sådan set rullen kører let nok

> ruller det ind. Så op i vinden med skivet...

Det vil jeg gøre

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 22:44

> rulle
>>
> Ja - se så er jeg jo en erfaring rigere

Hvis vi taler om genuaen (?!), er det min erfaring, at det
ikke er så vigtigt at gå i vinden, når den skal hales ind.
Det er derimod helt afgørende, at der ikke er træk i sejlet,
når man starter med at hale ind.
Jeg har ingen problemer med at hale min genua ind, når jeg
sejler foran for tværs - eller tværs for den sags skyld -
når blot der er slækket helt ud på skøderne.

snip

> [...]
> fald og stag - og det kan godt være den er blevet lige
> lille nok. Jeg må en
> tur i masten og lave et sæt nye huller som forsøg.

Hvordan fungerer det, når du 'sætter genuaen'? Løber den ud
af sig selv? Eller skal den 'hales frem'? Den bør efter min
mening nærmest løbe ud af 'sig selv' blot der er lidt vind
med et 'lille ryk' i læ skøde.

Da jeg i sin tid monterede et Furlex system på en Ballad,
viste det sig helt afgørende, at vinklen imellem stag og
fald var ganske markant og at stag og fald var sat rimeligt
stramt. Så du har nok ret! Du må en tur op og tjekke den
vinkel, hvis de andre forhold er kontrolleret. Vi satte i
øvrigt en spilaflaster foran blokken i borde, så
linen/genuaen ikke kunne 'løbe fra os' ved indhaling.

> /Kim

PS - som kuriosum kan jeg nævne, at jeg ved en lidt
besværlig havnemanøvre med en meget spids vind
'kommanderede': Hjem på genuaen! - hvorefter min bedre
halvdel med stor effektivitet slækkede skødet og halede
genuaen ind. Så nu har vi øvet os i forskellen imellem: Hjem
på genuaen! og: Ind med genuaen! ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-05-05 07:53

> [...]
> Hejsa
>
> Jeg har lige installeret mit nyindkøbte Plastimo rulle system med

Hej Kim

Furlex foreskriver også at fastgøre ophalet på mastes således det kommer ca.
ind i en 10° vnkel.
Jeg havde et år hvor mit også gik stramt og det resulterede i snoninger i
toppen...

året efter gav jeg alle lejer m.v. lidt olie med teflon... og så kørte det
hele fint.

Så prøv at smøre alle de dele som skal dreje rundt, jeg er sikker på at det
gør underværker.

mvh
JR

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-05 07:58

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> Så prøv at smøre alle de dele som skal dreje rundt, jeg er sikker på at
det
> gør underværker.

Det er jo spritnyt...

Claus