|
| søvandskøling flowvagt Fra : claus v |
Dato : 09-05-05 17:37 |
|
Hej gruppe
Her i weekenden havde jeg et problem med mit søvandskølesystem efter ca 30
minutters sejlads blev motoren varm og det viste sig at der ikke var noget
søvandskøling på efter at have stoppet motoren og konstateret problemet blev
der spædet med vand direkte i filteret og motoren startet og problemet var
væk jeg ved endnu ikke hvad der gik galt men er begyndt at spekulere på om
man på en simpel måde kan indbygge en flowvagt i systemet således at man får
en advarsel inde motoren bliver varm
nogen her i gruppen der har en løsning der kan laves for alm penge
claus v
| |
Per Christiansen (09-05-2005)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 09-05-05 19:23 |
|
"claus v" <claus@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:427f9137$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej gruppe
>
> Her i weekenden havde jeg et problem med mit søvandskølesystem efter ca 30
> minutters sejlads blev motoren varm og det viste sig at der ikke var noget
> søvandskøling på efter at have stoppet motoren og konstateret problemet
> blev der spædet med vand direkte i filteret og motoren startet og
> problemet var
Jeg går ud fra det er indbordsmotor siden du har et søvandsfilter
du skal efterse dine slanger for revner og alle dine samlinger fra
søventilen og op til vandpumpen, for hvis der er en lille utæthed
så suger den bare falskluft istedet for vand.
Det kan også være empellerem i vandpumpen der er færdig.
> væk jeg ved endnu ikke hvad der gik galt men er begyndt at spekulere på om
> man på en simpel måde kan indbygge en flowvagt i systemet således at man
> får en advarsel inde motoren bliver varm
>
> nogen her i gruppen der har en løsning der kan laves for alm penge
>
> claus v
Sæt en temperatur alarm på motoren men det koster lidt penge
jeg ved ikke hvor meget eller hvor du køber den.
| |
Leon Hulstroem \(422~ (09-05-2005)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 09-05-05 23:31 |
|
> > Hej gruppe
> >
> > Her i weekenden havde jeg et problem med mit søvandskølesystem efter ca
30
> > minutters sejlads blev motoren varm og det viste sig at der ikke var
noget
> > søvandskøling på efter at have stoppet motoren og konstateret problemet
> > blev der spædet med vand direkte i filteret og motoren startet og
> > problemet var
>
> Jeg går ud fra det er indbordsmotor siden du har et søvandsfilter
> du skal efterse dine slanger for revner og alle dine samlinger fra
> søventilen og op til vandpumpen, for hvis der er en lille utæthed
> så suger den bare falskluft istedet for vand.
> Det kan også være empellerem i vandpumpen der er færdig.
Sikkert dækslet der ikke har sluttet tæt med den store o-ring på
sø-filteret, den har jeg også prøvet :-/ lige som revnet dæksel.
> > væk jeg ved endnu ikke hvad der gik galt men er begyndt at spekulere på
om
> > man på en simpel måde kan indbygge en flowvagt i systemet således at man
> > får en advarsel inde motoren bliver varm
> >
> > nogen her i gruppen der har en løsning der kan laves for alm penge
> >
ja, vi har på vandski båden denne monteret
( http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=22521)
kunsten er at finde en hvor man kan se om det er for lavt eller for højt
altså for vores vedkommende indikerer om impellen er død (ingen tryk) eller
at manifoldet er rustet sammen (højt tryk)
Skal lige sige at vi trykker saltvand direkte i uret og at der derfor ikke
holder evigt
>
> Sæt en temperatur alarm på motoren men det koster lidt penge
> jeg ved ikke hvor meget eller hvor du køber den.
Jeg har til vores eget renoveringsprojekt købt et 3kanals modul, hvor man
kan justerer alarm grænsen og bestemme om den skal give alarm over eller
under det indstillet ret fiks lille sag.
Så er der 100% motor overvågning med audio og visuel alarm + automatisk
nødstop af motor.
Jeg har alt hvad hjertet kan begære (og pungen kan købe) af motor
overvågning, olietemp, olietryk, vandtemp (fersk), vandtryk (salt),
gearkasse temp, volt, amp, omdr.tæller og tankmåler, altsammen i Autometer
Ultra-Lite marine udgaver... dollaren er billig for tiden
-Leon
| |
peter (10-05-2005)
| Kommentar Fra : peter |
Dato : 10-05-05 18:43 |
|
>> Hej gruppe
>>
>> Her i weekenden havde jeg et problem med mit søvandskølesystem efter ca
>> 30 minutters sejlads blev motoren varm og det viste sig at der ikke var
>> noget søvandskøling på efter at have stoppet motoren og konstateret
>> problemet blev der spædet med vand direkte i filteret og motoren startet
>> og problemet var
>
> Jeg går ud fra det er indbordsmotor siden du har et søvandsfilter
> du skal efterse dine slanger for revner og alle dine samlinger fra
> søventilen og op til vandpumpen, for hvis der er en lille utæthed
> så suger den bare falskluft istedet for vand.
> Det kan også være empellerem i vandpumpen der er færdig.
>
>> væk jeg ved endnu ikke hvad der gik galt men er begyndt at spekulere på
>> om man på en simpel måde kan indbygge en flowvagt i systemet således at
>> man får en advarsel inde motoren bliver varm
>>
>> nogen her i gruppen der har en løsning der kan laves for alm penge
>>
>> claus v
>
> Sæt en temperatur alarm på motoren men det koster lidt penge
> jeg ved ikke hvor meget eller hvor du køber den.
Temperatur alarm har jeg overvejet og kan sagtens lave
men ville nu hellere have en melding med det samme der ikke var flow igennem
kølevandssystemet jeg ved at man kan få en slags padde man monterer i et
tstykke som så bliver påvirket af flowet og slutter en lille switch men den
koster kassen tænkte at der var nogen der havde løst det på en simpel måde
claus
| |
Claus Tersgov (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 10-05-05 08:40 |
|
"claus v" <claus@cybercity.dk> skrev
> væk jeg ved endnu ikke hvad der gik galt men er begyndt at spekulere på om
> man på en simpel måde kan indbygge en flowvagt i systemet således at man
får
> en advarsel inde motoren bliver varm
> nogen her i gruppen der har en løsning der kan laves for alm penge
Mon ikke, det nemmeste er at lave noget med giveren fra en gammel log, eller
måske selv lave en lille giver. Et reedrelæ og en lille magnet burde kunne
gøre det, men jeg er ikke længere så skrap til elektronik, at jeg kan give
detaljerne. Jeg kan se, at du også spørger i el-gruppen, spørg hellere i
elektronikgruppen, da elgruppen handler om 230-400 volt spørgsmål.
Det burde være ret nemt at lave et lille t-stikke hvor du monterer et lille
skovlhjul. Men ellers kan du jo bruge termometre.
Da jeg købe min princess 28 og skulle sejle den hjem til lynetten, der gik
impelleren midt i Køgebugt. Motoren satte sig og een af køleslangerne sprang
med et ordentlig brag. Heldigvis skete der intet, og da motoren kølede af,
kørte den fint igen.
Men jeg besluttede, at det skulle i hvert fald aldrig ske igen, så jeg købte
et billigt digitalt stegetermometer til 99,-. Så byggede jeg det ind i en
lille pæn kasse, og monterede en drejeomskifter. Jeg købte så en bunke NTC
modstande (det er modstande, som føler på varmen, det er sådan apparatet
virker) som jeg monterede forskellige steder på motoren, topstykket,
udstødningen og een i kølevandet. På den måde kunne jeg skifte om mellem
følerne og termometeret havde endda en alarm, så hvis een af dem blev for
varme, så hylede den.
Motoren var en gammel saltvandskølet marstal, så det var derfor, jeg ville
passe på den.
Alternativt kunne man måske lave noget med en cykelcomputer på remskiven til
søvandspumpen. Den ville så fortælle, hvis kileremmen knækker, men der er jo
ikke alarm i en cykelcomputer, så man skal holde øje med tallet hele tiden,
og så er det jo ikke meget værd. Du skal finde noget med en alarmfunktion...
Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.
| |
Claus Tersgov (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 10-05-05 08:56 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i
> udstødningen og een i kølevandet. På den måde kunne jeg skifte om mellem
> følerne og termometeret havde endda en alarm, så hvis een af dem blev for
> varme, så hylede den.
Der er en her med alarmfunktion, men billig er den ikke...
http://www.el-forretningen.dk/shop/productinfo.asp?id=1917
Det må kunne gøres billigere. Modstandene koster iøvrigt ikke en bønne, kr
10,- 13,- max.
Claus
| |
Claus Tersgov (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 10-05-05 09:01 |
| | |
Carsten Holck (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 10-05-05 13:25 |
|
Claus Tersgov said the following on 10-05-2005 10:00:
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev
>
>
>>Der er en her med alarmfunktion, men billig er den ikke...
>
>
> Her er en lidt billigere endda med trådløs alarm og fjernbetjening, og så er
> det en Weber!
>
> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=110&produkt=2228
>
> Claus
>
>
kop&kande har den vist på tilbud ( uden weber mærke) til 299.-
/carsten
| |
Claus Tersgov (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 10-05-05 20:32 |
| | |
Bent Frederiksen (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Bent Frederiksen |
Dato : 11-05-05 06:22 |
|
claus v wrote:
> Hej gruppe
>
> Her i weekenden havde jeg et problem med mit søvandskølesystem efter
> ca 30 minutters sejlads blev motoren varm og det viste sig at der
> ikke var noget søvandskøling på efter at have stoppet motoren og
> konstateret problemet blev der spædet med vand direkte i filteret og
> motoren startet og problemet var væk jeg ved endnu ikke hvad der gik
> galt men er begyndt at spekulere på om man på en simpel måde kan
> indbygge en flowvagt i systemet således at man får en advarsel inde
> motoren bliver varm
> nogen her i gruppen der har en løsning der kan laves for alm penge
>
> claus v
Sæt en temp føler-vagt i udstødnings bøjning,der hvor saltvand bliver
blandet med udstødning.
Udebliver saltvand stiger temp meget hurtigt og der gives alarm.
Mvh Bent.
| |
larsh (12-05-2005)
| Kommentar Fra : larsh |
Dato : 12-05-05 15:43 |
| | |
Claus Tersgov (14-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 14-05-05 13:10 |
|
"larsh" <lah.nospam@gmail.com> skrev
> Jeg har haft nøjagtig det samme problem i vores sejlbåd.
> Jeg har løst det med den her fætter:
> Det er nemt, enkelt og billigt ....Og så virker det ! Installationen
> kan du sætte en konfirmand til at forestå. Så simpelt er det.
Jeg forstå ikke helt, hvordan du kan stole på netop denne flowalarm?
Vi taler om en pumpe, som flytter ca. 100 liter vand i minutter, og en alarm
som maksimalt måler op til 3,5 liter. Det vil jo betyde, at selv den mest
elendige og minimale cirkulation forårsaget af enten luft, skidt eller endnu
værre en nedslidt impeller, vil få flowmåleren til at fortsætte med at køre,
men varmeveksleren bliver således ikke kølet tilstrækkeligt?
Jeg ville ikke turde stole på denne løsning, når flowmåleren har så
begrænset max effekt?
Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.
| |
Per Christiansen (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 16-05-05 07:50 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:4285ea5d$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg forstå ikke helt, hvordan du kan stole på netop denne flowalarm?
>
> Vi taler om en pumpe, som flytter ca. 100 liter vand i minutter, og en
> alarm
> som maksimalt måler op til 3,5 liter. Det vil jo betyde, at selv den mest
> elendige og minimale cirkulation forårsaget af enten luft, skidt eller
> endnu
> værre en nedslidt impeller, vil få flowmåleren til at fortsætte med at
> køre,
> men varmeveksleren bliver således ikke kølet tilstrækkeligt?
>
> Jeg ville ikke turde stole på denne løsning, når flowmåleren har så
> begrænset max effekt?
>
> Claus
Det har du ret i Claus T, jeg ville sætte en temperaturalarm på motoren med
en høj hyletone og en tryk alarm på olien så er du godt kørende,
jeg har det selv på min motor men den er født med det.
Det kan godt være det er dyrt at anskaffe, men en ny motor den koster
bare kassen men det ved du nok selv og den gamle bliver ikke ved med at
holde til at blive kørt varm.
| |
Claus Tersgov (16-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 16-05-05 08:07 |
|
"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev
> Det har du ret i Claus T, jeg ville sætte en temperaturalarm på motoren
med
> en høj hyletone og en tryk alarm på olien så er du godt kørende,
Det er også derfor, jeg linkede til en temperaturmåler. Stigende
temperaturen er det allerførste tegn på, at der er noget galt, så det er
den, man bør holde øje med. Samtidig fortæller den jo også, hvis det f.eks.
er olien, den er gal med.
De andre løsninger med flowmåling osv er i mine øjne for usikre...
Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.
| |
larsh (17-05-2005)
| Kommentar Fra : larsh |
Dato : 17-05-05 07:22 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<4285ea5d$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
> "larsh" <lah.nospam@gmail.com> skrev
>
> > Jeg har haft nøjagtig det samme problem i vores sejlbåd.
> > Jeg har løst det med den her fætter:
> > Det er nemt, enkelt og billigt ....Og så virker det ! Installationen
> > kan du sætte en konfirmand til at forestå. Så simpelt er det.
>
> Jeg forstå ikke helt, hvordan du kan stole på netop denne flowalarm?
>
> Vi taler om en pumpe, som flytter ca. 100 liter vand i minutter, og en alarm
> som maksimalt måler op til 3,5 liter. Det vil jo betyde, at selv den mest
> elendige og minimale cirkulation forårsaget af enten luft, skidt eller endnu
> værre en nedslidt impeller, vil få flowmåleren til at fortsætte med at køre,
> men varmeveksleren bliver således ikke kølet tilstrækkeligt?
>
> Jeg ville ikke turde stole på denne løsning, når flowmåleren har så
> begrænset max effekt?
>
> Claus
Hej Claus...
Jeg har været afskåret fra at besvare dit indlæg, men her kommer det.
Flowmåleren jeg har monteret fungerer ved at et lille stempel der kan
bevæge sig frit i det skrå rør bevæger sig opad og aktiverer et lille
reed kontakt. Ved et gennemstrømning der er < 3-4 liter pr. minut vil
stemplet falde ned i udgangspossition og derved afbryde forbindelsen.
Vandet presser med andre ord stemplet opad.
Min pumpe afgiver ikke tilnærmelsesvis 100 liter pr minut. Ved
vinterkonservering skyller jeg vel en god gulvspand ud gennem
udstødningen.
Kunne det være godt 10 liter ?
Jeg tester måleren ved at reducere vandmængden ved søventilen. Ved
ca.halvt åbent går alarmen. Om det så er skidt, tang, vandmænd sand
eller luft der er årsag til alarmen er for så vidt underordnet. Jeg
får en melding om mangel på kølevand.
Larsh
| |
Claus Tersgov (17-05-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 17-05-05 10:46 |
|
"larsh" <lah.nospam@gmail.com> skrev
> Jeg har været afskåret fra at besvare dit indlæg, men her kommer det.
Det vil jeg da ikke finde mig i
> Min pumpe afgiver ikke tilnærmelsesvis 100 liter pr minut. Ved
> vinterkonservering skyller jeg vel en god gulvspand ud gennem
> udstødningen.
> Kunne det være godt 10 liter ?
Det lyder ikke af meget, man lad os bare sige det for regnstykkets skyld.
Hvis nu din pumpe falder med f.eks. 40-50% ydelse, så ville du ikke opdage,
at der er noget galt, og din temperatur ville stige.
Falder pumpens ydelse med 40% i flere timer, så opdager du det ikke, før
varmeveksleren er blevet for varm. Det er derfor, jeg ikke mener, at den
valgte flowmåler er til at stole på.
Jeg mener, at det er helt utænkeligt, at dit system kan køre upåvirket med
en kølepumpe, der er faldt så meget i ydelse.
Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.
| |
larsh (18-05-2005)
| Kommentar Fra : larsh |
Dato : 18-05-05 09:48 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<4289bd27$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
> "larsh" <lah.nospam@gmail.com> skrev
>
> > Jeg har været afskåret fra at besvare dit indlæg, men her kommer det.
>
> Det vil jeg da ikke finde mig i
>
> > Min pumpe afgiver ikke tilnærmelsesvis 100 liter pr minut. Ved
> > vinterkonservering skyller jeg vel en god gulvspand ud gennem
> > udstødningen.
> > Kunne det være godt 10 liter ?
>
> Det lyder ikke af meget, man lad os bare sige det for regnstykkets skyld.
> Hvis nu din pumpe falder med f.eks. 40-50% ydelse, så ville du ikke opdage,
> at der er noget galt, og din temperatur ville stige.
>
> Falder pumpens ydelse med 40% i flere timer, så opdager du det ikke, før
> varmeveksleren er blevet for varm. Det er derfor, jeg ikke mener, at den
> valgte flowmåler er til at stole på.
>
> Jeg mener, at det er helt utænkeligt, at dit system kan køre upåvirket med
> en kølepumpe, der er faldt så meget i ydelse.
>
> Claus
Hej igen Claus....
Jeg vil altså nu gerne have "lidt" ret..
Når jeg reducerer vandindtaget ved søventilen ved at skrue den ca.
halvt i bund, vil jeg da ca. have halveret flowet til varmeveksleren,
ik ?
Og så vil jeg gerne påpege at min flowvagt kun er som et supplement
til netop det, at altid kaste et blik på instrumentpanelet. Det gør
jeg hele tiden !!
Der kan jo også ske det at cirkulationen på ferskvandssiden ophører,
på grund af en defekt pumpe. Der kunne man jo så også montere en
flowindikator.
Men alt i alt er jeg tilfreds med min løsning.
Larsh
| |
claus (16-05-2005)
| Kommentar Fra : claus |
Dato : 16-05-05 16:29 |
|
> Her i weekenden havde jeg et problem med mit søvandskølesystem efter ca 30
> minutters sejlads blev motoren varm og det viste sig at der ikke var noget
> søvandskøling på efter at have stoppet motoren og konstateret problemet
> blev der spædet med vand direkte i filteret og motoren startet og
> problemet var væk jeg ved endnu ikke hvad der gik galt men er begyndt at
> spekulere på om man på en simpel måde kan indbygge en flowvagt i systemet
> således at man får en advarsel inde motoren bliver varm
>
> nogen her i gruppen der har en løsning der kan laves for alm penge
>
> claus v
Takker for alle de gode forslag jeg har besluttet at montere temp
overvågning på udstødnings bøjningen med alarm
claus
| |
|
|