Rengøring af skødetov
Fra : Helle Urban Munck

Dato : 02-05-05 21:40

Hej

Jeg har nogle skøder og fald der er blevet grå og kedelige (har være hvide).

Er der nogen der har erfaring med vask af tovværk.

Der var på et tidspunkt en her i gruppen der kom med et forslag, men jeg kan
ikke huske "opskriften". Det var vist noget med klor, men jeg er ikke
sikker.

Mvh
Mogens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 21:48

"Helle Urban Munck" <hum@wanadoo.dk> skrev

> [...]
kan
> ikke huske "opskriften". Det var vist noget med klor, men jeg er ikke

Skal jeg være helt ærlig, så kan jeg slet ikke se nogen fornuftig grund til
at bruge klor, det er udelukkende en unødig miljøbelastning. Hvis man skal
bruge klor, så må toværket ualmindelig ulækkert og sikkert modent til
udskiftning. Normalt bliver almindeligt skødetorv pænt rent med almindelig
sæbe til tøjvask.

Jeg har altid brugt en almindelig vaskemaskine. Tag evt på et vaskeri, så
din egen ikke bliver ødelagt. Husk at bruge et pudevår. Herefter kan du så
slutte af med at lægge tovet i blød i vand tilsat skyllemiddel. Der er
muligvis nogen, som vil påstå, at skyllemiddel kan ødelægge tovet, men jeg
kender mange, som bruger skyllemiddel, og har ikke ikke set eller hørt nogle
velunderbyggede argumenter mod brugen af skyllemiddel.

Claus
--
Søsætning og bådtransport!
www.baadkranen.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-05-05 22:30

Ad Skyllemiddel: Enig. jeg har heller aldrig hørt en god forklaring, hvad
der er så slemt i skyllemiddel.

Til gengæld er brug af skyllemiddel (lige som kloren) fuldstændig
unødvendigt (- og belastning af naturen). Første gang dit tov har været
gennemvæddet af saltvand kan du ikke mærke forskel alligevel.

Bjarke

snip

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-05-05 22:57

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> kender mange, som bruger skyllemiddel, og har ikke ikke set eller hørt nogle
> velunderbyggede argumenter mod brugen af skyllemiddel.

Hvad skulle formålet med skyllemidlet være?

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 23:17

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> Hvad skulle formålet med skyllemidlet være?

Det bliver så dejligt blødt og lækkert - for en kort stund, indtil det igen
er mættet med salt

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
www.baadkranen.dk

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 03-05-05 19:01

> [...]
> så
> din egen ikke bliver ødelagt. Husk at bruge et pudevår.

Det er ikke godt at komme tovværket i et pudevår, hvis det skal slynges,
så kan det ikke fordele sig jævnt i maskinen og der opstår rystelser.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-05-05 22:02

Det skal være et dynebetræk.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-05-05 09:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Det skal være et dynebetræk.

I hvert fald bare et eller andet. Jeg har en gang prøvet uden, og der skulle
jeg bruge resten af dagen på at rede en stor klump tov ud...

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 05-05-05 18:34

> [...]
> skulle
> jeg bruge resten af dagen på at rede en stor klump tov ud...

Er det en galease, du har ?-) . Det går bedst, hvis man tørrer det
først, men det kan tage nogen tid, hvis ikke det kan spredes lidt. Men
ellers et hyggeligt vinterarbejde.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-05-05 06:42

"Helle Urban Munck" <hum@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan
> ikke huske "opskriften". Det var vist noget med klor, men jeg er ikke

Du kunne evt. tilsætte noget rodalon når du vasker...
hvilket modvirker algevækst på tovværket...

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Poul Erik Jakobsen

Dato : 07-05-05 05:12

> [...]
>vask af tovværk.
>
>Der var på et tidspunkt en her i
>gruppen der kom med et forslag, men jeg kan

Hej Helle
Det er enkelt, vi vasker det i vaskemanskinen og bruger
skyllemiddel. Efterfølgende bliver det både rent og rart at
arbejde med.