Vask af sejlertøj
Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-05-05 10:21

Hejsa

Jeg købte sidste år et sæt udemærket åndbart sejlertøj fra GoTop i
Marstrand. Det er jo blevet noget beskidt og jeg vil jo derfor gerne
vaske det. En af mine kammerater har noget goretex tøj og til det skal
han bruge noget specielt vaskemiddel og impregnering. Derfor blev jeg
lidt usikker og skrev til GoTop i Tyskland og spurgte om hvordan jeg
skulle behandle mit. Jeg får et svar tilbage at jeg skal bruge
"Gallseife" som de har oversat til "bile soap". Hvis jeg skal oversætte
det til dansk får jeg det til gallesæbe, men det siger mig intet. Er der
nogen der ved hvad det er de taler om? Eller har andre fremgangsmåde?

Det komplette svar er her:

* We recommend as best way of washing these technical fabrics to do as
following:
- put the clothes into the bathtube in hand-warm water
- use bile soap (in German: Gallseife) which you put on parts of the
clothing which is dirty
(bile soap is available in every supermarket, it is cheap and it is a
natural product made of curd soap and bile (gall) of cattles)
- brush the dirty parts with the soap by hand, do not crinkle the fabric
- let it in the water for half an hour, brush it again
- put it into the washing machine without any other detergent and wash it
with the programm used for wool to get the soap out of the clothing.
- Hang it for drying around an airy place

That's all, isn't it easy ?

- Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 02-05-05 14:16

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> said in news:4275f0c7$0$67257$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> [...]
> with the programm used for wool to get the soap out of the clothing.
> - Hang it for drying around an airy place

Mon ikke der så er tale om en sæbe med en surhedsgrad i stedet for basisk
sæbe?

Jeg har selv vasket mit Aigle Actimum sejlertøj i almindelig sæbe, da
vaskeanvisningen i sættet intet sagde om andre forbehold.

Jeg håber sandelig ikke at vændtætheden er gået fløjten.

Det er også Gore-Tex.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-05-05 22:05

Det ville jeg straks hold op med hvis jeg var dig. Jeg har en 7-8 år gammel
goretex jakke, fra den gang man ikke kunne få dem under 5000 kr og ingen
viste hvorledes det skulle behandles ordentligt. Den vaskede jeg 3-4 gang i
vaskemaskinen (før jeg blev oplyst om noget andet), men det resultat, at
vandet løber lige igennem den i dag.

Hvis du bliver ved vil den ikke være vandtæt med mindre du imprægnerer den
*hver* gang, fuldstændig som billigt regntøj

Bjarke

snip

Fra : Martin [5220]

Dato : 03-05-05 14:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
> [...]
> gang i vaskemaskinen (før jeg blev oplyst om noget andet), men det
> resultat, at vandet løber lige igennem den i dag.

Jeg har ikke haft problemer med at bruge sæbe til mit membrantøj.
Det eneste jeg er blevet frarådet at bruge af forhandleren var
skyllemidel/blegemiddel.
Det skulle ifølge ham være synderen som var ødelæggene overfor membranerne.

Jeg har brugt vaskepulver til uldvask, som antageligt skulle være noget af
det mildeste. Hvide sæbespåner skulle også anvendelige - jeg har dog ikke
brugt dem selv da uldvasken med efterfølgende skyldning mod Rodalonholdigt
vand gjorde det fint for mig.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-05-05 21:56

Jamen det passer også fint med den forklaring jeg har fået, som går på at
der er enzymerne i alm. vaskepulver der er synderen. Mig bekendt er
uld-vaskepulver med nogle andre/uden enzymer.

Det er ikke skyllemiddel der har ødelagt min, for vi ejer ganske simpelt
ikke skyllemiddel og har aldrig brugt det.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 15:45

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> [...]
> det til dansk får jeg det til gallesæbe, men det siger mig intet. Er der
> nogen der ved hvad det er de taler om? Eller har andre fremgangsmåde?

Bile er ganske rigtigt galde eller som andre ynder at kalde det,
galdesyre...

Du finder det ikke alle steder i danmark, da vi ikke har den store
tradition for animalske sæbeprodukter, og navnlig ikke sæbe med galde. Det
var noget, man brugte i meget gamle dage, fordi galdesyre har en naturlig
evne til at nedbryde fedt, hvilket jo er det, både dyr og mennesker bruger
det til. Men da galde og tarme jo hænger sammen, har man tidligere ment, at
det var uhygiejnisk at bruge galde i sæbe. Mærkeligt nok, så er det i øvrigt
leveren, der producerer galde..

Mig bekendt, så har man ikke brugt det i danmark i desideret sæbe, selv om
man kalder det galdesæbe. Herhjemme er det et udpræget pletrensermiddel, og
du kan købe det her:

http://www.babynature.dk/babyshop.asp?choicekategori=diverse9&kategori=Diverse&

I danmark er sæbe hovedsagligt baseret på vegetabilske fedtstoffer, mens
man i udlandet stadig bruger en del animalsk sæbe.

Årsagen til, at de anbefaler denne pletfjernner er nok, at galde jo er
ekstrem fedtopløsende og nedbrydende, så du får sikkert fjernet alle de
fedtpartikler, der har sat sig i stoffets åndehuller og membraner. Jeg tror,
at jeg ville bruge et hvilket som helst vaskemiddel, der er effektivt til at
opløse fedt, og så ellers gøre som han skriver.

Claus
--
Bådtransport!
www.baadkranen.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-05-05 22:02

Ja, men galde er jo også stoppet med enzymer og man siger at man skal bruge
et middel *uden* enzymer. Goretex kan i hvert fald ikke tåle enzymer ....

Du kan købe noget universelt i sejl/sportsbutikker og man kan også købe
imprægnering. Fås til goretex og non-goretex.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 22:08

> [...]

> Du kan købe noget universelt i sejl/sportsbutikker og man kan også købe
> imprægnering. Fås til goretex og non-goretex.

Nu er det jo altså ikke mig, der påstår, at han skal bruge galdesæbe, men
producenten selv!

Man må da formode, at de kender deres egne produkter, når de skriver
sådan....

Claus

--
Søsætning & Bådtransport!
www.baadkranen.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-05-05 22:35

Jeg forstår ikke det råd og tror de mener noget andet. Måske går der noget
galt i oversættelsen og/eller sproget. Der er jo heller ikke vin i vingummi.

Jeg er sikker på at bøtterne fra sportsforretningen er glimrende. Jeg er
sikker på at dansk, tysk og alt muligt andet regntøj laves af nogenlunde de
samme materialer.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-05-05 22:55

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> sikker på at dansk, tysk og alt muligt andet regntøj laves af nogenlunde de

Jeg skrev til producenten i Tyskland og svaret var bile soap eller
Gallseife som han også skrev i mailen. Hans påstand er at det er noget
der kan købes i et hvert supermarked. Jeg har da også søgt på det og
fundet en producent. Men ikke noget jeg også kan finde i DK. Det jeg
læser om det, skulle det være et rent vidundermiddel til pletfjernelse.
Et tilsvarende produkt i DK kan jeg ikke lige komme i tanke om. Da jeg
først læste om gallebaseret sæbe blev jeg da også lidt kvalm ved tanken.
Men som sagt: Det skulle være et vidundermiddel.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 23:15

> [...]

> først læste om gallebaseret sæbe blev jeg da også lidt kvalm ved tanken.
> Men som sagt: Det skulle være et vidundermiddel.

http://www.shop.purebaby.dk/product.asp?product=878&lang=dk

http://www.verde.dk/product.asp?product=2020&page=1

http://www.sundtkost.dk/shop/productinfo.asp?id=1354

Der er sikkert flere...

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 23:07

> [...]

> Jeg forstår ikke det råd og tror de mener noget andet. Måske går der noget
> galt i oversættelsen og/eller sproget. Der er jo heller ikke vin i

Nej, men der er nok en vis logik i det alligevel. Jeg kan ikke lige komme i
tanke om et stof, der er lige så effektivt som galde til at opløse fedt,
bortset fra opløsningsmidler og enkelte tensider, som antageligvis ikke er
særligt sunde over for syntetiske stoffer. Han understreger jo netop, at
galdesæbe er et naturprodukt, og der er nok ingen tvivl om, at mange af
disse syntetiske produkter ikke tåler skrappe midler...

Sluttelig er der vel en grænse for, hvor meget man kan misforstå denne
sætning:

"bile soap is available in every supermarket, it is cheap and it is a
natural product made of curd soap and bile (gall) of cattles)"

Kogalde, det er ikke noget, der opstår i en tilfældig sammenhæng...

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
www.baadkranen.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-05-05 06:37

Ja, det er ikke utænkeligt at det er som "pålydende". Der er jo også stadig
en masse lande hvor man kan købe håndsæbe der er lavet på den gamle facon
(af døde dyr)

Der må da være en gruppen der har en nært forestående tur til tyskland
(efter sæsonens blå cola'er) som lige kan kigge i et af deres supermarkeder