Bådtransport fra Middelhavet
Fra : Lars A.

Dato : 30-04-05 11:54

Jeg har søgt i gruppen om emnet, men ikke fundet det jeg søger. Da min
båd stikker for dybt (1,87) til at tage kanalturen hjem, forestiller
jeg mig at landtransport en del af vejen er løsningen. Jeg er ikke
klar over hvilke strækninger, der er problemet (med dybden), men visse
franske kanaler, har jeg forstået.
Transport fra Marseilles-området eller bedre sted og til passende sted
i Benelux, så jeg er forbi 'problemstrækningerne', er altså ønskelig.
Kan nogen oplyse adresser/links på bådtransporter, der til rimelig
betaling kan bruges til denne opgave?

mvh.
Lars A.

Fra : Bo Carlé

Dato : 30-04-05 13:48

Hej Lars A
Fandt:
http://www.degulesider.dk/vbw/profil/Kranexspressen%20ApS_05042013@0016348672_00025710.html
og
http://www.p-fournaise.dk/firma.php
på goggle (på dansk). Her står ikke noget om "udenlandstranport"! Men...
---
Nok mere realistisk at søge internationalt, så fandt under søgning på:
"Transport Marseilles":
http://www.mandy.com/4/trnsfran.cfm
---
Under søgning på: "Transport Benelux" fandt jeg:
http://www.lkw-walter.com/norwegian/transport_benelux.htm
som er det øverste af ca. 383000 "links".
Du skulle/burde også søge lokalt, hvor fartøjet er "nu".

Kender ikke selv til de anbefalede dybder fartøjet MÅ stikke,
men fandt mange links (ca. 1170) på søgningen: "franske kanaler båd" på
goggle.
F.eks:
http://www.sunray.dk/2001file/frankrig.htm

Du kan jo også bare sejle udenom.
Selvom dette nok i længden vil være den dyreste løsning,
er den måske den bedste oplevelse:
I 1988 var vi tre uger om at ramme sydengland, fra Gibraltar,
da motoren døde 2 dage, efter afgang fra Gibraltar

Med venlig hilsen
Bo
_______________________________________

Fra : MAXI-87

Dato : 30-04-05 17:24

"Lars A." <lysandk@lysan.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen oplyse adresser/links på bådtransporter, der til rimelig
> betaling kan bruges til denne opgave?
Hej
prøv at kontakte:
http://www.ockhuisenholland.com/
I øjeblikket kører de hvis minimum en gang om ugen til Haderslev - Italien -
Frankrig
Holland - Haderslev.
Hilsen
Hans

Fra : Per Pedersen

Dato : 01-05-05 21:08

> Hej
> prøv at kontakte:
http://www.yacht-transporte.de/

Kender en som brugte dem til at køre en stor motorbåd hjem fra Kroatien.

Mvh. Per

Fra : Lars A.

Dato : 01-05-05 21:20

> [...]
> i Benelux, så jeg er forbi 'problemstrækningerne', er altså ønskelig.
> Kan nogen oplyse adresser/links på bådtransporter, der til rimelig

Takker foreløbig for svarene - jeg researcher videre på det og hører stadig
gerne fra flere om sagen. Via ét af linksene læste jeg om S/Y Sunrays tur
gennem kanalsystemet i 2001. Sunray stikker 1,90, hvilket overraskede mig
meget. Alle fraråder kanalturen, hvis man stikker mere end 1,60, også FTLF
fraråder. OK, de havde da 'kysset' bunden mindst én gang, men klarede selv
problemet med lidt krængning.
Har nogen kommentarer til det med dybderne, og i særdeleshed hvor
problemerne er størst, hører jeg også gerne.

mvh. Lars A.
(har taget Outlook Exp. i brug og vil lige se om jeg kan finde ud af det..)

Fra : Lars Bonde

Dato : 02-05-05 08:53

Det er jo farligt at råde i dette spørgsmål. Jeg her været turen igennem
ned og op. Jeg kendte ikke min dybgang helt præcis. Men det var over 1.80m.
Du kan være sikke på der er 1.80 for der sejler kanalfragtskibe der stikker
1.80m. Det er lige på grænsen om du kan komme igennem. Der er klart mere
vand i foråret og hjemturen er den nemmeste. Når du kommer til Mosel er der
ikke flere problemer.

Lars

Fra : Lars A.

Dato : 02-05-05 13:46

"Lars Bonde" <lars@klintehuset.dk.fjerndette> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1.80m. Det er lige på grænsen om du kan komme igennem. Der er klart mere
> vand i foråret og hjemturen er den nemmeste. Når du kommer til Mosel er

Man kunne vel overveje at lade masten fragte med bil et stykke op. Det må da
lette på dybgangen, ligesom det vil være rart at være foruden en 17,5 mtr.
'pind' p dækket. Det koster vel nogle tusser, men hvad - det er da billigere
end hele båden på bil.
Hjemturen er nemmest siger du - rare ord. Jeg tænker dog på strømmen - er
det ikke i starten det er værst, og så tilmed om om foråret, som du selv
skriver? Hvor meget snakker vi om?

vh. Lars A.

Fra : Lars Bonde

Dato : 02-05-05 17:39

> [...]
> da
> lette på dybgangen, ligesom det vil være rart at være foruden en 17,5 mtr.

Jeg her hørt om meget rimelige pris for at få masten hjem med toget og du
vil blive lykkelig for at slippe af med den.
Om det hjælper på dybgangen ? du skal huske at bareevnen ikke er den samme i
ferskvand som i saltvand. Vi sank ca. 5 cm.

> [...]
> det ikke i starten det er værst, og så tilmed om om foråret, som du selv

Det er meget svært at spå om. det komme helt an på hvordan der ser ud i
Alperne. Vi sejlede op i juni og havde masser af vand og strømmen lå på ½- 2
knob strøm men den kan komme op på meget mere. Men den svinger meget. Det er
kun på Runen det er et problem med modstrøm. du kan komme til at ligge
stille et par dage. Hvis strømmen er alt for stærk får du slet ikke lov at
sejle ind på Runen.

Lars

Fra : Lars A.

Dato : 02-05-05 18:36

"
> [...]
> kun på Runen det er et problem med modstrøm. du kan komme til at ligge
> stille et par dage. Hvis strømmen er alt for stærk får du slet ikke lov at

Du skriver Runen - er det Rhinen eller Rhône du mener? Men midt i dette
skriveri får jeg den tanke at få kørt båden gennem Frankrig til Mosel ved
Luxemburg. Det kunne være den tyske by Trier eller sydligere. Iflg. dine ord
skulle jeg så være på den anden side de kanaler uden for meget dybde, og så
kan resten vel være ligemeget, ja, dvs. er der mon problemer længere oppe i
Nordtyskland f.eks.?
Jeg slipper vel desuden for hovedparten af sluserne! Og modstrøm, det møder
jeg vel stort set ikke videre i forløbet?
--
vh. Lars Andersen

Fra : Lars Bonde

Dato : 02-05-05 19:33

Jeg mener Rhône. Men Rhinen er også en oplevelse. Her skal du regne med 2-4
knob strøm, men det er medstrøm. Er du først på Mosle er der ikke flere
problemer. Du kan spare en del landtransport ved selv at sejle op af Rhône
og et stykke længer. Jeg kan ikke huske hvad stedet hedder, men der er der
hvor man sejler ind på de gamle kanaler. (De gamle logbøger ligger et stykke
væk.) Her mødte vi en båd der skulle over land og i vandet på Mosel. Jeg kan
ikke huske prisen. Det forekommer mig at der var omkring 15000kr.

Lars.
http://www.sayang.dk/ kom hjem gennem kanalerne sidste år.

http://baaden.casiopeia.net/