Kowa TS 9B, 11-33x 50
Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 09-05-05 22:06

Hej gruppe

Jeg er nybegynder og vil bede om jeres vurdering af dette teleskop.
Kowa TS 9B, 45 Grader, 11-33 x 50

Er det en OK begynder-model ? - til fuglekiggeri
Hvad må sådan et "rør" koste ? - det er i fin stand, siger sælger
Jeg bruger i øvrigt briller - betyder det noget ved valg af teleskop ?

Karma Li

Fra : JK

Dato : 10-05-05 07:44

On Mon, 9 May 2005 23:05:44 +0200, "~ ~ Karma Li ~ ~"
<karmali@mail.dk> wrote:

> [...]
>Hvad må sådan et "rør" koste ? - det er i fin stand, siger sælger
>Jeg bruger i øvrigt briller - betyder det noget ved valg af teleskop ?

Tja-tjo, det er det mindste kowa teleskop. Forstørrelsen 11-33x er
meget udmærket, du har ikke brug for mere ialfald.

Om du bruger briller eller ej er uden betydning med et teleskop, vil
jeg mene, da man ikke skyder fugle i flugten. Men du skal bare regne
med at skyde de briller op i panden så, når du ser i teleskopet.

Det er vigtigt, at du får et godt stativ. Et Manfrotto til 1500 kr er
måske overkill, men du skal ialfald ikke nøjes med et af nylon til
200. Så hellere et ældre træstativ.

En all-weather-taske er også guld værd, og du bør checke at der er
linsedæksler og at linserne er fejlfri på overfladen.

Jeg ville foreslå max. 2000,- hvis der ikke følger noget med.
Naturligvis er et zoom okular dyrt, men de er sjældent af uovertruffen
skarphed. Det er en god salgsparameter, men du er bedre tjent med et
fast 30x eller 32x.

John

Fra : Stig Linander

Dato : 10-05-05 08:44

Tue, 10 May 2005 08:43:59 +0200, skrev JK <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> bl.a. ...

> Om du bruger briller eller ej er uden betydning med et teleskop, vil
> jeg mene, da man ikke skyder fugle i flugten. Men du skal bare regne
> med at skyde de briller op i panden så, når du ser i teleskopet.

Hvis nu brillerne korrigerer for bygningsfejl, så kan man ikke kigge
i skopet uden briller. Så er det vigtigt, at okularet har et højt
øjepunkt, d.v.s. at der er plads til brillerne mellem okularet og
øjet uden at synsfeltet formindskes. Men jeg går da ud fra at du
ikke køber skopet uden at ha' kigget i det, og så gi'r det jo næsten
sig selv.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Paul Nilsson

Dato : 11-05-05 21:12

hej teleskopet er ok hvis til riml pris
men obs den interessante forstørrelse ligger på 33 X - på "helt zoom
ud"
det er der en zoom er mest lyssvag = "dårligste billede" bedst er den på
de
11 x - og det er jo alt andet lige ikke meget mere end end
håndkikkert.....

men kan du komme til at kigge i den var det jo fint - så test selv på
33 x

lidt teori : 50 mm divideret med 33 X giver en udgangspupil på 1,5
Millimeter! og det er i den lille lyse plet du ser dit billede - og kun
der ......
til sammenlignigning, et teleskop på 8omm med 33x giver udg.pupil på
2,4
mm ..
en kikkert 10x42 = 4,2 mm
en kikkert 8x42 = 5,2mm

det menskl. øje i daglys 2-3mm åbningspupil....
i gråvejrskygge større ... en jæger vil gerne ha` 5-7mm .....
altså ser man i noget (kikkert/teleskop) med mindre "hul" udg.pupil =
lys plet i midten af okular/kikkert
virker "billedet" af det man ser- mørkere ud
er udg. pupillen større end ens øje åbn pupil , virker "billedet" af
det
man ser lyst og klart
...slut på langt foredrag...undskyld....

mvh Paul Nilsson