Omregning mellem kikkert og telelinse
Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 09-05-05 19:03

Hejsa

Jeg skal vælge mellem at købe en teleskop-kikkert eller en lang tele til mit
spejlrefleks.
Kan nogen oplyse mig om hvordan omregnings-faktoren er fra f.eks. en 300 mm
tele ?
Hvor mange ganges forstørrelse er det ?

Eller omvendt : når det oplyses at teleskopet har f.eks. 60 ganges
forstørrelse.
Hvor mange mm (tele) svarer det så til ?

en nybegynder ved navn : Karma Li

Fra : Thor

Dato : 09-05-05 22:08

Hej Karma

Man siger, at 50 mm svarer til 1 x forstørrelse, så 300 mm svarer til 6 x
forstørrelse og
60 x forstørrelse må således svare til en 3000 mm tele.

Efter der er kommet DSLR er der også kommet en cropfactor - f.eks 1.6, som
man skal gange på, for
at få pengene til at passe, så f.eks vil et 50 mm objektiv fungere som et
80 mm objekttiv på et kamera med en cropfactor på 1.6

mvh Thor

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-05-05 22:34

Thor wrote:

> Man siger, at 50 mm svarer til 1 x forstørrelse, så 300 mm svarer til 6 x
> forstørrelse og
> 60 x forstørrelse må således svare til en 3000 mm tele.

Hvis det handler om fotografering af fugle, så kan digiscoping
anbefales, det er en god måde at komme igang til en rimmelig pris,
den eneste ulempe ved digiscoping er, at der kun kan fotograferes
fugle som sidder eller står stille.

Digiscoping foregår ved, at der fotograferes med et digicam igennem
okularet på et teleskop...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Paul Nilsson

Dato : 11-05-05 20:50

dette er en god tommelfingerregel Niels har skrevet - nem at huske/omregne

faktisk er det lidt mere pga negativdiagonalen på 35mm SLR "24x36" (trad.
analog film) er 43mm =

giver på 300mm tele (divideret ved 43) 7 gange! ("6.9")
og på digital :

Nikon gange: 1,5 faktor = 300mm = 450mm ( = 10 X kikkert (10,4))
Canon gange: 1,6 faktor = 300mm = 480mm ( = 11 X kikkert (11,1))

mvh Paul Nilsson

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:427FD745.3040100@niels-ebbesen.net...