Småfugle
Fra : Aksel.pe

Dato : 08-05-05 12:47

Nu efter foråret rigtigt er kommet, og vi dyrker foderbrættet lidt
mindre, er der sket en markant ændring i "vores" bestand af småfugle.
Tidligere dominerede skovspurvene ret meget. Nu ser vi næsten ingen. I
stedet ser vi rigtigt mange jernspurve. Af disse er der to "slags":
store og ret små. Det kan da vel ikke bare være, at de store og lidt
korpulente - næsten som bogfinker - er hunner, og de meget mindre og
slankere er hanner?
Er der flere slags jernspurve?
Mvh.
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-05-05 17:33

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> store og ret små. Det kan da vel ikke bare være, at de store og lidt
> korpulente - næsten som bogfinker - er hunner, og de meget mindre og

Ja, der er 13 forskellige, men næppe mere end 1 i danmark, og kønnene ligner
hinanden. Så du må ryste op med et foto.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 08-05-05 18:13

Preben Riis Sørensen wrote:
> " Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ja, der er 13 forskellige, men næppe mere end 1 i danmark, og kønnene
> ligner hinanden. Så du må ryste op med et foto.

Der foreligger 10 fund af Alpejernspurv (Prunella collaris) og et enkelt
fund af Sibirisk Jernspurv (Prunella montanella), så der er altså
konstateret 3 arter i DK.
Lad os se et par billeder af kræene !!.

Mikkel

Fra : Aksel.pe

Dato : 08-05-05 21:16

Jens Mikkel Lausten wrote:

> Der foreligger 10 fund af Alpejernspurv (Prunella collaris) og et enkelt
> fund af Sibirisk Jernspurv (Prunella montanella), så der er altså
> [...]

Ok, det er der vanskeligheder med. Der er godt nok lidt zoom på
apparatet, men jeg kan slet ikke præstere billeder i den kvalitet, der
sædvanligvis demonstreres på binaer, men jeg vil da prøve. Det gik bedre
med mine gamle fine apparater, men dem kan jeg ikke huske at betjene
mere - og har ingen film!
Mvh.
Aksel