Hejrekoloni
Fra : Brian Østergård

Dato : 03-05-05 20:43

Hej

Med tanke på ham den "sindsyge" landmand som for nogen tid siden fældede en
hel fiskehejrekoloni, så vil jeg lige poste et link til et billede af en
koloni jeg kom forbi idag.

Fototeknisk er det ikke noget at råbe hurra for da jeg holdt mig på lang
afstand. Men det glæder mig at se sådan en koloni.

I stor format.:
http://mantabrian.madpage.com/Hejrekoloni.jpg

Og i lidt mindre format.:
http://mantabrian.madpage.com/HejrekoloniSmall.jpg

Brian Østergård

Fra : Aksel.pe

Dato : 03-05-05 23:32

Brian Østergård wrote:

> Fototeknisk er det ikke noget at råbe hurra for da jeg holdt mig på lang
> afstand. Men det glæder mig at se sådan en koloni.

Jeg gir dig medhold, det ser pænt ud - nu.
Men hvor mange år vil der mon gå, før idyllen er borte
og træerne ødelagt?
Aksel

Fra : HMH

Dato : 04-05-05 08:33

> Jeg gir dig medhold, det ser pænt ud - nu.
> Men hvor mange år vil der mon gå, før idyllen er borte
> og træerne ødelagt?
> Aksel

Altså, nu er fristen for at søge om EU-støtte til landbrugerne så vidt jeg
ved overskredet, så der sker nok ikke hærværk i samme omfang som den sidste
par måneders tid lige foreløbigt.

Fra : Aksel.pe

Dato : 04-05-05 10:40

HMH wrote:

> Altså, nu er fristen for at søge om EU-støtte til landbrugerne så vidt jeg
> ved overskredet, så der sker nok ikke hærværk i samme omfang som den sidste
> par måneders tid lige foreløbigt.

Jeg frygter nu det "hærværk" hejrene laver, ved at deres ekskrementer
får aflivet alle træerne.

Mvh. Aksel

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-05-05 11:03

Aksel.pe wrote:

> Jeg frygter nu det "hærværk" hejrene laver, ved at deres ekskrementer
> får aflivet alle træerne.

Hmm... der findes jo ikke så mange hejrer, og antallet af
hejrekolonier er også en størrelse som er til at overskue.

Og hejrekolonien bliver jo i de udgåede træer indtil de vælter, så
naturen klarer nok, at der er nogle enkelte træer der går ud.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HMH

Dato : 04-05-05 12:54

> Jeg frygter nu det "hærværk" hejrene laver, ved at deres ekskrementer
> får aflivet alle træerne.

hehe - *fnis* - good one!
- HMH

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 04-05-05 18:41

On Wed, 04 May 2005 11:40:13 +0200, " Aksel.pe" <"
Aksel.pe"@hotmail.com> wrote:

>Jeg frygter nu det "hærværk" hejrene laver, ved at deres ekskrementer
>får aflivet alle træerne.

Blandes skarv sammen med hejre her eller er hejrens "efterladenskaber"
lige så ødelæggende som skarvens?
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-05-05 19:17

Mogens Poulsen wrote:

> Blandes skarv sammen med hejre her eller er hejrens "efterladenskaber"
> lige så ødelæggende som skarvens?

Nej... hejrer, skarv og råger danner kolonier, hvor de år efter år
bruger de samme reder i de samme træer, og det kan medføre, at nogle
af træerne går ud, men det er ikke et problem, for de udgåede træer
bliver stående i 15-20 år, og så længe bliver kolonien og rederne i
de samme træer.

Det er træernes løv, som ikke kan tåle, at det konstant bliver
svidet af fuglenes eskrementer, og træer dør af næringsmangel, når
de taber bladene.

Men det er først når de døde træer efter 15-20 år vælter, at
kolonien rykker til andre træer, og skovbunden er utrolig frugtbar
der hvor kolonien har været, så der skyder hurtigt ny skov op...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 05-05-05 08:25

On Wed, 04 May 2005 20:16:49 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>af træerne går ud, men det er ikke et problem, for de udgåede træer
>bliver stående i 15-20 år, og så længe bliver kolonien og rederne i

At en skarvekoloni kan lægge et område øde ved jeg, men her på
Bornholm har jeg aldrig oplevet at råge-kolonier skulle gøre det samme
- end ikke en stor overnatningsplads med tusinder kragefugle viste
tegn på ødelæggelser, det gjorde derimod skovvæsenets folk da de
flankehuggede i området (vi har ingen - eller - kun meget få
hejre-kolonier).
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-05-05 10:19

Mogens Poulsen wrote:

> At en skarvekoloni kan lægge et område øde ved jeg, men her på
> Bornholm har jeg aldrig oplevet at råge-kolonier skulle gøre det samme

Det er i og for sig korrekt, at en rågekoloni ikke giver de samme og
lige så synlige skader som skarv- og hejrekolonier gør, det er noget
med, at de fugle som lever af fisk, har nogle særligt skrappe
ekskrementer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 05-05-05 13:37

On Thu, 05 May 2005 11:18:48 +0200, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>lige så synlige skader som skarv- og hejrekolonier gør, det er noget
>med, at de fugle som lever af fisk, har nogle særligt skrappe

OK - hejrer og skarver er jo også på nogenlunde samme diæt

--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : HMH

Dato : 06-05-05 01:16

> Jeg frygter nu det "hærværk" hejrene laver, ved at deres ekskrementer
> får aflivet alle træerne.

Jeg troede i første omgang det var en joke, men jeg kan se, at der er nogen
der tager det alvorligt, så det vil jeg også gøre.

Hejrer får ikke aflivet alle træerne.

De skider højst en 10-20 stykker ihjel over en periode på 10-20 år, og det
kan jeg så absolut ikke få ondt i røven over.

Og jeg vil meget gerne prøve at overbevise dig om, at det slet ikke er
noget, du behøver frygte - og hærværk er det da slet ikke - det er ganske
naturligt.

Men venlig (omend bekymret for det mentale helbred her i landet) hilsen
Henrik H

Fra : Aksel.pe

Dato : 06-05-05 08:59

HMH wrote:

> Men venlig (omend bekymret for det mentale helbred her i landet) hilsen
> Henrik H

Ja, men har du prøvet at søge læge?
(Undskyld morsomheden - jeg ku' ik' la'vær'.)
Mvh. Aksel