Ornitologer dræber flere fugle end jægere!
Fra : Anders

Dato : 02-05-05 10:36

Hej

I ringmærker og ringmærker og ringmærker! Stormer rundt i skove og fredede
naturområder og sætter en metalring om fuglenes ben. Så kan i "spore" dem og
deres færden. Men Hvorfor? Så i kan have store arkiver hvor i kan se hvor
fuglene har været...
Ok, og hvad skal det bruges til? Ingen ting.

Og er det ikke korrekt at mange af fuglene DØR af STRESS pga den måde i
håndtere dem på når i klemmer denne metalring om deres ben?
I jager inddirekte fugle væk fra deres reder med jeres færden, så rovdyr og
rovfugle kan rømme rederne for æg.
Fugle sidder uhjælpeligt fast diverse steder fordi deres ring har sat sig i
klemme.
Hører sågar om en STORK der døde som følge af at den sad fast i et hegn
efter at en ORNITOLOG klemte en ring om dens ben.
I tager på ornitolog-ture, hvor det gælder om at optage så mange
fuglekvidder lyde som muligt; styrter rundt i skoven med båndoptager...

Ornitologer tror de er naturens eneherskere!
I vil have alle områder fredede for al færdsel, liiiiiiige undtaget for
ornitologer, som jo skal have adgang til at dokumentere fuglenes færden,
etc. Jægere, lystfiskere og almindelige mennesker kan under ingen
omstændigheder færdes i naturen. Den skal fredes...

Hvis i fik frit spil, så ville hele danmarks natur være fredet og færdsel i
den udelukkende tilladt for JER.
Så kan i kører rundt i landet og optage fuglekvidder, storme igennem krat og
buske for at få billeder af fuglene og ringmærke dem. I overvejer ikke at i
selv er medvirkende årsag til at mange fugle dør som følge af jeres hobby.

Det er min overbevisning at ornitologer dræber flere fugle end jægere gør;
og det er min mening at i er naive mennesker, der lever med skyklapper for
øjnene.

Mvh Anders

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 02-05-05 14:15

Anders wrote:
> [...]
> Det er min overbevisning at ornitologer dræber flere fugle end jægere
> gør; og det er min mening at i er naive mennesker, der lever med

Det ville være rart med lidt dokumentation for alle disse uhyrlige
påstande.

Mikkel

Fra : Anders

Dato : 02-05-05 15:14

> Det ville være rart med lidt dokumentation for alle disse uhyrlige
> påstande.
>
> Mikkel

Hej Mikkel

Jeg har ikke noget konkret dokumentation da det hele stammer fra en samtale
jeg havde med en jæger, som også havde lavet noget research på området. Så
dokumentationen har jeg ikke.

Jeg vil derimod gerne have en forklaring på hvad ringmærkninger skal gøre
godt for?

Mvh Anders

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-05 15:33

Anders wrote:

> Jeg har ikke noget konkret dokumentation da det hele stammer fra en samtale
> ...cut...

Selvfølgelig har du ikke noget konkret dokumentation, for dine
tåbelige påstande er nemlig fri fantasi, som ikke har hold i
virkelighedden.

På flg. link kan man en vildtudbyttestatistik for de seneste 10 år -
1992/93 til 2001/02, som er baseret på jægernes egne
indrapporteringer, og det er desværre ikke alle jægere som er lige
flinke til at huske indrapporteringen
http://vildtudbytte.dmu.dk/dmu7.asp

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders

Dato : 02-05-05 19:13

> Selvfølgelig har du ikke noget konkret dokumentation, for dine tåbelige
> påstande er nemlig fri fantasi, som ikke har hold i virkelighedden.

De har vel hold i virkeligheden i og med at personen som jeg har snakket
med, selv har oplevet og set det med sine egne øjne.

> [...]
> 1992/93 til 2001/02, som er baseret på jægernes egne indrapporteringer, og
> det er desværre ikke alle jægere som er lige flinke til at huske

Og hvad det har med sagen at gøre ved jeg ikke. Måske du kan forklare mig
det?!

Mvh Anders

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-05 20:35

Anders wrote:

> De har vel hold i virkeligheden i og med at personen som jeg har snakket
> med, selv har oplevet og set det med sine egne øjne.

Så har den person haft en hallucination, her i Danmark ringmærkes
der højst 2-3.000 fugle om året, så selv om det skulle medføre, at
nogle fugle omkommer, så kan det aldrig blive de tal du påstår,
jægerne nedlægger nemlig omkring 2.000.000 stk. fuglevildt pr. år.

Jeg har iøvrigt intet imod jagt og fiskeri, når det drives på en
fornuftigt og ansvarlig måde, for så er det kun en høst af naturens
overskud, det er nemlig sådan, at alle arter producerer mere afkom
end der vil være mad og levesteder til...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 02-05-05 16:17

Anders wrote:

> Jeg vil derimod gerne have en forklaring på hvad ringmærkninger skal
> gøre godt for?
>
> Mvh Anders

http://www.ringmaerkning.dk/

Mikkel

Fra : Anders

Dato : 02-05-05 19:19

> http://www.ringmaerkning.dk/
>
> Mikkel

Så man ringmærker altså for...at ringmærke!
Tror vist det er processen ved ringmærkningen, der interessere de fleste
ornitologer, fremfor resultatet af disse ringmærkningsdata?! Det er da meget
spændende at vide hvor de forskellige fugle flyver hen, men det er endnu
federe at fange fugle i NET og sidde med den lille fugl mellem hænderne og
KLEMME en stor metalgenstand på den arme fugls ben mens den spjætter for
livet under stort stress.
HVOR STRESSET OG AFKRÆFTET TROR I IKKE EN FUGL BLIVER EFTER AT DEN EN HEL
NAT HAR BASKET RUNDT I ET NET DEN SAD FAST I FORDI I SKULLE FANGE DEN OG
RINGMÆRKE DEN?

Det er da dyreplageri af allerhøjeste karat!

Mvh Anders

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 02-05-05 20:12

Anders wrote:

> [...]
> DEN OG RINGMÆRKE DEN?
>
> Det er da dyreplageri af allerhøjeste karat!

Anders wrote en hel masse sludder.

Du har helt klart en ikke særligt skjult agenda. Jeg gider ikke bruge en
masse spildt energi på dig.
Farvel og tak.

Mikkel

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-05 20:21

Anders wrote:

> Det er da dyreplageri af allerhøjeste karat!

Du er squ en troll, når der indfanges fugle til ringmærkning, så er
nettene konstant overvåget, for fuglene sidder ikke fast i nettet,
de er fanget i en lomme, som de sagten kan komme fri af...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Yltenheimer

Dato : 05-05-05 08:24

Ja, Lille Anders tar fejl af danske ringmærkere og italienske spurvedræbere

Ylt.

Fra : Brian Østergård

Dato : 03-05-05 17:32

KLIP
> Jeg har ikke noget konkret dokumentation da det hele stammer fra en
> samtale jeg havde med en jæger,
KLIP

Det er så lige netop her det gik galt !

Brian Østergård

Fra : Yltenheimer

Dato : 05-05-05 08:22

Det er godt, Anders. En samtale, du har haft med en jæger om, at det er
ornitologer, der dræber vors fugle.
Rigtigt godt gået, Anders. Hvor gammel er du? 14 år?
(ikke skrevet i nogen ond mening, da jeg kender et par ganske fornuftige
14-årige).

Prøv at få fat i flere mennesker, før du spreder gylle på den måde, Anders.
Tal lidt med nbogle ornitologer, nogle lystfiskere, nogle flere jægere.

Så vil du opdage, at der er mange slags ornitologer, lystfiskere og jægere.
Nogle er mere rethaveriske end andre. Nogle er mere afslappede end apndre.
Og så er der de helt gale - dem, som både er fugleinteresserede og glade for
at fiske og gå på jagt. Hvis de skulle passe ind i dine vrangforestilinger,
måtte de nærmest være skizo eller sån.

Næh, søde Anders. Tag dig en pille og gå tidligt i seng. Få dig nogle
interesser selv. Prøv naturen. Den er så dejlig - hvis det ikke lige var for
en masse brugere, der råber op om deres rettigheder, mens de slår dyr ihjel
(eller hvordan var det nu).

Mojn,
Ylt.

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 02-05-05 14:42

On Mon, 2 May 2005 11:36:13 +0200, "Anders"
<noneofyourbusiness@mail.com> wrote:

(snip - div aversioner)

Troll-alert.
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Anders

Dato : 02-05-05 15:17

> Troll-alert.

Er jeg en troll fordi jeg kommer med kritik og meninger, og stiller
spørgsmålstegn ved jer ornitologers virke og gøren?
Eller ved du bare ikke hvad du skal sige

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 19:38

"Anders" <noneofyourbusiness@mail.com> wrote in message

> Er jeg en troll fordi jeg kommer med kritik og meninger, og stiller
> spørgsmålstegn ved jer ornitologers virke og gøren?
> Eller ved du bare ikke hvad du skal sige

Ja du er en troll - du fremfører noget du selv siger du har på andenhånd,
fra en der har sin egen agenda - du er totalt utroværdig og sandsynligvis er
du bare ude for at mudre vandene op. Jeg tror, at både du og din måske
imaginære ven er jægere - rønnebærene er sure og I er ærgelige over at I
ikke bare kan plaffe løs på alt!
Ringmærkningen er et af de vigtigste redskaber til dokumentation af og
forståelse af fuglenes færden og dermed muligheden for at beskytte dem af
arterne som er truede.
Alt dit følesesporno om de skræmte fugle er rent pjat - formålet er netop
genindfangning eller opsamling ved dødsfald på andet sted - hvis de døde på
stedet var det jo nytteløst.

Jeg killfiler dig lige, da jeg ikke gider læse mere at dit totalt åndsvage
vrøvl.

Med uvenlig hilsen Alf

Fra : doolittle

Dato : 02-05-05 20:19

"A. Blume" <alfblume(at)hotmaildotcom> wrote in message

> "Anders" <noneofyourbusiness@mail.com> wrote in message

KF the MF . .

Fra : Aksel.pe

Dato : 03-05-05 16:21

A. Blume wrote:

> Jeg killfiler dig lige, da jeg ikke gider læse mere at dit totalt åndsvage
> vrøvl.
>
> Med uvenlig hilsen Alf

Han er vist blevet sur!

Mvh. Aksel

Fra : HMH

Dato : 03-05-05 09:28

Inden du får en blodprop, sprænger en arterie i halsen eller noget andet
ubehageligt, skulle du nok lige tage 10 langsomme åndedrag.

Når du så er kommet ned på jorden vil jeg af hensyn til dit eget fremtidige
velbefindende (du skulle jo nødig gå rundt og være så hidsig i længere tid)
råde dig til at sætte dig ind i tingene (det gælder i øvrigt generelt - der
er mange ting, man kan hidse sig op over, hvis man ikke ved en hujende fis
om de virkelige forhold).

Ned gennem tråden er der links til både vildtudbyttestatistikken (jeg mener
at huske, at det er omkring 50% af jægerne, der indberetter det de har
skudt) og ringmærkernes side.

I øvrigt vil jeg da også opfordre dig til at kigge på netfugl.dk,
fugleognatur.dk eller de lokale dofsider, hvor du kan stifte nærmere
bekendtskab med virkelighedens fuglekiggere. Evt. kunne du tage med på en
fugletur - de er åbne for alle - og selv se, hvordan folk opfører sig, når
de er ude at kigge.

MVH og i ønsket om god bedring
Henrik

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 03-05-05 16:53

> [...]
> og det er min mening at i er naive mennesker, der lever med skyklapper for

Ja. der er måske noget om snakken!
Min livret er nattergaletunger trukket i økologisk cognac fra Færøerne og
garneret med støvdragere fra orkideerne Fruesko og Sump-Hullæbe samlet på de
danske voksesteder.
Så det er det at forstå, at der går noget til!
Til dessert foretrækker jeg kandiserede nyrer af Glatsnog (de må
sædvanligvis hentes i Sverige, da de få danske hemmeligholdte bestande ikke
rummer så mange individer) samt storkeøjne (bedst af Sort Stork).

Det hele får så det drys at stødt Sumatra-Næsehorns-horn.

Og en hel del ornitologer, jeg kender, har samme vaner og livretter som mig!
Så jeg forstår godt, at du er ude med riven og på vagt!

Hej med dig!

M.v.h.

Poul Evald

Fra : Erik Jensen

Dato : 03-05-05 20:05

Meget morsomt. Det er måske lidt "ringmærke" inside humor vi bliver
præsenteret for her.

Nok er jeg langt fra enig om subject titlen, men jeg forstår stadig ikke
hvorfor man stadig ringmærker så meget som man gør idag. Når jeg en sjældent
gang ser benene af en svane så sidder er ikke en ring men to ringe ialt. Og
de er store nok til at skrive en halv roman på hver. Men jeg går ud fra at
det er af fysiologisk grunde. Vi vil jo ikke have at svanen skulle udvikle
en "skæv gangart". Og svanen kender vi vel tilbunds idag!

Når jeg læser de ti bud fra ringmaerkning hvorfor man ringmærker, synes jeg
at man skulle overfører det på bilernes nummerplader. Så kan man jo få
næsten alle de oplysninger man kunne tænke sig om menneskerne i bilerne og
samfundet.

Personligt ville jeg ikke samle en død fugl op ringmærket eller ej.
-
Erik Jensen

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 04-05-05 14:07

"Erik Jensen" <eje@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samfundet.
>
> Personligt ville jeg ikke samle en død fugl op ringmærket eller ej.
Nuvel, Jeg mener også ringmærkning kan overdrives og misbruges, og at der
f.eks. kan være problemer mef forstyrrelse af rovfugle og ugler på rede.
Ringmærkning er OK, så længe det ikke skader arten, tjener et veldefineret
videnskabeligt formål - eller tjener til at køre det lettere at beskytte
truede arter og følsomme bestande.

Jeg reagerer bare på, hvad jeg opfatter som et udokumenteret møgfald og
hetz. Der er helt hen i vejret at tale om, at ornitologer skader fuglene,
som det blev fremført i starten på tråden. Det største problem for
fuglelivet er det intensive landbrug, men ulovlig jagt på især rovfugle er
også et stort problem. Den er dokumenteret qua de domfældelser, der har
været.

Fugleværnsfonden har gjort et fremragende arbejde for at tilvejebringe
fristeder for fuglene, og driver dem på en forbilledlig vis, som også andre
kunne lære noget af.

M.v.h.
Poul Evald Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-05-05 15:20

Poul Evald Hansen wrote:

> Det største problem for fuglelivet er det intensive landbrug,
> men ulovlig jagt på især rovfugle er også et stort problem.

Ja... industrialiseringen af landbruget, har på alle måder været
hårdt for alle slags vilde dyr, fugle og planter.

I første omgang gik det hårdt ud over de tusindvis af mose- og
vandhuller, der oprindligt lå spredt ud over det ganske land, de
store effektive maskiner gjorde det nemt og billigt, at bortdræne og
opfylde alle disse vårområder.

I anden omgang fællede man træerne og krattet i markskel, og
sammenlagde de mindre marker til stadig større enhedder.

Og op gennem 50'erne - 60'erne og 70'erne anvendte landbruget med
rund hånd en lang række exstremt giftige insekt-sprøjtemidler som
DDT og Parathion, og det gik meget hårdt ud alle de fuglearter som
lever af insekter, men det gik især hårdt ud over rovfuglene, da de
var det sidste led i fødekæden, DDT-påvirkningen indebar bl.a., at
rovfuglenes æg blev så tyndskaldede, at de simpelthen gik i stykker
når hunnen rugede på dem.

Der var ellers en bedring i sigte, da landbruget i 80'erne gradvist
gik over til dyrkning af kornsorter, som er resistente overfor flere
typer skadedyr, og samtidigt blev brugen af sprøjtemidler også
ændret, så der ikke længre blev sprøjtet præventivt.

Men noget af den gevindst er desværre gået tabt igen, det skyldes
faktisk vandmiljøplanerne, som fremmer dyrkningen af vinterafgrøder,
de medfører nemlig, at forårssprøjningen er fremrykket en 2-3 uger,
så den falder samtidigt med, at haren har killinger og at viber,
lærker, fasaner, agerhøns o.s.v. ligger på rede og ruger, og det er
desværre sådan, at når harekillinger og æg bliver direkte ramt af
sprøjtemiddel, så går de ofte til grunde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Orla Jeppesen

Dato : 15-05-05 02:05