Hvilken forholdsvis billig kompakt kikkert~
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-04-05 19:20

Hejsa

Jeg vil gerne have en ny kikkert. Jeg har besluttet mig for en kompakt
kikkert i størrelsen omkring 8x25 og i prislejet omkring 500kr. I må
undskylde hvis I er trætte af lingende spørgsmål. Jeg har læst meget tilbage
i gruppen (og jagt og natur grupperne), men har ikke rigtigt fundet frem til
noget. Det skal være en kompakt kikkert, da jeg ellers er bange for, jeg
ikke gidder slæbe den med. Den skal ikke bruges til noget bestemt, men skal
bare med ud i naturen. Den må meget gerne være vandtæt. Har I nogle gode
råd, gerne konkrete forslag, til bestemte modeller og/eller butikker?

Jeg har selv kigget på Nikon sportstar og Simmons Wilderness
http://www.2astro.dk/Kikkerter/Mini_kikkerter/Wilderness_mini.htm
http://www.2astro.dk/Kikkerter/Kompakt_kikkerter.htm

mvh Frank

Fra : JK

Dato : 15-04-05 12:29

On Thu, 14 Apr 2005 20:20:18 +0200, "Frank K. Jensen"
<mia-frank@_nospam_stofanet.dk> wrote:

> [...]
>råd, gerne konkrete forslag, til bestemte modeller og/eller butikker?
>
>Jeg har selv kigget på Nikon sportstar og Simmons Wilderness

Jeg kan ikke rigtigt hjælpe med sådan noget billigt noget. 8x25, som
du foreslår er ikke ret lysstærkt. Jeg vil anbefale en 8x32 Nikon
Sporter (dobbelt så lysstærk):
http://www.prisbaskeren.dk/group.asp?group=212

Den er 3x så dyr, som de 500 kr.
Den kan iøvrigt udmærket anvendes sammen med briller. Noget du intet
fortæller om.

Kompaktkikkerter som er mindre end denne Nikon er generelt set noget
bras. Men der findes gode udgaver fra Zeiss og Leica og tilsvarende,
men de koster også 3x så meget som den foreslåede Nikon, eller næsten
10x så meget, som du vil give.

Jeg kan fortælle, hvad prisforskellen betyder i praksis:

På en fugletur til Falsterbo ved Ljungen stod vi en busfuld og kiggede
på efterårstræk. Der er meget langt væk, mod Nordøst, et vandtårn,
hvorfra fuglene dengang kom ind.

Dem med de dyre kikkerter kunne melde om observationerne (arten) på
den dobbelte distance af de andre !
Man kan også se Jupiters måner med de dyre kikkerter. Med de billige
kan man se på Jordens måne !

mvh

John