Gå væk, kat! Men hvordan?
Fra : Yltenheimer

Dato : 08-04-05 12:47

Hej
(Jeg skal indledningsvis sige, at jeg holder meget af katte. Men ...)

Et solsortepar bygger rede i en tuja i min have. Halvanden meter over
jorden. Der er en del aktive katte i området, og det er kun et spørgsmål om
tid, før de har zoomet ind på reden.

Er der monstro noget at gøre ved det? Jeg har jo ikke lyst til at sidde vagt
døgnet rundt med en haveslange eller en vandpistol.

Findes der en plante eller noget andet, der lugter fælt for en kat?

Er der nogen, der har et godt råd - jeg har selv en del sjove forslag, men
hører gerne nogle seriøse.

På forhånd tak,
Ylt.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-04-05 14:24

Fri, 8 Apr 2005 13:46:37 +0200, Yltenheimer <PYTjvholm@mail.dk(fjernPYT)>
skrev:

> [...]
>
> Et solsortepar bygger rede i en tuja i min have. Halvanden meter over
> jorden. Der er en del aktive katte i området, og det er kun et spørgsmål

Med al respekt - er det ikke kun et spørgsmål om tid, før solsortene
finder ud af, at de helelre må bygge et andet sted?

> [...]
>
> Findes der en plante eller noget andet, der lugter fælt for en kat?
>
> Er der nogen, der har et godt råd - jeg har selv en del sjove forslag,

Du er nok nød til at lade naturen gå sin gang, selvom det kan være strengt.

Sagn er jo, at solsorteparret i hele dets levetid helst kun skulle få godt
og vel eet par unger på vingerne - ellers går der jo ubalance idet, og vi
drukner i solsorte..

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Aksel.pe

Dato : 08-04-05 16:52

Gert Krabsen wrote:

> [...]
>
> Sagn er jo, at solsorteparret i hele dets levetid helst kun skulle få
> godt og vel eet par unger på vingerne - ellers går der jo ubalance idet,

Jeg synes, det modsatte: Vi er ved at drukne i katte, hvis ejere ikke
forstår at holde dem inde på egen grund. Katte er omfattet at samme
regler som hunde.
Jeg kan ikke fordrage, at nabokatte med rødt halsbånd for morskab jegter
de småfugle, jeg søger på alle måder at hjælpe.
Mvh.
Aksel

Fra : Yltenheimer

Dato : 08-04-05 17:49

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan ikke fordrage, at nabokatte med rødt halsbånd for morskab jegter
> de småfugle, jeg søger på alle måder at hjælpe.

Som jeg skrev i mit svar til Gert, er jeg (i disse dage) på havefuglenes
side. Men man kan ikke begrænse en kat i sine behov for at jage og komme ud.
Da den ikke forstår det der med matrikelnumre, må vi leve med det.
Og hvis vi vil holde dem væk fra særlige områder, så må der "naturlige"
metoder til efter min mening. Derfor mit spørgmål om en plante eller
lignende, som kattene ikke vil i nærheden af.

Ellers får de af vandpistolen ...

Mojn,
Ylt.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-04-05 18:03

"Yltenheimer" <PYTjvholm@mail.dk(fjernPYT)> skrev i en meddelelse

> [...]
> metoder til efter min mening. Derfor mit spørgmål om en plante eller
> lignende, som kattene ikke vil i nærheden af.

Jeg må dog indrømme, at selvom katte er deres egen herre, så er jeg dælme
træt af at se poter og ridser på motorhjelmen og taget af min bil, fordi
naboens kat lige synes den skulle ligge der. Men det er nu en helt anden
diskussion.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 08-04-05 18:09

" Aksel.pe" wrote

> Katte er omfattet at samme regler som hunde.

Er det rigtigt?

Jeg har altid troet at der er specielle regler for katte idet man ikke kan
forvente at de er under kommando.

Hvis du har ret, vil jeg glæde mig til at indrykke en annonce i den lokale
avis og derefter skyde løs på samtlige katte jeg ser på min matrikel.

- Jensby

Fra : Aksel.pe

Dato : 08-04-05 22:09

Jan Bang Jensby wrote:
> [...]
>
> Hvis du har ret, vil jeg glæde mig til at indrykke en annonce i den lokale
> avis og derefter skyde løs på samtlige katte jeg ser på min matrikel.

Det er skam rigtigt. Men ligesom man ikke bare må plaffe løsgående hunde
ned, må man heller ikke bare skyde fremmede katte. Se følgende uddrag af
bek. af lov om mark- og vejfred af 11/12 -87.

Kapitel I

Almindelige bestemmelser

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på
sit eget.

Optagelse af husdyr

§ 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede
husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ,
omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på
hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr
udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller
beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen
indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel
indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på
egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber
andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 22:39

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber
> andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Altså en kattefælde - fang katten og indlever den til Politiet, helst en
fredag eftermiddag.
Sæt opslag op på de nærmeste lygtepæle om lørdagen, så er katten kommet på
pension og kan først hentes om mandagen. Resultat bøde på 300 kr. og regning
for pension på tre dage af 295,- kr..
Efter et par gange har de lært at holde katten på eget territorium, eller er
blevet trætte af katte.
Har katten halsbånd på med adresse, så smid det væk.

Bare et forslag

Ellers et dyrehegn med strøm ved træets fod og lidt rundt om stammen, drevet
af et bilbatteri, koster ikke alverden.

Fra : Anette

Dato : 15-04-05 21:36

A. Blume wrote:
> Efter et par gange har de lært at holde katten på eget territorium,
> eller er blevet trætte af katte.

Det ville da være ulig meget nemmere (og lidt mere tilgiveligt i forhold til
godt naboskab) at låne en vandpistol/supersoaker en uges tid eller tre.
Giv katten en grundig "skyller" hver gang den sætter snuden ind på
matriklen - der skal ikke ret mange "drukneture" til før katten foretrækker
at gå en anden vej.

/ Anette
der har løsgående katte, der holder sig fra fuglene i haven

Fra : Aksel.pe

Dato : 20-04-05 16:24

Anette wrote:

> [...]
> at gå en anden vej.
>
> / Anette
> der har løsgående katte, der holder sig fra fuglene i haven

Det kan da ikke være de forulempede - naboer til hensynsløse katteejere
- der skal foretage sig noget, som skal kompensere katteejernes
dovenskab! Initiativet bør ligge hos katteejerne.
Se venligst: dk. fritid.ornitologi 08-04-05 : Re gå væk kat.
Venligst
Aksel.

Fra : Anette

Dato : 23-04-05 13:24

Aksel.pe" <" Aksel.pe wrote:
> Det kan da ikke være de forulempede - naboer til hensynsløse
> katteejere - der skal foretage sig noget, som skal kompensere
> katteejernes dovenskab! Initiativet bør ligge hos katteejerne.

Hvilket du da har helt ret i , men af og til må man give sig lidt, hvis man
vil beholde et venligt forhold til sine naboer. Kæledyrs ejere er af og til
en smule "følsomme" over at andre forsøger at tilføje skade på deres små
guldklumper.
Da jeg for år tilbage boede i lejlighed, opdagede jeg ved et tilfælde at min
nabo havde sat bakker med glasskår på kanten af sin altan, uden overhovedet
at have nævnt at min kat spadserede rundt på hans altan og at det generede
ham, blev jeg ærlig talt sur. Jeg anede ikke at min kat tog på opdagelse på
altankanten. Han kunne da bare have åbnet munden, så var der blevet sat et
hegn op pronto. Det blev der så også, men først da jeg selv opdagede de
glasskår og heldigvis inden katten kom til skade.
Her på landet hvor vi bor nu, er det ikke rigtig slået igennem at
sterilisere hankatte og slet ikke at holde katten på egen matrikel, og vi
har da også naboens hankatte rendende, men har da fået dem lært at virile
hankatte ikke er velkomne indendørs her hos os, slet ikke deres mærkning at
vores indendørs territorier.
Der var supersoakeren ret effektiv, det tog mindre end en uge at lære dem at
holde sig udendørs.

Der er jo igen grund til at plage et dyr der bare følger sin nysgerrige
natur. Snak med katteejeren og få en aftale - hvor svært kan det være?
Hvornår har nogen fået noget godt og venligt ud af at dunke hinanden oven i
hovedet med loven?

/ Anette

Fra : Aksel.pe

Dato : 24-04-05 16:41

Anette wrote:

> Hvilket du da har helt ret i , men af og til må man give sig lidt.
Hvornår begynder katteejere at "give sig lidt" ved at lodde stemningen
m.h.t. katte hos naboen?

> Her på landet hvor vi bor nu, er det ikke rigtig slået igennem at
> sterilisere hankatte og slet ikke at holde katten på egen matrikel.
Det var da pokkers. Bor I uden for lov og ret?

> Der var supersoakeren ret effektiv, det tog mindre end en uge at lære dem at
> holde sig udendørs.

Igen: det kan da ikke være naboens pligt at opdrage fremmede katte til
at holde sig væk.

Der er jo igen grund til at plage et dyr der bare følger sin nysgerrige
> natur.

Rigtigt.

Snak med katteejeren og få en aftale - hvor svært kan det være?

Det bør da være katteejeren, der tager initiativ til en sådan samtale.

> Hvornår har nogen fået noget godt og venligt ud af at dunke hinanden oven i
> hovedet med loven?

Sikkert sjældent, men det kan til tider være nødvendigt, når andet ikke
fungerer.

Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Anette

Dato : 24-04-05 20:57

Aksel.pe" <" Aksel.pe wrote:

> Sikkert sjældent, men det kan til tider være nødvendigt, når andet
> ikke fungerer.

Sikkert, men man har jo først fortalt katteejeren hvor generende katten er,
når man har talt med katteejeren.
Katteejeren kan sagtens leve i lykkelig uvidenhed om at hans/hendes kat er
en pest for hele kvarteret hvis ingen får lettet måsen og får snakket med
vedkommende. Det er svært at gøre noget ved et problem man ikke ved man er
årsag til. Og frem for alt, det er jo ikke kattens skyld.

Ja, vi bor "langt uden for lands lov og ret" - heldigvis. Her er plads til
at mine høns besøger den ene nabo ( som bor ca 300 meter væk) og at denne
nabos hund fanger mus i min have, og at den anden nabo ( lige ledes ca 3-400
meter væk), hans katte besøger os, så længe de ikke kommer indendøre og
strinter op af møblerne.
Her er højt til loftet ( og til siderne) og vi hjælpes ad.- sådan er det
bare. Og ikke mindst vi snakker sammen når der er noget der generer eller
når der er noget der kan komme til at genere.
Det gør det hele meget nemmere. Ikke mindst er vi alle katte- og hundejere,
hvilket øger forståelsen og tolerancen væsenligt.

/ Anette

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-04-05 08:34

Anette wrote:

> Katteejeren kan sagtens leve i lykkelig uvidenhed om at hans/hendes kat er
> en pest for hele kvarteret hvis ingen får lettet måsen og får snakket med
> vedkommende.

Der er ikke nogen kateejere som kan fatte, at deres lille søde
pelsdyr er til gene og ulempe, de mener, at alle andre da også må
synes det er åh så dejligt, nuttet og lækkert.

> Ja, vi bor "langt uden for lands lov og ret" - heldigvis.

Det er for det første under 2% af befolkning, der har mulighed for
at bo langt ude på landet, og det er temmelig urealistisk, at du
sammenligner dine mulighedder for at holde kæledyr, med de vilkår
der bør gælde i et tæt bebygget byområde.

På landet er katten en uundværlig musefænger, og der er dens fangst
af småfugle ret begrænset, de er jo et besværligt bytte i forhold
til musene, men i byområder er der kun meget få mus og mange katte,
og derfor er der kun småfuglene, som kan gi' bykattene afløb for
deres jagtinstinkt.

Og jeg har selv boet på landet, og der er det også sådan, at hvis en
kat er til ulempe, så tager man jagtgeværet og skyder den, og man
spekulerer slet ikke på, hvis kat det er.

Jeg har faktisk overvejet, at praktisere en nogenlunde tilsvarende
løsningsmodel, hvor jeg indfanger og får aflivet de katte der
strejfer i min have, og hvis kattene bare forsvinder, så slipper man
for en diskution med ejerne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 10:05

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]

Og så er det ikke alle katte, der har halsbånd på (og som lader sig belure
et evt. navn) eller hvorom man ved hvem der ejer den - så at snakke med
ejeren først er oftest illusorisk.
Super soaker er uskadelig - indfangning i fælde og aflevering til politiet
(evt. flere gange), med efterfølgende opslag på lygtepæle i kvarteret løser
problemet én gang for alle.

Alf

Fra : Anette

Dato : 25-04-05 23:51

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Der er ikke nogen kateejere som kan fatte, at deres lille søde
> pelsdyr er til gene og ulempe, de mener, at alle andre da også må
> synes det er åh så dejligt, nuttet og lækkert.

Aaaarrhh, er det nu *Alle* katteejere, der er så "charmed" af deres dyr?
Jeg har også haft dyr - både hund og katte mens jeg boede i byen, og nej
jeg er ikke blind for at mine katte kan være en pestilens - både for andre
og for mig selv Faktisk kender jeg ingen kattejere som i den grad ville
ignorere at deres kat generede andre mennesker.
Derfor er jeg stædig nok til at tro på at en venlig snak kan hjælpe.
Vil katteejeren så ikke være med til at løse problemet, nå, ja så er det jo
op til en selv hvad man vil gøre ved det.
Men i min begrebsverden er man kun en ansvarlig dyreejer hvis man vitterlig
tager ansvar for dyret, - også når de generer andre. Det gælder hvad enten
det er er katte der tisser i naboens børns sandkasse, hunde der støjer eller
fugle i voilere, der kan larme så enhver hygge forsvinder en sommeraften på
terrassen.
( Nej jeg selv har ikke noget imod dyr der larmer - slet ikke fugle

> [...]
> sammenligner dine mulighedder for at holde kæledyr, med de vilkår
> der bør gælde i et tæt bebygget byområde.

Jeg forsøger ikke at sammenligne muligheder i de to boformer, men at en
venlig snak hjælper uanset om man bor på landet eller i byen. Så længe folk
bare hidser sig op i en nyhedgruppe på nettet og ikke tør vove sig over til
den omstridte kats ejer, så bliver det sgutte bedre. Giv dog katteejeren en
chance for at være med til at løse problemet. Jeg ved også godt at det er
mere almindeligt at vi der bor på landet snakker mere sammen, - det er
nemmere her på en eller anden sær måde. Men hvem siger at netop snakken ikke
ville gøre det nemmere i byen også? Hvem siger at man ikke kan løse mange af
de problemer der er med løse katte i byerne hvis folk bare gad at lukke
munden op og snakke med ejerne?

> Og jeg har selv boet på landet, og der er det også sådan, at hvis en
> kat er til ulempe, så tager man jagtgeværet og skyder den, og man
> spekulerer slet ikke på, hvis kat det er.

Godtnok bor jeg i et område hvor der er mange jægere, men jeg har endnu til
gode at opleve nogle skyde en tamkat. Nu om dage er katte jo øremærket eller
chipset så man kan finde ud af hvem der ejer katten.

> [...]
> løsningsmodel, hvor jeg indfanger og får aflivet de katte der
> strejfer i min have, og hvis kattene bare forsvinder, så slipper man

Det er da også den helt rigtige måde at være med til at løse et problem på,
ikk? - Not!
Så næste gang din bil holder i vejen, så er det i orden at din nabo får den
skrottet - for så er hans problem med din bil jo løst? Eller næste gang dine
børn generer naboen, så er det i orden at naboen sætter dem på toget til
Langbortistan ( eller han kan jo nøjes med bare at "forsvinde" dem) , for så
er hans problem med dine børn løst?
Har vold mod dyr eller mennesker nogensinde løst noget som helst problem ?
Har vold nogensinde skabt andet end endnu mere splid og spetakel?
Find dog løsninger ved at tale sammen - det er slet ikke så farligt at
snakke med hinanden. Den største risiko man løber er faktisk at få nye
venner

/ Anette

Fra : Aksel.pe

Dato : 26-04-05 16:01

Anette wrote:

> [...]
>

> Find dog løsninger ved at tale sammen - det er slet ikke så farligt at
> snakke med hinanden. Den største risiko man løber er faktisk at få nye

Hej Anette. Jeg fornemmer virkelig, at du gerne vil være en
samvittighedsfuld katteejer.
Men du tror åbenbart, at hvis man bare snakker med katteejeren, vil
problemerne blive løst. Jeg tvivler!
Min ideelle kattenabo - og det gælder for øvrigt også alle andre
forhold, hvor man kan genere sine naboer (eksempelvis plæneklipning,
motorsavning hundegøen) forebygger generne - ved at tage hensyn - inden
naboerne begynder at vise sin utilfredshed ved at "snakke".
Jeg har faktisk tidligere luftet sådanne ideer og blev dengang tilrådet
at flytte ud på heden! Der er vist mange, der mener, at hvis andre ikke
nyder ens måde at være på (støj incl. høj musik, andet spektakel og
husdyr) er de tjenlige til indlæggelse på psykiatrisk afdeling.
Jeg synes sagt på en anden måde: Inden man planlægger at udføre en
adfærd, der kan indebære gener for andre, burde man tænke sig om og
arrangere sig på en sådan måde, at generne mindskes. Eksempelvis, at
man, hvis der anskaffes kat, indhegner sin parcel på kattesikker måde
inden naboerne begynder at gøre vrøvl!
Et sådant for mig ideelt naboforhold hører nok til sjældenhederne. Det
er noget med kultur. opdragelse og intelligens!! Jeg har heldigvis to
særdeles gode naboer, men længere væk er der åbenbart andre knapt så gode.
Nå, så kan den vist heller ikke tage mere!
Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 29-04-05 12:45

En sød kat er en død kat
Jeg er sååååååååååååååå træt af katte og deres evendelige skideri og jagen
småfugle.
Jeg er omgivet af kattevenlige naboer - Men nuhar jeg købt en mårfælde og
bruger som lokkemiddel en makrel.
den er sikker hver nat.

Så kommer jeg med 80 liter is-vand som jeg langsomt hælder over det søde dyr
der jo er mæt og veltilpas.
men blot for en tid fanget i min lille mårfælde.

Tre katte har fået een tur - to katte har fået to ture. men jeg ser dem
faktisk ikke mere.
Jeg lukker dem naturligvis ud igen.
Jeg garanterer at der ingen skade tager af kuren - men de holder sig væk fra
min matrikkel.

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lad være at blive sur over mit indlæg . Jeg har talt
med naboerne - vi er fine venner men uenige om katte og deres gåen frit
omkring.

RACEKATTE - bliver da hold´t i snor og inde - hvorfor så ikke også alle de
andre møj katte.

Venlig hilsen
Carsten
Tal for Jeres seriøsitet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-05 13:29

Carsten Bo Laursen wrote:

> [...]
> Jeg lukker dem naturligvis ud igen.
> Jeg garanterer at der ingen skade tager af kuren - men de holder sig væk fra

Det lyder faktisk som en rigtig god ide, jeg vil dog mene, at man
kun skal bruge is-vand første gang, anden gang bør staffen skærpes,
det kunne f.eks. være et par liter iskold urin, så den kan løbe hjem
til dens ejer og stinke som et pissoir, eller man kan også købe
noget "kat gå væk spray" og sprøjte den godt og grundigt med, og
hvis den kommer igen for tredie gang, så kunne staffen skærpes til,
at den fik smurt en stribe tjære hen af ryggen, og blev dyppet i
nogle fjer fra en gammel hovedpude...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Anette

Dato : 01-05-05 13:52

Carsten Bo Laursen wrote:
> Så kommer jeg med 80 liter is-vand som jeg langsomt hælder over det
> søde dyr der jo er mæt og veltilpas.
> men blot for en tid fanget i min lille mårfælde.

Hvor trist at du næsten lyder som om du nyder dit perfide dyreplageri.
Hvor er det dog nemt at være ond mod den ene slags dyr, og samtidig påberåbe
sig interesse for den anden slags dyr - tsk tsk.

> RACEKATTE - bliver da hold´t i snor og inde - hvorfor så ikke også
> alle de andre møj katte.

Kommer skam meget an på om det er udstillingskatte eller ej.
Katte er for mig lige som fugle - de er smukkest når de er frie.

/ Anette
som tillader sig stadig at holde fast i at dialog er bedre end dyreplageri.

Fra : HMH

Dato : 01-05-05 17:06

> Kommer skam meget an på om det er udstillingskatte eller ej.
> Katte er for mig lige som fugle - de er smukkest når de er frie.

vilde katte skal fanges ind og steriliseres.

Fra : Anette

Dato : 01-05-05 17:32

HMH wrote:

> vilde katte skal fanges ind og steriliseres.

Se det kan vi så ikke blive uenige om

/ Anette

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-05 09:17

HMH wrote:

> vilde katte skal fanges ind og steriliseres.

Vilde katte er et skadedyr, så de skal indfanges og aflives...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-05 09:16

Anette wrote:

> Hvor trist at du næsten lyder som om du nyder dit perfide dyreplageri.
> Hvor er det dog nemt at være ond mod den ene slags dyr, og samtidig påberåbe
> sig interesse for den anden slags dyr - tsk tsk.

Hmm... problemet er, at katte er et husdyr, der er til gene og som
forvolder skade, når det jager fredede fugle på fremmed grund.

Og jeg synes det er overmåde venligt, at Carsten nøjes med at påføre
kattene noget uskadligt ubehag, for han kunne lige så godt aflive
dem efterhånden som de går i mårfælden, og hvis han bare lod kattene
forsvinde, ved at grave den ned, eller smide dem i bunden af
skraldesækken, så ville ejerne jo bare tro, at katten er blevet kørt
ned eller taget af en ræv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 02-05-05 19:14

lille mårfælde.

> Hvor trist at du næsten lyder som om du nyder dit perfide dyreplageri.
> Hvor er det dog nemt at være ond mod den ene slags dyr, og samtidig
> påberåbe sig interesse for den anden slags dyr - tsk tsk.

Hvad er da dit råd til os, der er træt af tilløbende katte og gerne vil have
noget fugleliv i haven?

Poul Evald

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 19:39

"Poul Evald Hansen" <pevh@nspmail.danbbs.dk> wrote in message
> lille mårfælde.

> Hvad er da dit råd til os, der er træt af tilløbende katte og gerne vil
have
> noget fugleliv i haven?
>
> Poul Evald

Mårfælde - indfangning og aflevering til Politiet, gerne på en fredag.
Opslag i nabolaget om at en kat er opsamlet og afleveret efter reglerne.

Mvh Alf

Fra : Anette

Dato : 01-05-05 14:11

Hej Aksel
> Men du tror åbenbart, at hvis man bare snakker med katteejeren, vil
> problemerne blive løst. Jeg tvivler!

Nej problemer bliver ikke løst sådan Vupti efter en snak - men det øger
mulighederne gevaldigt når katteejeren VED at katten generer andre.
Det jeg vil frem til er at dyrplageri overfor katten ( eller noget som helst
andet dyr) i hvertfald IKKE hjælper.
Der er det kun den indre sadist hos udøveren der bliver tilfredstillet. (
læs Carsten Bo Laursens indlæg. Var han min nabo fik han dyreværnet på
nakken hurtigere end han kunne nå at lægge en makrel i sin mårfælde - uanset
om det var gået ud over min kat eller ej.)

Derudover er vi overhovedet ikke uenige om hvad der gør godt naboskab.
selvom jeg har været så priviligeret mest at have rigtigt gode naboer de
steder jeg har boet.
Eller også er jeg bare svær at hidse op over at den ene nabo's hane galer kl
meget meget tidlig om morgenen ( det er jo sådan haner gør) eller at
"bagboens" får bræger højt og længe hver aften, eller at labradoren længere
op ad vejen,kommer på besøg, o.s.v.

Det eneste jeg bliver hidsig over er at der længere oppe ad vejen er en
hønsehund der står i lænke hver eneste dag 365 dage om året. Det er synd for
dyret. og nå, ja - også over at de store drenge skyder med luftgevær efter
fugle og egern i min have ( men der hjalp det med en venlig nabosnak .

/ Anette

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-05 09:24

Anette wrote:

> Nej problemer bliver ikke løst sådan Vupti efter en snak - men det øger
> mulighederne gevaldigt når katteejeren VED at katten generer andre.

Sludder.... kateejere fatter ikke, at deres kat er til ulempe og
forvolder skade på fredede fugle i naboernes haver.

Jeg har oplevet katteejere, der fodrer fugle med brød, på sådan en
måde, at foderpladsen er en optimal jagtplads for deres kat, de
synes nemlig, at det er godt for katten, at den får fornøjelsen ved
at få afløb for dens jagtinstikt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Yltenheimer

Dato : 08-04-05 17:46

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssow0tge10p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Du er nok nød til at lade naturen gå sin gang, selvom det kan være
> strengt.

Tja, naturens gang. Det kan man godt kalde det, men med en halv snes katte
på et område med to solsortefamilier (hos mig, altså), det virker som
overkill ...
Du har ret på den vis, at der er et enormt overskud af unger på grund af
fuglehuse og sommerfodring i haverne. Men ganske få katte kan gøre kål på
rederne i en fart. Så har man fuglefri haver og masser af misser.
Øv.

> Sagn er jo, at solsorteparret i hele dets levetid helst kun skulle få godt
> og vel eet par unger på vingerne - ellers går der jo ubalance idet, og vi
> drukner i solsorte..

Jo. Og denne balance kolliderer jo med vores gode vilje over for de fjerede
kræ, når vi fodrer og huser dem i små bjælkehytter. Dybest set er det for
vores egen skyld, at vi hjælper dem, for vi redder jo ikke arterne ved at
fodre dem i haverne - hverken vinter eller sommer.
Vi nyder synet og livet og lydene af dem. Jeg synes selv, det er
livsbekræftende at se dem pile rundt i haven.

Og denne egoisme har jeg det fint med.

Mojn,
Ylt.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-04-05 18:54

Fri, 8 Apr 2005 18:45:39 +0200, Yltenheimer <PYTjvholm@mail.dk(fjernPYT)>
skrev:

> [...]
> Vi nyder synet og livet og lydene af dem. Jeg synes selv, det er
> livsbekræftende at se dem pile rundt i haven.

Helt enig.
Vi fodrer også på livet løs.

Men jeg tror, at at holde katte væk fra fuglereder og -unger er som at
'tømme Rio Grande med et stykke trækpapir' (Lucky Luke: Western Cirkus)

En af vore solsorte har fundet ud af, at tagkonstruktionen i carporten er
både katte- og skadefri. Til gengæld bruger ungerne Golfen som trinbræt
når de forlader reden. Og da den store verden er _meget_ spændende, så
kommer de ofte til at gøre noget, som burde ske andetsteds

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : npw

Dato : 08-04-05 21:14

Jeg behøver ikke at tænke på at beskytte solsorteungerne mod katte. De
fleste æg i min have når ikke at blive til unger før skaderne har været der!
Men vi har da masser af solsorte alligevel.
Hilsen Niels W.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 12-04-05 12:40

> [...]
> vores egen skyld, at vi hjælper dem, for vi redder jo ikke arterne ved at
> fodre dem i haverne - hverken vinter eller sommer.

Det kunne jo også være fordi man gerne ville have besøg af en spurvehøg?