Suler i Vesterhavet 5 km nord for Thorsmin~
Fra : Niels P.

Dato : 03-04-05 01:12

Hej.

Gik en tur i det fine solskin på stranden ved Vesterhavet i går - på tangen
nord for Thorsminde.

Så nogle store plask og nogle store hvide fugle ca. 3-400 m fra land.

Havde bare en alm 10 x kikkert med, - så i første omgang troede jeg det var
svaner, - da det var meget store fugle.
Men så deres flugt i luften var meget anderledes - og ikke den lange hals,
som svanerne har.
De var hvide og havde sorte vinger - og fløj nærmest som terner med hurtige
vingeslag og styrtede så i havet lodret ned for at fange fisk.

Sidste sommer lå der en enkelt sule ved høften ved Fjaltring Strand, - så
jeg havde på fornemmelsen, at det var suler.

Da jeg kom hjem, søgte jeg bl.a på DOF's hjemmeside - og her stod der, at
det var en almindelig trækgæst om efteråret ved fx. Blåvandshuk, og at det
var en fåtallig forårsgæst - og jeg fandt fotos af suler - og ingen tvivl -
det var suler.

Generelt kan jeg anbefale området, da man oppe fra tangen/dæmningen i en
højde på 6-8 m - har en fantastisk udsigt både over havet og Nissum Fjord,
hvor der i den nordlige del er et fuglereservat.

Tusinder af gæs, regnspover og andre fugle var der inde i fjorden og på
engene.

En pudsig oplevelse var det at se en flok marsvin boltre sig i havet kun ca.
40 m fra høfden ved Fjaltring Strand.
Har ikke set marsvin i Vesterhavet i mange år....
Så også flere sæler, men de er ret almindelige herude.

Kommer I til Vestjylland - kan jeg anbefale dette sted - og ikke mindst
Skjern Enge!

--
Mvh.
Niels P.