Stære
Fra : Aksel.pe

Dato : 01-04-05 22:00

Vi har en del stærekasser, som næsten hvert forår er genstand for
slagsmål. Men hvad gør de stære, der ingen redekasser får?
Jeg har aldrig set en stærerede hverken i træer eller buske.
Aksel

Fra : Carsten Kolind

Dato : 06-04-05 23:10

Hej Aksel

Stære bruger ofte gamle spættereder.

Venlig hilsen
Carsten

Fra : Aksel.pe

Dato : 07-04-05 13:09

Carsten Kolind wrote:

> Hej Aksel
>
> Stære bruger ofte gamle spættereder.

Hej Carsten
Det er nok muligt, men der er da bare mange flere stærepar, end der er
kasser og spættereder til. Tænk bare på hvor mange, der udklækkes i
havens kasser. Der går selvfølgelig også mange til, men de må nu også
bygge andre steder.
Aksel.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-05 18:29

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev
Tænk bare på hvor mange, der udklækkes i
> havens kasser.

Ja, men hvis der ikke c i r k a døde ligeså mange hvert år, ville verden
hurtigt blive fyldt op med stære.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel.pe

Dato : 08-04-05 09:08

Preben Riis Sørensen wrote:

> Ja, men hvis der ikke c i r k a døde ligeså mange hvert år, ville verden
> [...]

Hej Preben!
Din betragtning er uden tvivl rigtig, og der siges, at stærenes antal i
DK er for nedadgående.
Men - når stærefamilierne har forladt deres kasser, ser vi dem næsten
ikke resten af sommeren. Senere - inden de rejser til deres
vinteropholdssteder - kommer stærene tilbage og tilser deres kasser.
Flere - vel af samme familie - skiftes til at sidde indenfor og de
mødes med nogle af nabofamilierne på deres udvalgte mødeplads øverst
oppe i yndlingstræet, hvor de forbereder sig mentalt til den
forestående, farlige flyvetur mod det fremmede. (Dette er selvfølgelig
min egen lidt filosofiske udlægning!).
Når de om foråret kommer tilbage, er jeg sikker på, at de nøjagtig
husker, hvilken rede, de kom fra. Der er flere - ofte 3-5 , der ønsker
at bo i samme rede. Det kan de ikke komme til, og hvor bygger de så
rede? Der har været nogle bud på nedlagte spættereder. Det er sikkert
rigtigt. I "bogen" står, at stæren yngler i "lunde og løvskove". Jeg gad
vist om de nødvendigvis skal have en i forvejen eksisterende "hule" at
bygge i, eller om de også kan bygge "i det fri" ligesom solsorten.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 07-04-05 12:57

On Fri, 01 Apr 2005 22:59:45 +0200, " Aksel.pe" <"
Aksel.pe"@hotmail.com> wrote:

>Vi har en del stærekasser, som næsten hvert forår er genstand for
>slagsmål. Men hvad gør de stære, der ingen redekasser får?
>Jeg har aldrig set en stærerede hverken i træer eller buske.

Jeg har set Stære (og Perleugler) i Sortspætte-huller - men oftest er
det dog Alliker og Egern som overtager Sortspætternes huller.
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk