Multihjul - hængende.....fantastisk......
Fra : Thorkil Jensen

Dato : 24-04-05 13:49

Hej.
Da jeg altid har fisket med spindehjul, men her i foråret besluttede mig for
et multihjul til havfiskeri, blev jeg lidt forbavset over at stangen skal
vende "modsat", og hjulet sidde for oven, og dermed give en dum balance. Jeg
søgte lidt på nettet og fandt der en hængende model, som jeg netop har haft
i brug første gang - den hev 30 flotte torsk hjem. Det er en Penn Commander
30 LV- hængende/venstre. Den er helt fantastisk - der er god balance i
stangen (vægten nedad) og så er hjulet beskyttet af en "kappe" som den
hviler på, hvis man lægger stangen fra sig. Jeg kan kun anbefale andre der
har samme "ønske" at købe hjulet. Den er set og købt hos
www.fiskegrejdirect.dk
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=7119&vare_id=369996
Mvh. Thorkil Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 14:47

"Thorkil Jensen" <thorkil@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig for et multihjul til havfiskeri, blev jeg lidt forbavset over at
> stangen skal vende "modsat", og hjulet sidde for oven, og dermed give

Hvad mener du med dum balance? Vi, der altid har fisket med multihjul,
finder, at fastspolehjul har en dum balance. Hvordan bruger du
tommelfingeren på et multihjul, der "hænger nedad"?

> Jeg søgte lidt på nettet og fandt der en hængende
> model, som jeg netop har haft i brug første gang - den hev 30 flotte
> torsk hjem.

Jeg er ikke ganske sikker på, det skyldes din hængende model.

Gør dig selv en tjeneste og lær at bruge et rigtigt multihjul. Dine kast
bliver længere, end du nogensinde kan opnå med et fastspolehjul eller
"hængende" multihjul, og du har langt bedre styr over fiskeriet med en
tommelfinger på spolen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 24-04-05 15:55

Hej Jens B.

> Hvad mener du med dum balance? Vi, der altid har fisket med multihjul,
> finder, at fastspolehjul har en dum balance. Hvordan bruger du
> tommelfingeren på et multihjul, der "hænger nedad"?

Nu er det sådan, at ikke bruger den til kast, men udelukkende til pilke og
mede-fiskeri fra båd, så bremse medd tommelfingeren er der ikke det store
behov for -

> Jeg er ikke ganske sikker på, det skyldes din hængende model.

Nej - selvfølgelig har det ikke noget at gøre med hverken model - stang
eller mand, men at fisken var der. Det var faktisk "bare" for at give en
lille fangstrapport - måske til andre der har interesse i om der fanges
fisk.

> [...]
> bliver længere, end du nogensinde kan opnå med et fastspolehjul eller
> "hængende" multihjul, og du har langt bedre styr over fiskeriet med en

Det vil jeg helt sikkert også gøre, hvis det bliver mit behov - men jeg kan
forestille mig det kræver lidt øvelse, og så forstår jeg godt "det med
tommelfingeren".

Mvh. Thorkil

O B S Den rigtige tråd til "mit" hjul skal være www.fiskegrejdirect.dk
Hjul / Havhjul / Multihjul

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 17:56

> Nu er det sådan, at ikke bruger den til kast, men udelukkende til
> pilke og mede-fiskeri fra båd, så bremse medd tommelfingeren er der
> ikke det store behov for -

Hvorfor har du så købt et multihjul?

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 24-04-05 19:03

"> Hvorfor har du så købt et multihjul?

> --
> -Jens B.

FORDI jeg stod for og skulle have nyt hjul, og af andre havde fået oplyst og
samtidig også set, at med multihjulet er det lettere at hive fangsten ind -
og nu også selv erfaret det. Og da der åbenbart fremstilles hjul af netop
den slags jeg søgte, må der være et marked for det, så jeg føler mig ikke
helt dum.........

Mvh. Thorkil

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 19:09

> [...]
> fremstilles hjul af netop den slags jeg søgte, må der være et marked
> for det, så jeg føler mig ikke helt dum.........

Jamen du må ikke hidse dig op. Jeg undrer mig bare lidt. Alle de åbenlyse
fordele ved et multihjul har du fravalgt, så du må finde dig i, jeg spørger
lidt ind til det. Jeg vidste ikke, der fandtes "hængende" multihjul. Jeg
ved, der findes multihjul til venstrehåndede. Hvis du vender et normalt
multihjul, har det faktisk håndtaget i samme side som et fastspolehjul. Hvad
er det lige, der gør det omtalte "hængende" multihjul specielt?

Fra : Mette P.

Dato : 24-04-05 20:49

> fordele ved et multihjul har du fravalgt, så du må finde dig i, jeg
spørger
> lidt ind til det.

Igen er din mavesyre røget op i hjernen på dig Jens...

Een af de største fordele ved et multihjul, er at den mekaniske
virkningsgrad gennem gearet er MEGET højere end på et fixedspool reel. En
indlysende fordel til pirkefiskeri.
Hvis der er mere du vil vide, så skriver du bare.

Hejsa til de danske fiskere

fra Mette P.

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 24-04-05 22:11

> Jamen du må ikke hidse dig op.

Det gør jeg nu heller ikke, selvom det måske kunne se sådan ud.

> [...]
Hvad
> er det lige, der gør det omtalte "hængende" multihjul specielt?

Det er rigtigt, at mange modeller findes til venstrehåndede, og jeg har kun
kunnet finde denne ene model som hængende. Hvis du vender et almindeligt
multilhjul, vil du skulle dreje håndtaget mod uret, når du hiver ind, og det
virker lidt modsat.

Mvh. Thorkil

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-04-05 16:24

Jens Bruun wrote:
> Hvorfor har du så købt et multihjul?

Hvad kalder du de hjul man bruger til havfiskeri?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-05 18:35

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Hvad kalder du de hjul man bruger til havfiskeri?

Hjul til havfiskeri. Er der en specifik type/model, du tænker på?

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 19:07

On Mon, 25 Apr 2005 19:35:11 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

>Hjul til havfiskeri. Er der en specifik type/model, du tænker på?

Nope, de kaldes havhjul, men det ER multiplikatorhjul ifølge
definitionerne.
Læs f.eks. på
http://www.e-handelsfagskolen.dk/sportsite/fiskeri/hjul.htm

Citat:

"Multiplikatorhjul
Hjulet (A) har fået sin betegnelse på grund af den udveksling hjulet
har via gearet.........."

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-05 19:23

> Nope, de kaldes havhjul, men det ER multiplikatorhjul ifølge
> definitionerne.

Uden at ville kn*ppe fluer, så kan et havhjul så sandelig også være et
fastspolehjul. Der produceres mange, overdimensionerede fastspolehjul, der
alene fremstilles til havbrug.

> "Multiplikatorhjul
> Hjulet (A) har fået sin betegnelse på grund af den udveksling hjulet
> har via gearet.........."

Jeps, men det var li'ssom ikke spørgsmålet. Et multiplikatorhjul er _ikke_
ensbetydende med et havhjul, ligesom et fastspolehjul ikke er ensbetydende
med et ikke-havhjul.

Jeg fastholder, at fordelene ved et multihjul _bl.a._ er, at det sidder oven
på stangen (udover den åbenlys fordel med tommelfingeren på spolen belaster
det også stang/øjer mindre, når øjerne vender opad), at man kan kaste
længere med det (hvis man bruger det til dét), at det er mere letløbende og
dermed også særdeles velegnet til pirkefiskeri, at den mekaniske
konstruktion er mere robust sammenlignet med et fastspolehjul, at linen
belastes mindre, da den ikke snoes mm.

Jeg har _aldrig_ tidligere oplevet nogen se det som en fordel med et
"hængende" multihjul. Al mekanik på et multihjul er indrettet på, at det
sidder oven på stangen, så man let kan se og nå diverse knapper, bremse,
frikobling mm. Er multihjulet uden linefører, er det essentielt, det sidder
øverst, så personen bag kan følge med i lineoplægget og evt. korrigere ,
hvis linen lægges skævt op. Bruges multihjulet til kast, er det også
essentielt, det sidder øverst, da man normalt bremser med tommelfingeren for
ikke at få overløb.

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 26-04-05 20:15

> [...]
> "hængende" multihjul. Al mekanik på et multihjul er indrettet på, at det
> sidder oven på stangen, så man let kan se og nå diverse knapper, bremse,

Jeg vil da lige gøre opmærksom på, at "al mekanikken" også på det hængende
hjul sidder ovenpå og let tilgængelig - der har fabrikanten alligevel tænkt
sig om................................

Mvh. Thorkil Jensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 25-04-05 20:23

Jens Bruun wrote:
> Hjul til havfiskeri. Er der en specifik type/model, du tænker på?

Jeg mener bare de hjul man f.eks. bruger til torskefiskeri på kuttere
ligner store multihjul med gear ratio (til tider). Hvis de ikke også
hedder multihjul, ville jeg gerne vide hvad de så hedder

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-05 20:25

> Jeg mener bare de hjul man f.eks. bruger til torskefiskeri på kuttere
> ligner store multihjul med gear ratio (til tider). Hvis de ikke også
> hedder multihjul, ville jeg gerne vide hvad de så hedder

Thomas, jeg fatter nada

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-04-05 06:31

Jens Bruun wrote:
> Thomas, jeg fatter nada

Sådan generelt eller fordi jeg ikke forklare mig ordentligt?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-05 07:13

> Sådan generelt eller fordi jeg ikke forklare mig ordentligt?

Det ene udelukker vel strengt taget ikke det andet?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-04-05 11:39

Jens Bruun wrote:
> Det ene udelukker vel strengt taget ikke det andet?

Hehe, nej det har du ret i

Men ved du om det heddet et "havhjul", multihjul eller noget helt fjerde?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-05 12:50

> Men ved du om det heddet et "havhjul", multihjul eller noget helt
> fjerde?

Jeg er muligvis lidt tungnem (nej, ingen kommentarer, tak), men jeg forstår
simpelhen ikke dit spørgsmål. Kan du ikke omformulere det?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-04-05 20:28

Jens Bruun wrote:
> Jeg er muligvis lidt tungnem (nej, ingen kommentarer, tak), men jeg forstår
> simpelhen ikke dit spørgsmål. Kan du ikke omformulere det?

Vi talte om hvad "multihjulet" hedder rent faktisk hedder. Ham gutten
der startede tråden har et mulithjul der hænger omvendt - totalt
tåbeligt imho. Det viser sig så at han fisker med pirk fra båd og fisker
torsk. Hvilken type hjul er det han har, hvis det ikke er et multihjul?
Fik et indtryk af du ikke mente det hed et multihjul, men ngoet andet.
Er bare nysgerrig efter at vide hvad det så hedder, for jeg troede at
alle hjul der har direkte påspoling af lini - med untagelse af fluehjul
og centerpin - var multihjul. Still no sence?

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-05 20:40

> Fik et indtryk af du ikke mente det hed et multihjul, men
> ngoet andet.

Så har vi snakket forbi hinanden eller jeg har formuleret mig kluntet. Et
multihjul er vel et multihjul, lige meget hvordan det sidder monteret på
stangen?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-04-05 06:54

Jens Bruun wrote:
> Så har vi snakket forbi hinanden eller jeg har formuleret mig kluntet. Et
> multihjul er vel et multihjul, lige meget hvordan det sidder monteret på
> stangen?

De hjul der typsik sidder på de små tykke 6' stænger man fisker torsk,
sej og lign. fra kutter med, hedder de også multihjul?

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-04-05 07:14

> De hjul der typsik sidder på de små tykke 6' stænger man fisker torsk,
> sej og lign. fra kutter med, hedder de også multihjul?

Jada, hvis det _er_ multihjul. Der er mange, der bruger fastspolehjul til
pirkefiskeri fra kutter. Lejer du udstyr på kutter, er det _altid_ monteret
med fastspolehjul.

Jeg har for længst pensioneret mine fastspolehjul med undtagelse af et
mikro-lille-bitte til min pygmæstang (beregnet til 2g Mepps og små
bækørreder, når jeg er på ferie i Alperne og lignende steder). Multihjul er
bedre i alle sammenhænge - men selvfølgelig også dyrere. Til let
pirkefiskeri, trolling og laksefiskeri i norske elve (kast og harling) er
Ambassadeur 7x00 perfekt, til det lidt tungere pirkefiskeri bruger jeg
Ambassadeur 10000. Jeg har et par af de mindre også, som jeg bruger til
kystfiskeri/sø/mose og kastefiskeri fra kutter (jeg står altid i kastesiden,
når jeg er med kutter, bortset fra når jeg rykfisker efter gydende torsk i
vinterperioden - der står jeg i pirkesiden med mit Ambassadeur 10000, 30kg
spunden line og 500 grams blyklodser med str. 10-kroge

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-04-05 09:25

Jens Bruun wrote:
> når jeg er med kutter, bortset fra når jeg rykfisker efter gydende torsk i
> vinterperioden - der står jeg i pirkesiden med mit Ambassadeur 10000, 30kg
> spunden line og 500 grams blyklodser med str. 10-kroge

Det var søreme nogle små kroge Just kidding. Tak for svaret.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 26-04-05 11:46

> "Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Det ene udelukker vel strengt taget ikke det andet?
>
> --
haha, flabet... men sjovt :)

mvh
Michael

Fra : Tommy Trout

Dato : 26-04-05 18:13

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Sådan generelt eller fordi jeg ikke forklare mig ordentligt?

LOL Det er god værkstedshumor det der, det mangler der ind i mellem i denne
gruppe

Stram line

Kim

Fra : Mette P.

Dato : 26-04-05 21:23

> [...]
> hviler på, hvis man lægger stangen fra sig. Jeg kan kun anbefale andre der
> har samme "ønske" at købe hjulet. Den er set og købt hos

Torkild, hvordan fandt du den? Hvad søgte du? Jeg kan ikke engang finde den
på pennreels.com

Hejsa

Mette P(enn)

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 27-04-05 16:33

> Torkild, hvordan fandt du den? Hvad søgte du? Jeg kan ikke engang finde
den
> på pennreels.com
>
> Hejsa
>
> Mette P(enn)

Hej Mette.

Det var en forkert tråd jeg havde givet.

Den rigtige tråd til "mit" hjul skal være www.fiskegrejdirect.dk
Hjul / Havhjul / Multihjul
hvor du finder den blandt de andre Penn hjul

Mvh Thorkil