/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
100Mbit vs 10Mbit
Fra : Kim Hansen


Dato : 30-05-01 13:33

Hej !

Jeg har et lille netværk bestående af 2 PC'er med hver et 10/100Mbit netkort
og så en 4ports+1uplink 100Mbit Hub. Da jeg nu skal ha' ADSL fra TDC med en
router der ikke kan køre 100Mbit så er jeg nød til at købe en 10Mbit Hub i
stedet for den 100Mbit jeg har (sådan som jeg far forstået det kan en
10/100Mbit Hub vist ikke bruges, da routeren ikke kan finde ud af at den
ikke kan køre 100Mbit).
Men hvad er "normal" overførselshastigheden på et 10Mbit -> 10Mbit ? og hvad
er normal overførselshastighed på 100Mbit -> 100Mbit ?, og vil jeg
overhovedet kunne mærke forskel når jeg kun meget sjældent overfører store
data mængder via netværket?
Findes der evt. en Hub med f.eks. 1x10Mbit port og 2-3x10/100Mbits porte da
det her er vigtigt at porten til routenen er låst på 10Mbit så der ikke
bliver forsøgt med højere hastighed på den port. (helst en der er til at
betale)

Mvh. Kim Hansen




 
 
Kim Bjoern Nielsen (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Kim Bjoern Nielsen


Dato : 30-05-01 13:45


Kim Hansen wrote in message <9f2p5s$7ep$1@news.inet.tele.dk>...
>Hej !
>
>Jeg har et lille netværk bestående af 2 PC'er med hver et 10/100Mbit
netkort
>og så en 4ports+1uplink 100Mbit Hub. Da jeg nu skal ha' ADSL fra TDC med en
>router der ikke kan køre 100Mbit så er jeg nød til at købe en 10Mbit Hub i
>stedet for den 100Mbit jeg har (sådan som jeg far forstået det kan en
>10/100Mbit Hub vist ikke bruges, da routeren ikke kan finde ud af at den
>ikke kan køre 100Mbit).

Århh, det skulle da nok kunne lade sig gøre. Hub'en bør kunne forhandle en
10Mbit forbindelse til routeren - og 100Mbit til dem der kan.

>Men hvad er "normal" overførselshastigheden på et 10Mbit -> 10Mbit ? og
hvad
>er normal overførselshastighed på 100Mbit -> 100Mbit ?, og vil jeg
>overhovedet kunne mærke forskel når jeg kun meget sjældent overfører store
>data mængder via netværket?

Min tommelfinger siger ~1MB/sec vs. 4MB/sec ved almindelig smådrift - og
ordinære komponenter.

>Findes der evt. en Hub med f.eks. 1x10Mbit port og 2-3x10/100Mbits porte da
>det her er vigtigt at porten til routenen er låst på 10Mbit så der ikke
>bliver forsøgt med højere hastighed på den port. (helst en der er til at
>betale)

Det skal altså virke med en 10/100Mbit hub eller switch (jeg ville tage
switch).

/Kim



Dennis Pedersen (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 30-05-01 14:07


"Kim Bjoern Nielsen" <kim.bjoern@SPAMmail.dk> wrote in message
news:9f2q1s$ahj$1@news.inet.tele.dk...
>
> Kim Hansen wrote in message <9f2p5s$7ep$1@news.inet.tele.dk>...
> >Hej !
> >
> >Jeg har et lille netværk bestående af 2 PC'er med hver et 10/100Mbit
> netkort
> >og så en 4ports+1uplink 100Mbit Hub. Da jeg nu skal ha' ADSL fra TDC med
en
> >router der ikke kan køre 100Mbit så er jeg nød til at købe en 10Mbit Hub
i
> >stedet for den 100Mbit jeg har (sådan som jeg far forstået det kan en
> >10/100Mbit Hub vist ikke bruges, da routeren ikke kan finde ud af at den
> >ikke kan køre 100Mbit).
>
> Århh, det skulle da nok kunne lade sig gøre. Hub'en bør kunne forhandle en
> 10Mbit forbindelse til routeren - og 100Mbit til dem der kan.

Problemet med den Router fra TDC (som jeg for kunne forstå det i xdsl
gruppen) så kan den godt køre 100mbit , men du får bare elendig preformance
:(
Angiveligt kan man heller ikke låse den til 10mbit så man er nød til at have
noget hardware i den anden ende der kan låse den til 10mbit (nogen der sagde
skod router?)

/Dennis



Arne H. Wilstrup (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 30-05-01 14:30


"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> skrev i en meddelelse
news:mf6R6.4667$dS3.204337@news010.worldonline.dk...
>
> Problemet med den Router fra TDC (som jeg for kunne forstå det i
xdsl
> gruppen) så kan den godt køre 100mbit , men du får bare elendig
preformance
> :(
> Angiveligt kan man heller ikke låse den til 10mbit så man er nød
til at have
> noget hardware i den anden ende der kan låse den til 10mbit
(nogen der sagde
> skod router?)

Jeg ved ikke med dig - jeg har en router fra TDC, 10/100 Mbps
netkort (ethernet) og 5 computere koblet på et netværk: 4 stks med
100 Mbps og 1 med 10 Mbps, en switch fra Rubytech, TDCs Siemens
modem. Alt kører perfekt.

1 maskine kører med Windows NT-server - 2 med W98 og 2 med w2k -
både server og pro-udgaven - ikke nogen problemer med det. Skod
router? Tja - det er nok ikke ligefrem den dyreste, og den ser også
liden ud, men den virker upåklageligt.
--
ahw


Dennis Pedersen (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 30-05-01 15:36


"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message
news:9f2sl7$r30$1@news.inet.tele.dk...
>
> "Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> skrev i en meddelelse
> news:mf6R6.4667$dS3.204337@news010.worldonline.dk...
> >
> > Problemet med den Router fra TDC (som jeg for kunne forstå det i
> xdsl
> > gruppen) så kan den godt køre 100mbit , men du får bare elendig
> preformance
> > :(
> > Angiveligt kan man heller ikke låse den til 10mbit så man er nød
> til at have
> > noget hardware i den anden ende der kan låse den til 10mbit
> (nogen der sagde
> > skod router?)
>
> Jeg ved ikke med dig - jeg har en router fra TDC, 10/100 Mbps
> netkort (ethernet) og 5 computere koblet på et netværk: 4 stks med
> 100 Mbps og 1 med 10 Mbps, en switch fra Rubytech, TDCs Siemens
> modem. Alt kører perfekt.

Hvad er det for en?
Fordi Message-ID: <9etclt$7pa$1@news.inet.tele.dk> der er en der er grumme
utilfreds med SpeedStream 2601 ;)
Jeg har selv en C677 så udover det jeg har læst i gruppen aner jeg intet om
dåsen.

/Dennis



Arne H. Wilstrup (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 30-05-01 18:10


"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> skrev i en meddelelse
news:By7R6.4713$dS3.213070@news010.worldonline.dk...
> > Jeg ved ikke med dig - jeg har en router fra TDC, 10/100 Mbps
> > netkort (ethernet) og 5 computere koblet på et netværk: 4 stks
med
> > 100 Mbps og 1 med 10 Mbps, en switch fra Rubytech, TDCs Siemens
> > modem. Alt kører perfekt.
>
> Hvad er det for en?
> Fordi Message-ID: <9etclt$7pa$1@news.inet.tele.dk> der er en der
er grumme
> utilfreds med SpeedStream 2601 ;)
> Jeg har selv en C677 så udover det jeg har læst i gruppen aner
jeg intet om
> dåsen

Jamen, det er da en SpeedStreem 2601-router! og som sagt kører det
hele perfekt.

--
ahw



Arne H. Wilstrup (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 30-05-01 14:09


"Kim Hansen" <kim@translator-lykke.dk> skrev i en meddelelse
news:9f2p5s$7ep$1@news.inet.tele.dk...
> Hej !
>
> Jeg har et lille netværk bestående af 2 PC'er med hver et
10/100Mbit netkort
> og så en 4ports+1uplink 100Mbit Hub. Da jeg nu skal ha' ADSL fra
TDC med en
> router der ikke kan køre 100Mbit så er jeg nød til at købe en
10Mbit Hub i
> stedet for den 100Mbit jeg har (sådan som jeg far forstået det
kan en
> 10/100Mbit Hub vist ikke bruges, da routeren ikke kan finde ud af
at den
> ikke kan køre 100Mbit).

Det skulle ikke være noget problem - du vil udadtil ikke kunne køre
med mere end teoretisk 2 Mbit, så en 10 Mb router er fuldt ud
tilstrækkelig til formålet.
Det, du kører internt er dog interessant, eftersom du normalt vil
kunne køre med 10 eller 100 Mbit.
En hub med indbygget switch, der kan switche mellem 10/100 Mbit kan
bruges, men da priserne på en rigtig switch og en hub er så nær
hinanden og da en switch alt andet lige har større funktionalitet
end en hub, så kan det bedre betale sig at købe en switch.
Det er de færreste mennesker, der i dag blot køber en hub til det
nævnte formål.

Arne H. Wilstrup


Frazk (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Frazk


Dato : 30-05-01 15:49

> Jeg har et lille netværk bestående af 2 PC'er med hver et 10/100Mbit
netkort
> og så en 4ports+1uplink 100Mbit Hub. Da jeg nu skal ha' ADSL fra TDC med
en
> router der ikke kan køre 100Mbit så er jeg nød til at købe en 10Mbit Hub i
> stedet for den 100Mbit jeg har (sådan som jeg far forstået det kan en
> 10/100Mbit Hub vist ikke bruges, da routeren ikke kan finde ud af at den
> ikke kan køre 100Mbit).

Hvis du køber en 10/100 Mbit Switch ., istedet for den HUB du bruger nu .,
så er der slet ingen problemer ., for når du overfører filer fra en PC til
en anden PC ,. så kører netværket 100 Mbit ., og når du bruger internet
forbindelsen så kører det 10 Mbit ., det er faktisk det der er smart ved en
switch ., altså ., den kan holde 100 Mbit fra computer til Switch ., og 10
Mbit fra Switch til Router ..

Frazk .,



Martin Højriis Krist~ (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 30-05-01 16:01

"Frazk" <frazk@NOTmail.dk> skrev i en meddelelse
news:9f3171$cdg$1@news.inet.tele.dk...
> switch ., altså ., den kan holde 100 Mbit fra computer til Switch ., og 10
> Mbit fra Switch til Router ..

Problemet er jo netop at routeren autoneg til 100 Mbit uden at den kan køre
dette ordentligt
Derfor skal du mindst have en switch hvor du kan indstille porte til at køre
10 mbit, og det er altså ikke noget du kan på de helt billige switche

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Kim Bjoern Nielsen (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Kim Bjoern Nielsen


Dato : 30-05-01 16:48

>Problemet er jo netop at routeren autoneg til 100 Mbit uden at den kan køre
>dette ordentligt

Jeg forstår nu, at der er et issue med de routere. Men hvad menes der med,
at den ikke kan kører det ordentligt? Alt over +2Mbit er vel egentlig OK?
Eller har det konsekvenser for andre enheder på en HUB (næppe på switch)??
Måske har producenten valgt en tvivlsom komponent - til fordel for 100Mbit
kompatibilitet.

/Kim




Thomas Kaufmann Jens~ (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 30-05-01 16:51

Hej!

>
> Problemet er jo netop at routeren autoneg til 100 Mbit uden at den kan køre
> dette ordentligt
> Derfor skal du mindst have en switch hvor du kan indstille porte til at køre
> 10 mbit, og det er altså ikke noget du kan på de helt billige switche
>

Kunne man ikke bare købe en billig 10 mbit hub, og sætte den mellem router og
10/100 switch/hub ?? Det burde da løse alle problemer, da routeren så bliver
'tvunget' til at køre 10 mbit.

-Thomas


Martin Højriis Krist~ (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 30-05-01 17:04

"Thomas Kaufmann Jensen" <kauf@email.dk> skrev i en meddelelse
news:3B1516CC.886692C@email.dk...
> > Problemet er jo netop at routeren autoneg til 100 Mbit uden at den kan
køre
> > dette ordentligt
> Kunne man ikke bare købe en billig 10 mbit hub, og sætte den mellem router
og
> 10/100 switch/hub ??

Jo, men det kan næsten ikke blive grimmere.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Thomas Nielsen (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Nielsen


Dato : 30-05-01 17:12

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
message news:9f35jv$rf0$1@news.inet.tele.dk...
> "Thomas Kaufmann Jensen" <kauf@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:3B1516CC.886692C@email.dk...
> > > Problemet er jo netop at routeren autoneg til 100 Mbit uden at
den kan
> køre
> > > dette ordentligt
> > Kunne man ikke bare købe en billig 10 mbit hub, og sætte den
mellem router
> og
> > 10/100 switch/hub ??
>
> Jo, men det kan næsten ikke blive grimmere.

Hmmm... men er der noget lettere? det lader til at det er isenkrammet
fra TDC der laver balladen.

/Thomas



Dennis Pedersen (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 30-05-01 17:16


"Thomas Nielsen" <corno@*nospam*worldonline.dk> wrote in message
news:1X8R6.4900$dS3.229361@news010.worldonline.dk...
> "Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
> message news:9f35jv$rf0$1@news.inet.tele.dk...
> > "Thomas Kaufmann Jensen" <kauf@email.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3B1516CC.886692C@email.dk...
> > > > Problemet er jo netop at routeren autoneg til 100 Mbit uden at
> den kan
> > køre
> > > > dette ordentligt
> > > Kunne man ikke bare købe en billig 10 mbit hub, og sætte den
> mellem router
> > og
> > > 10/100 switch/hub ??
> >
> > Jo, men det kan næsten ikke blive grimmere.
>
> Hmmm... men er der noget lettere?

Købe en switch med management så du kan stille porten til 10/half.
Helt billige er de ikke , men det er heller ikke sådan man ikke kan betale
sig fra dem.

/Dennis



Martin Højriis Krist~ (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 30-05-01 17:54

"Thomas Nielsen" <corno@*nospam*worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:1X8R6.4900$dS3.229361@news010.worldonline.dk...
> > Jo, men det kan næsten ikke blive grimmere.
> Hmmm... men er der noget lettere?

Næppe

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Thomas Kaufmann Jens~ (31-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Kaufmann Jens~


Dato : 31-05-01 09:23

Hej!


>
> Jo, men det kan næsten ikke blive grimmere.

Tjaeee.. Jeg så at et af de andre forslag var at lave et 'dårligt'
netkabel, så
dette er vel den 'pæne' løsning

-Thomas

Martin Højriis Krist~ (01-06-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 01-06-01 09:46

"Thomas Kaufmann Jensen" <tkje00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3B15FF4B.BA3392B4@hum.auc.dk...
> dette er vel den 'pæne' løsning

Den pæne løsning er en router der fungerer. Nummer to er at kunne låse
routeren til 10 mbit. Nummer tre er at ens switch kan låses til 10 mbit på
den port.
Problemet med hubben er også at du kommer til at gøre halv duplex, hvilket
sænker farten mærkbart.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Lars (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 30-05-01 18:46

On Wed, 30 May 2001 17:50:36 +0200, Thomas Kaufmann Jensen
<kauf@email.dk> wrote:

>Kunne man ikke bare købe en billig 10 mbit hub, og sætte den mellem router og
>10/100 switch/hub ?? Det burde da løse alle problemer, da routeren så bliver
>'tvunget' til at køre 10 mbit.

Jo, desværre har Kim en ren 100 Mbps hub, hvorfor det ikke ville
hjælpe ham meget at anskaffe sig en 10 Mbps hub (hvis han stadig
vil køre 100 Mbps på det interne netværk).

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Frazk (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Frazk


Dato : 30-05-01 21:28

> Problemet er jo netop at routeren autoneg til 100 Mbit uden at den kan
køre
> dette ordentligt

Der må da findes en Flash opdatering til den Router ., ? ..,

Frazk .,



Frazk (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Frazk


Dato : 30-05-01 21:50


> Der må da findes en Flash opdatering til den Router ., ? ..,
>
Hmm
jeg fandt dette på Eff. Net:
Product:
SpeedStream 5010 and 5020

Article Topic:
SpeedStream 5010 and 5020 with 10/100 auto-sensing hubs and cards.

Description:
When connecting 5010 or 5250 to my auto-sensing 10/100-base-T ethernet
adapter, 5010/5250's Ethernet LED stays amber or never comes on
at all when it should turn green. Why?


Solution:
There are some 10/100 chips out there that my not detect our 10-base-T
correctly. Therefore, a work around would be to set your card (or hub port)
to 10-base-T and half-duplex.

Frazk .,



Martin Højriis Krist~ (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 30-05-01 22:17

"Frazk" <frazk@NOTmail.dk> skrev i en meddelelse
news:9f3mcg$qaa$1@news.inet.tele.dk...
> There are some 10/100 chips out there that my not detect our 10-base-T
> correctly. Therefore, a work around would be to set your card (or hub
port)
> to 10-base-T and half-duplex.

Men det er lidt svært at gøre på din standard low-end switch

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste