Spinflue
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-04-05 15:48

Hej fiskevenner -

Jeg kan forstå at spinflue er meget anvendt i Gudenåen.

Jeg åfisker stort set kun i Skjern Å - og jeg er sikker på at metoden også
er anvendelig dér.

Min grejpusher foreslår følgende rig med tregangssvirvel:

- 20 cm. tynd (0,20) monofil fra svirvel til slaskelod
- ca. 2 m. stærk (ca. 0,35) monofil fra svirvel til flue

Lyder det som et fornuftigt tackel?

Jeg havde selv forestillet mig at længden fra svirvlen til fluen kunne
holdes nede på ca. 1 meter. Det ville i alle henseende lette fiskeriet.

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : kv

Dato : 07-04-05 17:40

> [...]
>
> Jeg havde selv forestillet mig at længden fra svirvlen til fluen kunne
> holdes nede på ca. 1 meter. Det ville i alle henseende lette fiskeriet.

Det kan du sagtens fiske med i Skjern å.

Bruger selv lejlighedsvis metoden, især tidligt på sæsonen (og i blæsten)
inden fluestangen for alvor findes frem. - og ja metoden er særdeles
effektiv, især hvis man forstår at dimensionere belastningen (loddet)
korrekt efter strømforholdene hvor man fisker... og mit "forfang" til fluen
fra svivelen er op til 1,5-2mtr maks. - oftest dog omkring 1 meters penge...

Du kan senere på sæsonen overveje at forsøge med kastedub (eller bobleflåd)
og flue - giver også fine fisk, til de der fortår at anvende metoden
rigtigt...

Du kan se lidt mere om en af de bedre erfaringer jeg har gjort mig med denne
metode: http://www.skj-lf.dk/fluestikken/keldslaks.htm
(Billedet af fluen er dog ikke det bedste, da den blot er scannet ind).

Vi krydser måske klinger derude om nogle få dage.... Knæk og Bræk...

mvh
Keld Vinther
6900 Skjern

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-04-05 18:21

"kv" wrote

> Vi krydser måske klinger derude om nogle få dage.... Knæk og Bræk...

Hej Keld -

Tak for tippet!

Nu skal det forsøges.

Jeg har kun fanget én laks (1993) i mit 45-årige liv - og guderne skal vide
at jeg har forsøgt mange gange.

Jeg er medlem af Sønder Felding Lystfiskerforening, og fisker derfor på
deres strækninger. Desværre ikke så meget som jeg kunne tænke mig (jeg bor i
Århus - men er opvokset i Stakroge).

Hvor fisker du?

Jeg kunne jo lade mig friste til et dagkort - selv om jeg sværger mest til
kendte vande.

Knæk&Bræk!

- Jensby

Fra : kv

Dato : 08-04-05 16:47

> Hvor fisker du?
>
> Jeg kunne jo lade mig friste til et dagkort - selv om jeg sværger mest til
> kendte vande.

Mht at det at fange laks - så finder du heller ikke mig på fangsrapporterne.
De få jeg har været i kontakt med - er desværre mistet inden de kom på
land - "laksefeberen" skal nok have skylden, men det er vel også de fisk man
mister, som man bedst husker... - og så har de det også med at være ret
store )

Jeg fisker normalt på det yderste stykke af åen, Skjernådalens
lystfiskerforenings vand.
Overvejer dog i år senere på sæsonen at "udvide territoriet", ved at købe et
(dag)kort til Borris stykket også - blot for at prøve lidt andet fiskevand.

Mht.det at fiske "langt oppe i åen", så er chancen for stor laks jo nok også
størst deroppe, her allerførst på sæsonen. Senere træffes laksen
overalt... - det er bare at finde standpladserne og så få dem fisket godt af
på de rigtige dage (gerne lige efter der har været ny opgang af fisk - så er
de lidt lettere at provokere til hug).
Og opgangsperioderne ser nogle gange ud til at være efter et par dages
kraftig blæst. Så viser fangstrapporterne gerne "at der er sket noget i
åen". Om det så skyldes at garnfiskeriet i fjorden er vanskeliggjort i
blæsten - se det kan man jo sikkert få en masse snak om...)

Jeg håber i hvert fald på, at havørrederne stadig er i åen her ved
sæsonstarten. De træffes så ved denne tid oftest ude i det yderste stykke.
Det afhænger lidt af om deres bytte - smelten - er trukket ud i fjorden igen
efter endt gydning. Blanke laks møder vi normalt ikke her i det alleryderste
stykke ved sæsonstarten, måske en nedgænger eller to. Man skal nok ikke
forvente at træffe laks ret meget vest for A11 endnu. Men om en måneds tid
eller to, så...

K & B
Keld Vinther
6900 Skjern